Gå til innhold

Attføring for 2. gang?

Gjest venninne av ei god jente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som fikk attføring da hun var veldig ung grunnet dårlig rygg og bekken.

Tok da en sekretær utdannelse i helsevesenet. Hun er nå såpass dårlig med flere ting at hun ikke tror hun fikser denne jobben (sliter veldig psykisk og klarer ikke jobbe innen helsevesen).

Men er det slik at hun ev kan omskoleres og få yrkesrettet attføring en gang til? Hun er veldig intr i interiør og er veldig flink med håndarb og lignende...

Men er det i det hele tatt noen mulighet?

Skrevet

Jeg har i hvert fall gått på attføring tre ganger men det var 30 års mellomrom mellom første og andre gang, men bare 5 år i mellom andre og tredje gang.

Gjest hittenteia
Skrevet

Mulig det går an å få attføring for 2. gang dersom hun oppfyller vilkårene. Snart går uansett ordningen med attføring ut, og det kommer arbeidsavklaringspenger. Dette er fra mars 2010.

Likevel stusser jeg på hva slags yrke hun nå ser for seg og hva som gjør at hun skal fungere så mye bedre i det enn helsesekretær? Jeg lurer også på hvorfor hun ikke kan jobbe med håndarbeid og interiør uten å gå gjennom attføringsløp siden det ikke nødvendigvis krever noe særlig formell kompetanse. Om hun ikke er i jobb kan hun feks gå kurs, få praksisplass, vikariater o.l. innenfor det hun er interessert i.

Hun bør forhøre seg med sitt lokale NAV-kontor om sine muligheter. Kanskje fins det en arbeidsplass som er midt i blinken for henne å kvalifisere seg på ved å bruke praksisplass. Da vil hun ha rett på individstønad.

Skrevet

Mulig det går an å få attføring for 2. gang dersom hun oppfyller vilkårene. Snart går uansett ordningen med attføring ut, og det kommer arbeidsavklaringspenger. Dette er fra mars 2010.

Likevel stusser jeg på hva slags yrke hun nå ser for seg og hva som gjør at hun skal fungere så mye bedre i det enn helsesekretær? Jeg lurer også på hvorfor hun ikke kan jobbe med håndarbeid og interiør uten å gå gjennom attføringsløp siden det ikke nødvendigvis krever noe særlig formell kompetanse. Om hun ikke er i jobb kan hun feks gå kurs, få praksisplass, vikariater o.l. innenfor det hun er interessert i.

Hun bør forhøre seg med sitt lokale NAV-kontor om sine muligheter. Kanskje fins det en arbeidsplass som er midt i blinken for henne å kvalifisere seg på ved å bruke praksisplass. Da vil hun ha rett på individstønad.

Joda, det er mulig hun ikke trenger ny omskolering, det er sant... og de er vel der på NAV for å hjelpe henne med disse tingene... Jeg lurte bare på om det var mulig liksom?

Dette nye som skjer i mars 2010 skjønner hun visst ikke så mye av har jeg skjønt, men det står vel om det på NAVs sider på nett tenker jeg?

Hadde selvfølgelig vært supert om hun kunne fått seg en jobb innen interiør/håndarbeid uten skole, men vet ikke om det er så lett?

Jeg skal hjelpe henne på vei i alle fall, hun er en jente som sliter psykisk, men har mange ressurser likevel:o)

Skrevet

Jeg har i hvert fall gått på attføring tre ganger men det var 30 års mellomrom mellom første og andre gang, men bare 5 år i mellom andre og tredje gang.

Ok, så da virker det som om det går an da, tror det er ca 10-12 år siden sist hun fikk omskolering...

Gjest hittenteia
Skrevet

Joda, det er mulig hun ikke trenger ny omskolering, det er sant... og de er vel der på NAV for å hjelpe henne med disse tingene... Jeg lurte bare på om det var mulig liksom?

Dette nye som skjer i mars 2010 skjønner hun visst ikke så mye av har jeg skjønt, men det står vel om det på NAVs sider på nett tenker jeg?

Hadde selvfølgelig vært supert om hun kunne fått seg en jobb innen interiør/håndarbeid uten skole, men vet ikke om det er så lett?

Jeg skal hjelpe henne på vei i alle fall, hun er en jente som sliter psykisk, men har mange ressurser likevel:o)

Det er jo uansett bedre at hun går på kurs, skole, eller er i en jobb/praksis som hun trives i enn at hun ikke gjør noe som helst eller isolerer seg hjemme. I følge NAVs intensjoner så bør hun få hjelp til å komme i gang med noe og at hun har interesser er jo kjempebra.

Arbeidsavklaringspengene er en ytelse som skal erstatte dagens midlertidige stønader som rehabiliteringspenger, attføring og tidsbegrenset uføretrygd. Det blir nok ganske likt som i dag, bare at alle skal sende meldekort hver 14. dag. Om hun har en av de stønadene så vil hun automatisk få arbeidsavklaringspenger. Alle som skal gå over på denne ytelsen skal få brev om hva dette innebærer. Du kan også lese på nav.no. Står mye der. Det meste er mulig å få til og tiltak skal kunne skreddersys for den enkelte.

Hyggelig at du hjelper venninnen din, da. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...