Gå til innhold

Savnet av en datter.

Gjest godtnyttår!

Anbefalte innlegg

Jeg har tre døtre og ingen sønner. I alle svangerskap har jeg vært mest spent på "hvem" denne personen i magen har vært :) Kjønnet har vært underordna. Innimellom kan jeg tenke at det hadde vært moro å sett hvordan en evt gutt hadde sett ut, men noe mer enn det tenker jeg ikke på det :)

Det er lov å ha slike tanker som du har, men ikke la disse tankene styre deg. Hiv dem ut og pris deg heller lykkelig for at du har fått lov til å bli mamma til tre flotte sønner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• Glimtipper

3

• Lillemus

2

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg har tre døtre og ingen sønner. I alle svangerskap har jeg vært mest spent på "hvem" denne personen i magen har vært :) Kjønnet har vært underordna. Innimellom kan jeg tenke at det hadde vært moro å sett hvordan en evt gutt hadde sett ut, men noe mer enn det tenker jeg ikke på det :)

Det er lov å ha slike tanker som du har, men ikke la disse tankene styre deg. Hiv dem ut og pris deg heller lykkelig for at du har fått lov til å bli mamma til tre flotte sønner :)

Enig med deg - det spennende er å finne ut hvem barnet er :)

Selv om jeg hadde blitt glad for en jente nå, så jeg kunne velge blant litt andre klær denne runden. Er så utrolig lei slitte olabukser og gensere med hodeskaller på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger nok å høre noen sannhetens ord.

Tror vel ikke de som har begge kjønn forstår hva jeg mener.

Når jeg gikk gravid med nr 3 og folk spurte om jeg visste hva det var, sa jeg at det var gutt. Da svarte de fleste. Ja,ja du er jo ikke for gammel til å prøve igjen.

Hvor lite hyggelig er det ikke å høre det. Det lå jo i kortene at jeg ikke skulle bli fornøyd med tre gutter.

Uansett om jeg elsker guttene mine og er glad for de jeg har fått er savnet der likevel. Jeg har prøvd å fjerne de tankene,men har ikke klart det. Håper bare de forsvinner med årene.

Takk for alle som har svart meg:)

''Når jeg gikk gravid med nr 3 og folk spurte om jeg visste hva det var, sa jeg at det var gutt. Da svarte de fleste. Ja,ja du er jo ikke for gammel til å prøve igjen. Hvor lite hyggelig er det ikke å høre det. ''

Man trenger ikke å vente gutt nummer tre for å høre frekke kommentarer fra folk. Da jeg gikk gravid med min ene gutt, var en kollega gravid samtidig. Hun ventet en jente, og ga uttrykk for sympati overfor meg som ventet en gutt!

Den gangen puttet jeg det på konto for at dette var en ekstremt tåpelig dame, men jeg har siden dessverre merket flere som har den samme oppfatningen, og som ikke er flaue over å utbasunere den.

En dame jeg kjenner fikk tvillingjenter noen måneder etter jeg fikk min, og sa at heldigvis hadde hun ikke fått to gutter!! Jeg forstår virkelig ikke denne tankegangen.

En annen dame jeg kjenner hadde vært ufrivillig barnløs i mange år og hadde mange mislykkede prøverørsforsøk bak seg da hun endelig ble gravid. Det var et risikosvangerskap på mange måter, med blødninger etc, og hun var veldig redd for å miste barna (hun også ventet tvillinger). Da hun etterhvert fikk vite at minst ett barn var gutt (de visste ikke kjønnet på det andre barnet ennå), ble hun veldig engstelig - nesten deprimert - over tanken på at begge to kunne være gutter! Jeg klarer bare ikke å fatte at det går an å tenke slik når hun lett kunna ha endt opp uten barn overhodet.

Jeg synes fortsatt at disse damene er tåpelige. Hva om du også prøver å fokusere på at det er de personene som kom med slike kommentarer til deg da du ventet gutt nummer tre som er tåpelige, og ikke la dette være noe som gjør at du føler at du burde ha en datter for å "bli hel"?

For som flere andre har pekt på: det er ikke sikkert at jenta blir en som du kan gå og shoppe nusselige plagg sammen med.

Uansett hva slags drømmerog forhåpninger man måtte ha i forhold til barna man ønsker seg, synes jeg litt synd på de barna som blir født for å oppfylle svært spesifikke drømmer og forventninger hos en elelr begge foreldre. Det kan være en tung bør å legge på den ufødtes skuldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg hadde blitt glad for en jente nå, så jeg kunne velge blant litt andre klær denne runden. Er så utrolig lei slitte olabukser og gensere med hodeskaller på ;)

Det kan jeg skjønne ;)

Noen ganger er jeg _litt_ glad jeg fikk tre jenter og ikke tre gutter (pga klærne ;-)). Hadde jeg hatt bare sønner, så hadde jeg sikkert kjøpt litt flere klær til mine nieser og fadderbarn som er jenter ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Er hodeskaller på jenteklær også. Og det er så utrolig stygt. Kjøpte en fin t-skjorte til jenta mi i fjor, med en sommefugl på brystet. Og da jeg så nærmere etter var det jammen hodeskallemønster inne i sommerfuglvingene. GRRRR. Og sommerkjoler med hodeskaller, jakker, luer, skjerf..... you name it. Toppen syns jeg var da jenta mi hadde bursdag i november og fikk hodeskalleøredobber av klassevenninna. Forferdelig stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hodeskaller på jenteklær også. Og det er så utrolig stygt. Kjøpte en fin t-skjorte til jenta mi i fjor, med en sommefugl på brystet. Og da jeg så nærmere etter var det jammen hodeskallemønster inne i sommerfuglvingene. GRRRR. Og sommerkjoler med hodeskaller, jakker, luer, skjerf..... you name it. Toppen syns jeg var da jenta mi hadde bursdag i november og fikk hodeskalleøredobber av klassevenninna. Forferdelig stygt.

Uff :( Hadde ikke fått med meg det. Kan ikke skjønne hvorfor hodeskaller er så vakkert at alle kjedebutikkene må kjøpe det inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annakananda

''Når jeg gikk gravid med nr 3 og folk spurte om jeg visste hva det var, sa jeg at det var gutt. Da svarte de fleste. Ja,ja du er jo ikke for gammel til å prøve igjen. Hvor lite hyggelig er det ikke å høre det. ''

Man trenger ikke å vente gutt nummer tre for å høre frekke kommentarer fra folk. Da jeg gikk gravid med min ene gutt, var en kollega gravid samtidig. Hun ventet en jente, og ga uttrykk for sympati overfor meg som ventet en gutt!

Den gangen puttet jeg det på konto for at dette var en ekstremt tåpelig dame, men jeg har siden dessverre merket flere som har den samme oppfatningen, og som ikke er flaue over å utbasunere den.

En dame jeg kjenner fikk tvillingjenter noen måneder etter jeg fikk min, og sa at heldigvis hadde hun ikke fått to gutter!! Jeg forstår virkelig ikke denne tankegangen.

En annen dame jeg kjenner hadde vært ufrivillig barnløs i mange år og hadde mange mislykkede prøverørsforsøk bak seg da hun endelig ble gravid. Det var et risikosvangerskap på mange måter, med blødninger etc, og hun var veldig redd for å miste barna (hun også ventet tvillinger). Da hun etterhvert fikk vite at minst ett barn var gutt (de visste ikke kjønnet på det andre barnet ennå), ble hun veldig engstelig - nesten deprimert - over tanken på at begge to kunne være gutter! Jeg klarer bare ikke å fatte at det går an å tenke slik når hun lett kunna ha endt opp uten barn overhodet.

Jeg synes fortsatt at disse damene er tåpelige. Hva om du også prøver å fokusere på at det er de personene som kom med slike kommentarer til deg da du ventet gutt nummer tre som er tåpelige, og ikke la dette være noe som gjør at du føler at du burde ha en datter for å "bli hel"?

For som flere andre har pekt på: det er ikke sikkert at jenta blir en som du kan gå og shoppe nusselige plagg sammen med.

Uansett hva slags drømmerog forhåpninger man måtte ha i forhold til barna man ønsker seg, synes jeg litt synd på de barna som blir født for å oppfylle svært spesifikke drømmer og forventninger hos en elelr begge foreldre. Det kan være en tung bør å legge på den ufødtes skuldre.

"Uansett hva slags drømmerog forhåpninger man måtte ha i forhold til barna man ønsker seg, synes jeg litt synd på de barna som blir født for å oppfylle svært spesifikke drømmer og forventninger hos en elelr begge foreldre. Det kan være en tung bør å legge på den ufødtes skuldre."

Veldig godt skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skulle gjerne hatt to, tre sønner til :)

Skjønner deg på en måte men er ikke enig :)

Selv så er jeg guttejente så det holder. Hadde cross-motorsykkel da jeg var 14, elsket fart og spenning i alle år. Skrur biler og kjører feit amerikaner nå.

Du kan få en sånn jente ;)

Jeg har to flotte sønner. Jeg kunne gjerne hatt et fotballag av gutter. Gutter er kjempeflott. Min eldste sønn er kjempeglad i å gå med meg på shopping. Han er gutt så det holder, kraftig, tøft kledd, piercing og øredobb og en cm langt hår men han synes det er kult å være med modern på shopping, spesiellt klær. Vi kan ture i hundre klesbutikker sammen, sette oss og ta kaffe og is mellom øktene og har masse humor og kos. Han er den typen også som klemmer på meg og som viser han er glad i mamman sin. Vi spiller WII sammen og har det regelrett innmari gøy sammen. (den andre også selvsakt, men han er ikke glad i å shoppe)

Du kan også få en slik sønn som eldsten min :D

Jeg ser som sakt poenget ditt, selv om jeg ikke kan sette meg inn i situasjonen din. Jeg har mer god sånn kontakt med sønnen min enn mine kjente har med sine døtre.

Jeg har dessuten hatt supergreie barn i all tid, ingen trassalder, ingen soveproblemer eller noe. Mens jeg ser mange av mine kjente har problemer med sine døtre. De er så søte og gode der de sitter i rosa men har kraftige nok meninger ;)

(ikke sakt for å provosere jenteforeldre)

Så hvis dere bestemmer dere for et barn til så prøv å jobbe med mentaliteten din. Nå du ønsker deg ei jente så sterkt så er jeg redd du faktisk ender opp skuffet om du skulle få en sønn til. Og det er jo helt forferdelig.

Derfor bør du være godt mentalt forberedt når neste kommer, slik at du kan dra ut mange positive ting og masse glede om du må pakke frem alt det blå tøyet igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så er jeg guttejente så det holder. Hadde cross-motorsykkel da jeg var 14, elsket fart og spenning i alle år. Skrur biler og kjører feit amerikaner nå.

Jeg har to flotte sønner. Jeg kunne gjerne hatt et fotballag av gutter. Gutter er kjempeflott. Min eldste sønn er kjempeglad i å gå med meg på shopping. Han er gutt så det holder, kraftig, tøft kledd, piercing og øredobb og en cm langt hår men han synes det er kult å være med modern på shopping, spesiellt klær. Vi kan ture i hundre klesbutikker sammen, sette oss og ta kaffe og is mellom øktene og har masse humor og kos. Han er den typen også som klemmer på meg og som viser han er glad i mamman sin. Vi spiller WII sammen og har det regelrett innmari gøy sammen. (den andre også selvsakt, men han er ikke glad i å shoppe)

Jeg ser som sakt poenget ditt, selv om jeg ikke kan sette meg inn i situasjonen din. Jeg har mer god sånn kontakt med sønnen min enn mine kjente har med sine døtre.

Jeg har dessuten hatt supergreie barn i all tid, ingen trassalder, ingen soveproblemer eller noe. Mens jeg ser mange av mine kjente har problemer med sine døtre. De er så søte og gode der de sitter i rosa men har kraftige nok meninger ;)

Så hvis dere bestemmer dere for et barn til så prøv å jobbe med mentaliteten din. Nå du ønsker deg ei jente så sterkt så er jeg redd du faktisk ender opp skuffet om du skulle få en sønn til. Og det er jo helt forferdelig.

Derfor bør du være godt mentalt forberedt når neste kommer, slik at du kan dra ut mange positive ting og masse glede om du må pakke frem alt det blå tøyet igjen :)

Høres ut som du har et aldeles herlig forhold til sønnene dine! :o))))

Shopping er det verste guttungen her vet, han himler med øynene over søstra og meg når vi leter etter sko eller klær til henne og ikke bare tar det første og beste vi finner. *Hehe* Bare det er sånn rimelig passe og varmt nok så er det greit for ham, jentungen er _litt_ mer kresen for å si det sånn. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har et aldeles herlig forhold til sønnene dine! :o))))

Shopping er det verste guttungen her vet, han himler med øynene over søstra og meg når vi leter etter sko eller klær til henne og ikke bare tar det første og beste vi finner. *Hehe* Bare det er sånn rimelig passe og varmt nok så er det greit for ham, jentungen er _litt_ mer kresen for å si det sånn. :o)

Jo tusen takk :) Jeg er svært velsignet, jeg har fått to særdeles greie og fine sønner. Som jeg skrev så skulle jeg gjerne hatt fler av dem :D

Det ER moro at han ene er litt shoppinggal. Gubben rister på hodet men som jeg sier, bedre han lukter godt og ser bra ut enn motsatt ;) Og vi har det veldig moro på tur :D

Min andre kler seg også greit og varmt. Men han bryr seg ikke om å fly i butikker. Han vil dra og kjøpe akkurat det vi skal ha og så dra hjem igjen. Han er vel kanskje litt mer "normal" sånn ja :)

Jeg har tantejenter, og kjøper litt stæsj til dem innimellom. Føler overhode ingen savn eller trang til jentunger selv.

Jeg skal ikke ha mer barn (vurderer å ta til oss noen siden i livet kanskje) men hadde jeg skullet det så ville jeg svært, svært gjerne hatt en liten pjokk til, i snekkerbukse og med jeanscaps på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg skjønne ;)

Noen ganger er jeg _litt_ glad jeg fikk tre jenter og ikke tre gutter (pga klærne ;-)). Hadde jeg hatt bare sønner, så hadde jeg sikkert kjøpt litt flere klær til mine nieser og fadderbarn som er jenter ;-)

''Hadde jeg hatt bare sønner, så hadde jeg sikkert kjøpt litt flere klær til mine nieser og fadderbarn som er jenter ;-)''

*he he* jeg har mange ganger ergret meg over det dårligere utvalget av gutteklær i butikkene, men går ikke bananas i forhold til nieser av den grunn...;-) Jeg er ikke opptatt av å kjøpe jenteklær fordi om jeg synes gutteklesutvalget kan være temmelig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig skrevet! :-)

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver om forholdet til sønnen(e) dine overfor min ene sønn.

Men jeg var ikke guttejente i oppveksten, da;-) Og med bare søstre og nesten bare kusiner og jentevenner, var det som å komme inn i en helt ny verden å få en sønn.

Jeg husker jeg sa til en venninne av meg en gang som sa at hun var så glad for at hun fikk jente, for hun visste jo hvordan det var å være jente. Da sa jeg at strengt tatt vet du bare hvordan det var å være _deg_.

Jeg har vel ikke ønsket meg ett helt fotballag av gutter da, he he, men jeg sa da sønnen min var liten at jeg ønsket meg tre sønner! Rett og slett fordi det var en så positiv opplevelse å få denne ene, og fordi jeg selv har god erfaring med å vokse opp med kun søsken av samme kjønn som meg selv. (Men nå har jeg forlengst slått meg til ro med kun ett barn)

Jeg skjønner jo at folk setter pris på det de har, og at mange derfor er veldig glade fordi de har minst en av hvert kjønn. Men det stadige fokuset på dette skaper jo et inntrykk av at det er noe som mangler i familier der alle barna er av samme kjønn. Heldigvis har jeg aldri erfart at mine egne foreldre syntes det var dumt med tre jenter (og jeg er den tredje! *he he*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Uansett hva slags drømmerog forhåpninger man måtte ha i forhold til barna man ønsker seg, synes jeg litt synd på de barna som blir født for å oppfylle svært spesifikke drømmer og forventninger hos en elelr begge foreldre. Det kan være en tung bør å legge på den ufødtes skuldre."

Veldig godt skrevet!

Tusen takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ha gutt nummer to nå og jeg forstår deg. Vi tenker at dette blir siste på oss og dermed får jeg heller ikke en jente. Ikke hadde det vært garantert at vi fikk jente om vi prøver på en til og helt oppriktig syns jeg at det nok blir veldig flott for de to å være brødre - men så var det litte granne synd på meg, som eneste jente i familien.

Jeg satser på at dette er noe som går over. Nå er det ikke noe jeg tenker veldig mye på, mest når jeg i utgangspunktet syns det er bittelitt vemodig at jeg snart er helt ferdig med å ha barn i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, jeg forstår deg så veldig. Hadde vi bare hatt gutter, så hadde jeg også inderlig savnet en datter.

Vi fikk 2 jenter først, og da vi ventet tredjemann, var mannen min veldig tydelig på at han virkelig ønsket seg en gutt denne gangen. Det handlet selvsagt ikke om at han ikke kom til å elske en tredje datter like mye som de to andre, men om at han virkelig ønsket seg en sønn.

Og jeg forsto ham. Som sagt, hadde jeg følt det akkurat slik om situasjonen var motsatt.

Selvsagt elsker du sønnene dine, og selvsagt vil du elske en eventuelt fjerdemann. Det er ikke det det dreier seg om. Det dreier seg om at man ønsker seg et avkom av samme kjønn som seg selv - tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig skrevet! :-)

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver om forholdet til sønnen(e) dine overfor min ene sønn.

Men jeg var ikke guttejente i oppveksten, da;-) Og med bare søstre og nesten bare kusiner og jentevenner, var det som å komme inn i en helt ny verden å få en sønn.

Jeg husker jeg sa til en venninne av meg en gang som sa at hun var så glad for at hun fikk jente, for hun visste jo hvordan det var å være jente. Da sa jeg at strengt tatt vet du bare hvordan det var å være _deg_.

Jeg har vel ikke ønsket meg ett helt fotballag av gutter da, he he, men jeg sa da sønnen min var liten at jeg ønsket meg tre sønner! Rett og slett fordi det var en så positiv opplevelse å få denne ene, og fordi jeg selv har god erfaring med å vokse opp med kun søsken av samme kjønn som meg selv. (Men nå har jeg forlengst slått meg til ro med kun ett barn)

Jeg skjønner jo at folk setter pris på det de har, og at mange derfor er veldig glade fordi de har minst en av hvert kjønn. Men det stadige fokuset på dette skaper jo et inntrykk av at det er noe som mangler i familier der alle barna er av samme kjønn. Heldigvis har jeg aldri erfart at mine egne foreldre syntes det var dumt med tre jenter (og jeg er den tredje! *he he*)

Tusen takk :)

Jo, skjønner hva du mener. Det er synd at det skal være noe som mangler nærmest fordi vi ikke får begge kjønn i barn.

Det er jo i stor grad personligheten i barna som kommer til syne, ofte så kan det eneste være som forteller oss om kjønnet være at vi kan kjøpe ting i lyseblått eller rosa.

Det finnes jo skikkelige guttejenter og gutter som er litt "jentete"

Det er kontakten og harmonien mellom foreldre og barn som gjelder, ikke kjønn. Hadde vært så mye enklere om folk hadde klart å leve med det.

Teoretisk kan vi nemmelig kunne ende opp med tre guttejenter med sæggebukser og kort hår, eller tre gutter som alle er rolige og "jentete"

Så den eneste "lekinga" med kjønn da blir å kjøpe rosa eller blått, biler eller dokker, i tidlige år.

Og som skrevet tidligere, kontakten og kosen jeg har med min eldste sønn er langt over hva alle jeg kjenner, som har jenter, har med sine døtre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg forstår savnet av en datter, men ikke begrunnelsen for savnet.

Selv er jeg ikke noe glad i å leke med barbiedukker. Ikke liker jeg rosa pensko heller.

Dessuten, når døtrene blir eldre vil de bestemme hva slags klær de vil ha selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at jo flere barn du har av samme kjønn, jo større sannsynlighet er det for at neste barnet blir samme kjønn.

Og ellers kan jeg forstå et visst savn av en jente, jeg har kjent litt på det selv, men jeg kan ikke forstå det i den grad du nevner. Jeg synes ikke kjønn har så stor betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''ER det noen som forstår meg? Vil disse tankene forsvinne med tiden?''

Ja, jeg kan forstå tankene dine. Jeg tror tankene dine forsvinner med tiden. Jeg har et par venninner som har tre gutter hver, nå begynner ungene å vokse til, og tankene de hadde om at det hadde vært koselig med en datter, er så å si forduftet med hverdagen.

Sønner er fantastiske å ha! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest honnicorn

Hvis du har lyst på et barn til, og din mann er enig, så slå til. Men hvis du vil ha barn fordi du savner en jente, så ikke få flere. For det første: Jo flere du har av et kjønn, jo mer øker sjansen for å få det samme kjønn igjen.

For det andre: alle jenter er ikke sånn som du tror. har to selv. når de var små, så hatet de at jeg kjemmet deres hår, og prøvde å pynte dem. De ville ikke gå med kjole osv. når de nå er i tenårene, så hater begge shopping, de hater fortsatt å pynte seg. den ene kan jeg snakke om "jenteting" med, den andre kan ikke snakkes til om annet enn hverdagslige ting. Begge hater når folk tar bilder av dem, f.eks. Så ikke alle jenter blir typiske jenter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...