Gå til innhold

husker dine foreldre alltid hva du heter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå tenker jeg ikke på gamle og senile foreldre, hvor glemsomheten blir naturlig.

foreldrene mine har tullet med navnene mine til meg og søstern så lenge jeg kan huske. Vi har ikke like navn, det eneste som er likt er at det er to stavelser i begge. Ellers er vi begge blonde, men veldig forskjellig i personligheten

I julegaven fra mor og far står det søstera mi sitt navn, det samme med søstera mi. Kanskje vi egentlig burde hete det samme? Mye greiere når man skal rope på oss?

Jeg lurer veldig på hvordan de hadde taklet det hvis de hadde gitt oss dobbeltnavn. Det kunne blitt mange kombinasjoner.

Har dine foreldre full oversikt over hva du dine søsken heter?

Skrevet

Mamma bruker ofte tante (søsteren hennes) sitt navn når hun mener meg, og omvendt. Jeg for min del blander navnene på ungene mine både titt og ofte.

Skrevet

Ihvertfall da vi var barn og bodde i samme hus var det en del gal navnebruk, spesielt på oss to yngste.

Men jeg har ikke opplevd at min søssters navn står på gave til meg, nei.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Fort gjort å rote litt i farta etter hvert som de blir eldre. Ja, mine foreldre har kalt meg min søsters navn og omvendt.

Denne julen fikk mine barn julegave- men med feil navnelapp. Ikke noe å ta så høytidelig.

Likeledes blander jeg selv når jeg raskt skal rope på mine barn. Kan fort si feil navn dersom jeg er ukonsentrert.

Skrevet

Hehe, å rote med navnene på julegavelappene var litt i overkant, men ;-)

Foreldrene mine (spesielt mamma) har en tendens til å blande navnene "sånn i farta", men det er altså ikke slik at hun må tenke for å huske hva vi heter ;)

Jeg blander også navnene på mine tre døtre ;)

Gjest majas mamma
Skrevet

Min mor har rotet med dette i alle år. Riktignok med riktig navn på pakkene, men ellers har hun ofte dratt seg gjennomm halve slektstreet før hun treffer riktig. Så når min søsters navn blir sagt svarer jeg og omvent. Problemet med mine tre sønner er at de har kalt både min fars og brors eller onkels navn. Nå har de gitt opp. Så når min mor sier: Du _________! Sier de bare : Jeg er ____________. Hva er det? Selv har jeg noe av det samme, men dog ikke i så utpreget grad som min mor.

Skrevet

Faren min brukte ofte både søstra si og dattera mi sitt navn på meg. Jeg blander mine gutter ofte og det har jeg gjort fra minstemann var liten.

Mora mi som hadde alzheimer blandet aldri navn, men de siste 10 årene så tror jeg ikke hun husket hva verken jeg eller ungene het.

Skrevet

Nei, de blander ofte når de skal snakke med oss. Det samme gjør jeg med mine unger. hender jeg blander navnene til den ene søstra mi og dattra mi, og den eldste søstra mi og mannen min. Mora mi blander mitt navn og den yngste tanta mi sitt, men bare når vi er sammen.

-men jeg har aldri opplevd å _skrive_ feil.

Skrevet

Nei, de blander ofte når de skal snakke med oss. Det samme gjør jeg med mine unger. hender jeg blander navnene til den ene søstra mi og dattra mi, og den eldste søstra mi og mannen min. Mora mi blander mitt navn og den yngste tanta mi sitt, men bare når vi er sammen.

-men jeg har aldri opplevd å _skrive_ feil.

Men jeg lurer på om de som har dobbeltnavn på ungene sine opplever å blande dem også så det oppstår nye navn? Jeg husker at naboen hadde fire døtre som alle hadde dobbeltnavn. Tre av navnene begynte med Linn, Liv og Siv. Tenk hvor mange kombinasjoner man kunne laget der?

Gjest Ikke særlig godt forhold heller
Skrevet

Men jeg lurer på om de som har dobbeltnavn på ungene sine opplever å blande dem også så det oppstår nye navn? Jeg husker at naboen hadde fire døtre som alle hadde dobbeltnavn. Tre av navnene begynte med Linn, Liv og Siv. Tenk hvor mange kombinasjoner man kunne laget der?

Aner ikke, men mitt fornavn skrives med C og min mor skriver K, og mitt etternavn slutter med g, hun skriver alltid gh.

Nei, hun er ikke spesiellt gammel og nei, hun er ikke senil eller noe.

Skrevet

Selvsagt vet de hva vi heter, men det hender de sier feil navn i farten. Ikke noe jeg tenker over.

Skrevet

''Har dine foreldre full oversikt over hva du dine søsken heter?''

Eh ja, selvfølgelig har de oversikt over hva jeg og mine søsken heter (nå presiserer du jo at du ikke snakker om gamle, senile foreldre).

Skrevet

Aner ikke, men mitt fornavn skrives med C og min mor skriver K, og mitt etternavn slutter med g, hun skriver alltid gh.

Nei, hun er ikke spesiellt gammel og nei, hun er ikke senil eller noe.

Men det må da være din mor som har gitt deg navnet, hvordan i all verden kan hun skrive det feil?

Gjest Ikke særlig godt forhold heller
Skrevet

Men det må da være din mor som har gitt deg navnet, hvordan i all verden kan hun skrive det feil?

He he, ja se det du, det har jeg lurt på mange, mange ganger også.

Jeg har kommet frem til at hennes dårlige følelser for meg (hun hatet min far) gjør at hun enten

a: gjør dette med mening for å terge meg,

eller helst

b: hun har såpass anstrengt forhold til meg at hvordan navnene mine skrives faktisk ikke fester seg i hjernen hennes pga alt det andre av følelser rundt meg som for henne er viktigere. (jeg har bla min fars etternavn, ikke hennes, det hun bærer. Men hun har vært gift med min far og har bært samme etternavnet tidligere i livet da ;)

:)

Skrevet

''Har dine foreldre full oversikt over hva du dine søsken heter?''

Eh ja, selvfølgelig har de oversikt over hva jeg og mine søsken heter (nå presiserer du jo at du ikke snakker om gamle, senile foreldre).

...men det fremgikk jo forutsetningsvis at innlegget handler om foreldre som feilsnakker seg - ikke at de ikke _vet_ hvem som er hvem;-)

Skrevet

...men det fremgikk jo forutsetningsvis at innlegget handler om foreldre som feilsnakker seg - ikke at de ikke _vet_ hvem som er hvem;-)

De skrev feil navn på kortene, og det synes jeg er i overkant...

Skrevet

Det er jeg helt enig med deg i. Det er noe annet enn å si feil i farten.

Men jeg lurer på om de skrev feil navn eller om de bare forbyttet gavene. Det ville vært en med plausibel forklaring.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hvorfor det?

De kan ha pakket inn begge gavene først, blitt avbrutt av telefonen- og så tatt feil av hvilken pakke var til hvem. Dermed feil lapp på pakkene...

Skrevet

Javisst. :o) Men jeg må innrømme at jeg rotet selv med navnene til søstrene mine på julegavene i år - den ene fikk ingen og den andre fikk to! *Hehe* Heldigvis var det ingen tvil om hva som var tiltenkt den uheldige som ikke fikk noen så det gikk greit å fordele dem etterpå.

Skrevet

Hehe, det har aldri skjedd her.

Men det har så klart hendt at moderen har sagt feil navn til meg. Og det har hun sikkert gjort til min søster også. :0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...