Gå til innhold

Kalkunhjelp - noen?

Anbefalte innlegg

Gjest majas mamma
Skrevet

''Husk at alle vil ha det hvite kjøttet! ''

Jeg vil helst ha det hvite selv, men kjenner flere som mener det er tørt og heller vil ha det mørke.

''Stuffing er det ikke mange som spiser som jeg kjenner. ''

Nei, det er ikke så rart med så mye eple- og sviskestuffing som lages i Noregs land. ;-) Når jeg har vært på amerikansk thankgsgivings har stuffingen gått ned på høykant hos alle:-)

''Jeg vil helst ha det hvite selv, men kjenner flere som mener det er tørt og heller vil ha det mørke.''

Har helt samme opplevelse. Jeg syns også det hvite kjøttet er best, men to av mine barn foretrekker det mørke. Datteren min vil gjerne ha et helt lår alene.

''Nei, det er ikke så rart med så mye eple- og sviskestuffing som lages i Noregs land. ;-)''

Min mor lagde alltid svisker og epler, og det var fullstendig pyton, og ingen som spiste. Medisterfarse med paprika og løk som jeg lager like alle her i huset i allefall. Alt ble borte på julaften.

Ellers er det beste tipset for en saftig kalkun stekepose. Hos meg får selv det "tørre" hvite kjøttet skryt for at det er så saftig.

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

13

• blanke ark

7

• candyqueen_83

6

• Detaind

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kalkunen smører du inn med smør (smeltet og smøres på) salt, pepper og evt. annet krydder.

Jeg lager en litt annen stuffing enn de fleste. Jeg synes den er saftigere, og gir også en god smak til kalkunen.

Kok halsen/innmaten så du får en buljong. Tilsett evt. også en buljongterning. ca. 1/2 liter vann vil jeg tro.

Skjær opp en loff i terninger.

Skjær opp en stor løk + to stilker selleri og stek disse blanke i litt smør. Tilsett smøret og loffen og lag en deig av dette. Tilsett også litt ekstra smør. (Ikke margarin) Spe med mer vann dersom det trengs.

Grønnsaker har jeg ikke bestemt meg for enda. Muligens hvitløksgulrøtter. Det er kjempegodt:-)

Deigen skal være omtrent som en bolledeig. Dvs. at den skal være fast så det er enkelt å putte den inn i kalkunen.

Så steker du kalkunen på vanlig måte. Bruk krafta til å lage en lys saus.

Jeg serverer den med mandelpoteter i år tror jeg.

Skrevet

''Jeg vil helst ha det hvite selv, men kjenner flere som mener det er tørt og heller vil ha det mørke.''

Har helt samme opplevelse. Jeg syns også det hvite kjøttet er best, men to av mine barn foretrekker det mørke. Datteren min vil gjerne ha et helt lår alene.

''Nei, det er ikke så rart med så mye eple- og sviskestuffing som lages i Noregs land. ;-)''

Min mor lagde alltid svisker og epler, og det var fullstendig pyton, og ingen som spiste. Medisterfarse med paprika og løk som jeg lager like alle her i huset i allefall. Alt ble borte på julaften.

Ellers er det beste tipset for en saftig kalkun stekepose. Hos meg får selv det "tørre" hvite kjøttet skryt for at det er så saftig.

Stekepose høres lurt ut, ja.

De amerikanerne jeg har spist kalkun hos har benyttet seg av en "turkey baster", som ser ut som en gigantisk pipette.

Skrevet

Stuffingen til gode, gamle Flisa er mer populært enn selve kalkunen hjemme hos oss (og vi liker kalkun)...

Hvordan er flisas oppskrift, da? :-)

Skrevet

Den størrelsen du sier nå er ikke nok til 8 personer. Vi er 4 voksne og 2 barn på samme størr.

Husk at alle vil ha det hvite kjøttet! Derfor holder ikke kalkunstørrelsen. Stuffing er det ikke mange som spiser som jeg kjenner.

Saus må lages fra bunnen av med sjy kokt på innvollene og med masse fløte i. Ellers så har vi vanlig poteter og grønnsaker som tilbehør.

De regner vanligvis 1/2 kilo pr. pers. Det har til og med holdt hos oss. (Har en storspist familie....)

Ordtaket: The closer to the bone, the sweeter the meat stemmer godt. Så her forsvinner alltid det mørkeste kjøttet først. Det har jo mest smak.

Og stuffingen forsvinner alltid her. Men jeg lager ikke en klassisk stuffing.

Skrevet

Hvordan er flisas oppskrift, da? :-)

Man kan søke på kalkun stuffing og dritgodt,- og da kommer denne fram :

http://doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=2902596

Og selve oppskriften på stuffingen er dette:

''½ kilo vanig kjøttdeig blandet med en hakket løk, et hakket rødt eple og noen hakkede svisker – så stapper du fuglen full av det og binder sammen beina med krympefri bommullshyssing..''

Jeg bruker ofte 2 pakker kjøttdeig (800g) og litt mer enn "noen" svisker. I tillegg selvsagt krydder, da - som Flisa legger til i et innlegg lenger ned.. Bruker salvie, salt og pepper.

Skrevet

*S* men da var kanskje kalkunen kjøpt (og stekt) i USA? Tror ikke du får kjøpt slike ekstremt store kalkuner her til lands. Og neppe har vi stekovner for dem heller.

De "amerikanske" kalkunene jeg har smakt har vært her i Norge, så størrelsen har vært helt ordinær, Men tilberedingsmåten har vært meget god og resultatet likeså *namnam*

'' Tror ikke du får kjøpt slike ekstremt store kalkuner her til lands.''

Joda, det fås kjøpt. Kjenner til en kalkunfarm jeg, og de selger kalkuner opp til 13-14 kg.

Det er ikke noe problem å steke heller, i gammeldags frittstående komfyr, vel og merke ;-) (de innebygde er nok litt mindre?) . En på 12 kg er ikke dobbelt så stor som en 6 kg's i størrelse.

Gjest majas mamma
Skrevet

'' Tror ikke du får kjøpt slike ekstremt store kalkuner her til lands.''

Joda, det fås kjøpt. Kjenner til en kalkunfarm jeg, og de selger kalkuner opp til 13-14 kg.

Det er ikke noe problem å steke heller, i gammeldags frittstående komfyr, vel og merke ;-) (de innebygde er nok litt mindre?) . En på 12 kg er ikke dobbelt så stor som en 6 kg's i størrelse.

Den største jeg har hatt var på 10,5 kilo. Og da ble jeg nødt til å knekke brystbenet for å få den inn i ovnen. så nå steker jeg heller litt mindre,. Men jeg er så heldig å ha tilgang på to ovner om nødvendig så da går det greit.

Men min erfaring er at det er vanskelig å få tak i kalkuner som er over såå ca fem kilo. Da må de spesialbestilles. Er så heldig å ha en sønn som jobber i butikk og når kalkunene kommer inn plukker han ut den største til meg. I år ble det en på syv kilo.

Gjest deg om det
Skrevet

Den størrelsen du sier nå er ikke nok til 8 personer. Vi er 4 voksne og 2 barn på samme størr.

Husk at alle vil ha det hvite kjøttet! Derfor holder ikke kalkunstørrelsen. Stuffing er det ikke mange som spiser som jeg kjenner.

Saus må lages fra bunnen av med sjy kokt på innvollene og med masse fløte i. Ellers så har vi vanlig poteter og grønnsaker som tilbehør.

''Husk at alle vil ha det hvite kjøttet!''

Hvor har du det fra? Hos oss er heller problemet det motsatte.

Skrevet

Jeg har brukt å fylle hulrommet med appelsin og hvitløk, smaken trekker såvidt inn i kjøttet og gir et hint av noe friskt - men ikke så mye at det knekker kalkunsmaken.

Ville ikke brukt stekepose for det er jo det sprø skinnet som er skikkelig godt, og det blir ikke sprøtt i stekepose. I tillegg blir det vanskelig å følge med temperaturen.

Selv steker jeg kalkunen de første 3/4 av steketiden opp ned, slik at brystet får badet i kalkunens egen kraft nedi panna. På den måten er det større sjanse for gjennomstekte lår uten at brystet blir tørt.

Noen velger å skjære lårene fra kalkunen, men da bryter du den naturlige hinnen som skinnet utgjør, noe som gjør at kraften bare renner ut og du får tørrere kalkun.

Jeg bruker krydre innvendig og utvendig med salt og pepper, og pensle med smeltet smør samt kalkunens egen kraft (ev. varmt vann med smør i starten) underveis.

Er ikke så glad i fløtesaus til kalkun, blir så kraftig - så for en god saus til kalkunen bruker jeg å koke ut panna fra ovnen. Lager smørjevning i en kasserolle og hiver i det som ble kokt ut fra panna, samt litt buljong og ev. ekstra vann. Nam!

Serverer med tradisjonelt tilbehør, waldorf, rosenkål og mandelpotet.

Skrevet

Den største jeg har hatt var på 10,5 kilo. Og da ble jeg nødt til å knekke brystbenet for å få den inn i ovnen. så nå steker jeg heller litt mindre,. Men jeg er så heldig å ha tilgang på to ovner om nødvendig så da går det greit.

Men min erfaring er at det er vanskelig å få tak i kalkuner som er over såå ca fem kilo. Da må de spesialbestilles. Er så heldig å ha en sønn som jobber i butikk og når kalkunene kommer inn plukker han ut den største til meg. I år ble det en på syv kilo.

Det er omtrent som når man er singel og har lyst på kalkun uten å invitere en hel hær - umulig å finne tak i noe smått.

De skulle solgt halve kalkuner :-)

Kalkunfilet er ingen god erstatning.

Skrevet

Jeg har brukt å fylle hulrommet med appelsin og hvitløk, smaken trekker såvidt inn i kjøttet og gir et hint av noe friskt - men ikke så mye at det knekker kalkunsmaken.

Ville ikke brukt stekepose for det er jo det sprø skinnet som er skikkelig godt, og det blir ikke sprøtt i stekepose. I tillegg blir det vanskelig å følge med temperaturen.

Selv steker jeg kalkunen de første 3/4 av steketiden opp ned, slik at brystet får badet i kalkunens egen kraft nedi panna. På den måten er det større sjanse for gjennomstekte lår uten at brystet blir tørt.

Noen velger å skjære lårene fra kalkunen, men da bryter du den naturlige hinnen som skinnet utgjør, noe som gjør at kraften bare renner ut og du får tørrere kalkun.

Jeg bruker krydre innvendig og utvendig med salt og pepper, og pensle med smeltet smør samt kalkunens egen kraft (ev. varmt vann med smør i starten) underveis.

Er ikke så glad i fløtesaus til kalkun, blir så kraftig - så for en god saus til kalkunen bruker jeg å koke ut panna fra ovnen. Lager smørjevning i en kasserolle og hiver i det som ble kokt ut fra panna, samt litt buljong og ev. ekstra vann. Nam!

Serverer med tradisjonelt tilbehør, waldorf, rosenkål og mandelpotet.

Kjære vene, jeg glemte jo det viktigste. Kok kraft av innvollene, sil av og ha i sausen.

Tro det eller ei, det gir en kjempegod kalkunsmak til sausen. Ingen rare bismaker eller noe.

Sausen blir kjip uten.

Skrevet

Har aldri hatt problem med å få tak i store kalkuner vi. Den som står til tining nå, er 6,82 kg.

Gjest majas mamma
Skrevet

Det er omtrent som når man er singel og har lyst på kalkun uten å invitere en hel hær - umulig å finne tak i noe smått.

De skulle solgt halve kalkuner :-)

Kalkunfilet er ingen god erstatning.

''Kalkunfilet er ingen god erstatning.''

Kunne ikke vært mer enig. Men du kan jo steke opp en kalkun, dele opp og så fyse ned resten etterpå? Da kan du jo ha mange gode middager på lur utover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...