Colette Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Bare hyggelige. Har masse salat tips om du trenger flere En liten regel jeg bruker på couscous salater er at det alltid skal være mer gryn en grønnsaker. For da trekker grynene til seg masse god smak. Det samme gjelder for pasta. Mvh, salat entusiasten Jeg elsker salater av bulgur/couscous....men til kalkun? Blir ikke det mektig ved siden av poteter? Eller kanskje du dropper potetene? 0 Siter
Detaind Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Tipper det blir hett marked for salattipsene dine i januar, he, he! Haha! Nyttårsforsett for 2010, få dolerne ned i vekt med mine fantastiske salater 0 Siter
Detaind Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Jeg elsker salater av bulgur/couscous....men til kalkun? Blir ikke det mektig ved siden av poteter? Eller kanskje du dropper potetene? Jeg serverer ofte begge deler så folk kan velge. Enten så tar de poteter, saus og grønnsaker. Eller så går de for salat, tzatziki og baguetter / rundstykker. Så blir det ivertfall ikke noe klager. Så har vi jo også de som spiser litt av alt i ren desperasjon. Siden de har som nyttårsforsett å gå ned i vekt, bli slanke, leve sunt osv. Det er like morsomt hvert år! 0 Siter
Colette Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Jeg serverer ofte begge deler så folk kan velge. Enten så tar de poteter, saus og grønnsaker. Eller så går de for salat, tzatziki og baguetter / rundstykker. Så blir det ivertfall ikke noe klager. Så har vi jo også de som spiser litt av alt i ren desperasjon. Siden de har som nyttårsforsett å gå ned i vekt, bli slanke, leve sunt osv. Det er like morsomt hvert år! Du tuller med folk du....? Couscous har jo ingenting som tilbehør til vanlig kalkun å gjøre. Sunne? Det er jo for de fleste av oss snakk om bare et et måltid i året:-) 0 Siter
Detaind Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Du tuller med folk du....? Couscous har jo ingenting som tilbehør til vanlig kalkun å gjøre. Sunne? Det er jo for de fleste av oss snakk om bare et et måltid i året:-) Ehh..Tuller du nå ?? spiser couscous til kalkun hvert år jeg. Når ble liksom det så sjokkerende ? Er da nok av folk som spiser couscous til kylling, kalkun er jo ikke store forskjellen fra det. 0 Siter
morsan Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Den beste kalkunen jeg har smakt er den som er laget "the America way", dvs med stuffing basert på brød og selleri, noe ala dette. http://allrecipes.com/Recipe/Bread-And-Celery-Stuffing/Detail.aspx Og med tilbehør som hjemmelaget potetstappe, saus, grønnsaker og søtpotet-pai, som f eks denne: http://www.cooks.com/rec/view/0,1738,151168-241207,00.html 0 Siter
Colette Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Ehh..Tuller du nå ?? spiser couscous til kalkun hvert år jeg. Når ble liksom det så sjokkerende ? Er da nok av folk som spiser couscous til kylling, kalkun er jo ikke store forskjellen fra det. Jeg tenker mer på tradisjoner. Enig med deg i at couscous er godt til kylling. Men kalkun og kylling er jo ikke det samme rent tradisjonsmessig da...Det er vel mest ut i fra dette jeg reagerer:-) 0 Siter
Colette Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Den beste kalkunen jeg har smakt er den som er laget "the America way", dvs med stuffing basert på brød og selleri, noe ala dette. http://allrecipes.com/Recipe/Bread-And-Celery-Stuffing/Detail.aspx Og med tilbehør som hjemmelaget potetstappe, saus, grønnsaker og søtpotet-pai, som f eks denne: http://www.cooks.com/rec/view/0,1738,151168-241207,00.html Jeg har vært borti den amerikanske kalkunen, ja:-) Men den lå bare stekt i alle sin prakt på et fat. Og veide minst 10 kg:-( Vi spikket og vi skar, uten at det syntes i det hele tatt. Jeg ble nesten litt skremt jeg:-( 0 Siter
Detaind Skrevet 28. desember 2009 Skrevet 28. desember 2009 Jeg tenker mer på tradisjoner. Enig med deg i at couscous er godt til kylling. Men kalkun og kylling er jo ikke det samme rent tradisjonsmessig da...Det er vel mest ut i fra dette jeg reagerer:-) Skjønner Vet at tradisjoner er hellige, jeg har bare aldri hatt dem. Så derfor jeg skaper mine egne. Men du er ikke den først som stusser for å si det sånn 0 Siter
Colette Skrevet 29. desember 2009 Skrevet 29. desember 2009 Skjønner Vet at tradisjoner er hellige, jeg har bare aldri hatt dem. Så derfor jeg skaper mine egne. Men du er ikke den først som stusser for å si det sånn Ok :-) Jeg ser jo at Hellstrøm gjør noen forsøk på på bryte/videreføre tradisjonene våre. Men de er ikke så drastiske som dine :-) 0 Siter
morsan Skrevet 29. desember 2009 Skrevet 29. desember 2009 Jeg har vært borti den amerikanske kalkunen, ja:-) Men den lå bare stekt i alle sin prakt på et fat. Og veide minst 10 kg:-( Vi spikket og vi skar, uten at det syntes i det hele tatt. Jeg ble nesten litt skremt jeg:-( *S* men da var kanskje kalkunen kjøpt (og stekt) i USA? Tror ikke du får kjøpt slike ekstremt store kalkuner her til lands. Og neppe har vi stekovner for dem heller. De "amerikanske" kalkunene jeg har smakt har vært her i Norge, så størrelsen har vært helt ordinær, Men tilberedingsmåten har vært meget god og resultatet likeså *namnam* 0 Siter
morsan Skrevet 29. desember 2009 Skrevet 29. desember 2009 Jeg har vært borti den amerikanske kalkunen, ja:-) Men den lå bare stekt i alle sin prakt på et fat. Og veide minst 10 kg:-( Vi spikket og vi skar, uten at det syntes i det hele tatt. Jeg ble nesten litt skremt jeg:-( *S* men da var kanskje kalkunen kjøpt (og stekt) i USA? Tror ikke du får kjøpt slike ekstremt store kalkuner her til lands. Og neppe har vi stekovner for dem heller. De "amerikanske" kalkunene jeg har smakt har vært her i Norge, så størrelsen har vært helt ordinær, Men tilberedingsmåten har vært meget god og resultatet likeså *namnam* 0 Siter
blanke ark Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Skrevet 29. desember 2009 Ok :-) Jeg ser jo at Hellstrøm gjør noen forsøk på på bryte/videreføre tradisjonene våre. Men de er ikke så drastiske som dine :-) Men kan man egentlig si at kalkun har noen tradisjon i Norge i det hele tatt, da? Annet enn den amerikanske tradisjonen som vi fikk medbrakt med kalkunene for et par tiår siden? For min del er det en ny greie i hvert fall. Og jeg føler meg ganske så fri i fhd til hva jeg serverer som tilbehør. 0 Siter
Colette Skrevet 29. desember 2009 Skrevet 29. desember 2009 *S* men da var kanskje kalkunen kjøpt (og stekt) i USA? Tror ikke du får kjøpt slike ekstremt store kalkuner her til lands. Og neppe har vi stekovner for dem heller. De "amerikanske" kalkunene jeg har smakt har vært her i Norge, så størrelsen har vært helt ordinær, Men tilberedingsmåten har vært meget god og resultatet likeså *namnam* Nei, den var kjøpt av amerikanere som bodde i Norge, men som hadde sin egen lille butikk på Kolsås :-) 0 Siter
Colette Skrevet 29. desember 2009 Skrevet 29. desember 2009 Men kan man egentlig si at kalkun har noen tradisjon i Norge i det hele tatt, da? Annet enn den amerikanske tradisjonen som vi fikk medbrakt med kalkunene for et par tiår siden? For min del er det en ny greie i hvert fall. Og jeg føler meg ganske så fri i fhd til hva jeg serverer som tilbehør. Vi har jo brukt kalkun som jule/nyttårsmat i Norge noen år nå da....Det må jo minst dreie seg om 30-40 år. 0 Siter
fargeklatten Skrevet 29. desember 2009 Skrevet 29. desember 2009 Den størrelsen du sier nå er ikke nok til 8 personer. Vi er 4 voksne og 2 barn på samme størr. Husk at alle vil ha det hvite kjøttet! Derfor holder ikke kalkunstørrelsen. Stuffing er det ikke mange som spiser som jeg kjenner. Saus må lages fra bunnen av med sjy kokt på innvollene og med masse fløte i. Ellers så har vi vanlig poteter og grønnsaker som tilbehør. 0 Siter
Gjest majas mamma Skrevet 29. desember 2009 Skrevet 29. desember 2009 Det beste tipset for en ekstra saftig og god kalkun er stekepose. Lettvint og ikke noe klin, og masse god sjy. Som stuffing bruker jeg medisterfarse med paprikabiter og løkbiter. Gnir kalkunen inn med salt pepper og hvitløkspulver, ikke for mye hvitløk!. Bind opp kalkunen før du steker den, bind sammen bena og legg vingene inn mot kroppen. Deretter putter du hele greia inn i ovnen på 175 grader til det innlasgte steketermometeret spretter ut eller steketermometeret viser 70 - 72 grader. Selv syns jeg bare stekesjy er godt men mannen foretrekker fløtesaus. Stekesjy, meljevning, brunost og fløte. Av og til gang det være godt med et par dråper eddik i sausen hvis det er noe som "mangler". Annet tilbehør er gulerøtter, erter, kokte poteter, tyttebærsyltetøy og sylteagurker. Og litt potetgull. Vi var ti personer på julaften, og en kalkun på 7 kilo, med stuffing forsvant. 0 Siter
blanke ark Skrevet 29. desember 2009 Forfatter Skrevet 29. desember 2009 Den størrelsen du sier nå er ikke nok til 8 personer. Vi er 4 voksne og 2 barn på samme størr. Husk at alle vil ha det hvite kjøttet! Derfor holder ikke kalkunstørrelsen. Stuffing er det ikke mange som spiser som jeg kjenner. Saus må lages fra bunnen av med sjy kokt på innvollene og med masse fløte i. Ellers så har vi vanlig poteter og grønnsaker som tilbehør. Takk for tips. Jeg har forstått at det blir lite, så jeg tror jeg kjøper et par fileter og har i tillegg. Blir det for mye kjøtt, så fryser jeg heller bare ned. Bedre det, enn at det blir for lite. 0 Siter
morsan Skrevet 29. desember 2009 Skrevet 29. desember 2009 Den størrelsen du sier nå er ikke nok til 8 personer. Vi er 4 voksne og 2 barn på samme størr. Husk at alle vil ha det hvite kjøttet! Derfor holder ikke kalkunstørrelsen. Stuffing er det ikke mange som spiser som jeg kjenner. Saus må lages fra bunnen av med sjy kokt på innvollene og med masse fløte i. Ellers så har vi vanlig poteter og grønnsaker som tilbehør. ''Husk at alle vil ha det hvite kjøttet! '' Jeg vil helst ha det hvite selv, men kjenner flere som mener det er tørt og heller vil ha det mørke. ''Stuffing er det ikke mange som spiser som jeg kjenner. '' Nei, det er ikke så rart med så mye eple- og sviskestuffing som lages i Noregs land. ;-) Når jeg har vært på amerikansk thankgsgivings har stuffingen gått ned på høykant hos alle:-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 29. desember 2009 Skrevet 29. desember 2009 ''Husk at alle vil ha det hvite kjøttet! '' Jeg vil helst ha det hvite selv, men kjenner flere som mener det er tørt og heller vil ha det mørke. ''Stuffing er det ikke mange som spiser som jeg kjenner. '' Nei, det er ikke så rart med så mye eple- og sviskestuffing som lages i Noregs land. ;-) Når jeg har vært på amerikansk thankgsgivings har stuffingen gått ned på høykant hos alle:-) Stuffingen til gode, gamle Flisa er mer populært enn selve kalkunen hjemme hos oss (og vi liker kalkun)... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.