Gå til innhold

Kan læreren bestemme hvordan barna skal skrive G

Anbefalte innlegg

Gjest mamma litt i villrede
Skrevet

Min sønn er oppgitt fordi læreren i 1.klasse er sta på hvordan de skal skrive enkelte bokstaver, når gutten har lært det på en annen måte. Hjemme har har lært å skrive G på den måten vi voksne skriver det. Hvordan skal man forklare det....Man tegner rundingen nesten rundt, så en strek innover.

Læreren sier at elevene etter å ha tegnet rundt, skal tegne en liten strek inn og så UT igjen, slik at det blir en kort strek utover også liksom.

Finns det en "korrekt" måte å skrive G på som jeg ikke har fått med meg, og kan læreren forlange at barna skriver det slik? Det samme gjelder feks en ting som 7-tall, som man jo (i alle fall på norsk) kan skrive enten med eller uten en strek over. MÅ barnet tvinges til å lære kun lærerens måte å gjøre det på?

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

7

• trollemor;o)

5

• morsan

3

• hidi, the scorpion

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Lærern har nok en grunn til å terpe skriveretning på bokstavene. Vi har fått et ark med "fasit" som lærerne har bedt oss om å følge, sånn at håndskriften blir så rask og pen som mulig.

Flere av bokstavene skriver jeg og mannen min på "feil" måte, men vi lærer ungene å gjøre det på den korrekte måten allikevel. (selvom dattra er så sta at det nesten ikke er mulig. Hun INSISTERER på å skrive f.eks I nedenfra og opp)

Gjest mamma litt i villrede
Skrevet

Lærern har nok en grunn til å terpe skriveretning på bokstavene. Vi har fått et ark med "fasit" som lærerne har bedt oss om å følge, sånn at håndskriften blir så rask og pen som mulig.

Flere av bokstavene skriver jeg og mannen min på "feil" måte, men vi lærer ungene å gjøre det på den korrekte måten allikevel. (selvom dattra er så sta at det nesten ikke er mulig. Hun INSISTERER på å skrive f.eks I nedenfra og opp)

Men her er det ikke snakk om å skrive i riktig skriveretning. Det er snakk om hvordan sluttproduktet skal se ut - og det finns jo flere måter å skrive riktig på, ettersom jeg skjønner. Hvis et barn allerede har lært å skrive bokstavene (og gjør dem riktig), skal læreren da presse barnet til å skrive på lærerens måte?

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Hvis gutten din har en ryddig og leselig håndskrift, så ville jeg ikke hengt meg opp i G-en.

I disse datatider hvor all skriving for det meste foregår på pc, er det lite viktig om G-en kanskje ikke er helt slik den skal være i løkkeskrift eller stavskrift. En slik G du beskriver er en G alle forstår. Den kan ikke misforstås.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Men her er det ikke snakk om å skrive i riktig skriveretning. Det er snakk om hvordan sluttproduktet skal se ut - og det finns jo flere måter å skrive riktig på, ettersom jeg skjønner. Hvis et barn allerede har lært å skrive bokstavene (og gjør dem riktig), skal læreren da presse barnet til å skrive på lærerens måte?

Nei !

Skrevet

''skal læreren da presse barnet til å skrive på lærerens måte?''

Nei! Det er en lærer,ikke gud!

Skrevet

Jeg hadde nok heller ikke pukket på det, bare snakk med lærer'n til ungen sånn at ikke han havner mellom barken og veden pga en liten fille-G.

hidi, the scorpion
Skrevet

Om mine barn har gjort sitt beste, så har jeg aldri brydd meg hva skolen sier. Men, jeg har forlangt at det skal være leselig!

Har mottatt endel brev fra USA, og de skriver alle likt, noe så upersonlig!

Vi har alle en genuin håndskrift, og den bør ikke formes etter en standard, så skjønner du hva jeg mener;)

Skrevet

Om mine barn har gjort sitt beste, så har jeg aldri brydd meg hva skolen sier. Men, jeg har forlangt at det skal være leselig!

Har mottatt endel brev fra USA, og de skriver alle likt, noe så upersonlig!

Vi har alle en genuin håndskrift, og den bør ikke formes etter en standard, så skjønner du hva jeg mener;)

''Har mottatt endel brev fra USA, og de skriver alle likt, noe så upersonlig!''

De skriver da aldeles ikke likt? Men de skriiver "likere" hverandre, og jeg er sikker på at de synes det samme om oss også - ihvertfall sortert etter generasjoner.

hidi, the scorpion
Skrevet

De skriver da aldeles ikke likt? Men de skriiver "likere" hverandre, og jeg er sikker på at de synes det samme om oss også - ihvertfall sortert etter generasjoner.

''De skriver da aldeles ikke likt? ''

Jo, de gjør det;) Og brevene i amerikanske filmer, er samme skriften!

Skrevet

De ligner, men er ikke like. Ikke mer enn håndskriften til min mor og min svigermor.

Skrevet

Neida, det gjør de ikke. Og det gjør de heller ikke i England, selv om jeg glatt kjenner igjen håndskrift derfra. Og fransk håndskrift for den saks skyld. Det handler om at de har felles særegenheter i skrivemåten som vi ikke har, og så henger du deg opp i dem, i stedet for å se de individuelle ulikhetene. Ikke så ulikt når noen sier at alle kinesere er like...

Skrevet

Neida, det gjør de ikke. Og det gjør de heller ikke i England, selv om jeg glatt kjenner igjen håndskrift derfra. Og fransk håndskrift for den saks skyld. Det handler om at de har felles særegenheter i skrivemåten som vi ikke har, og så henger du deg opp i dem, i stedet for å se de individuelle ulikhetene. Ikke så ulikt når noen sier at alle kinesere er like...

Bra forklart:-)

Skrevet

Jeg tegner rundingen, flytter så pennen inn i rundingen for å tegne streken ut og ned igjen.

Skrevet

..og tysk. :-) Snirkler og snurkler.

Skrevet

Gjør det så mye om læreren bestemmer hva som skjer i klasserommet og hva ungene skal gjøre i forhold til skolen, da? Det får være måte på hva foreldre skal blande seg opp i, syns jeg. I hvert fall når det går på at "det barnet kan fra før er godt nok, og det er unødvendig å lære noe nytt". Det er en veldig farlig holdning å signalisere til førsteklassinger.

Det er selvsagt trist at din sønn blir frustrert, men da kan dere som hjem hjelpe han feks ved å fortelle at det er "viktig gymnastikk" for skrivehånda å skrive som læreren sier, og for hodet å lære å høre etter og gjøre det som blir sagt. Og ikke minst at skolen også handler om å lære nye ting. Selv om han har lært å skrive G på en bestemt måte, så tar han ikke skade av å lære noe nytt. Når han kan det, så bestemmer han hva han vil gjøre selv seinere.

Måten de lærer å skrive bokstavene på har også med hvordan de skal henge sammen når ungene begynner med formskrift. Det er et system og en helhet, som det kan være vanskelig for barnet å se nå. Hvis det er vanskelig å se for dere som voksne, så snakk nå heller med læreren og få en forklaring på det. Så kan dere støtte læreren heller enn å irritere dere.

Skrevet

Enig og de fleste har en nydelig håndskrift. Jeg har fått mange amerikanske julekort i år :o)

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Gjør det så mye om læreren bestemmer hva som skjer i klasserommet og hva ungene skal gjøre i forhold til skolen, da? Det får være måte på hva foreldre skal blande seg opp i, syns jeg. I hvert fall når det går på at "det barnet kan fra før er godt nok, og det er unødvendig å lære noe nytt". Det er en veldig farlig holdning å signalisere til førsteklassinger.

Det er selvsagt trist at din sønn blir frustrert, men da kan dere som hjem hjelpe han feks ved å fortelle at det er "viktig gymnastikk" for skrivehånda å skrive som læreren sier, og for hodet å lære å høre etter og gjøre det som blir sagt. Og ikke minst at skolen også handler om å lære nye ting. Selv om han har lært å skrive G på en bestemt måte, så tar han ikke skade av å lære noe nytt. Når han kan det, så bestemmer han hva han vil gjøre selv seinere.

Måten de lærer å skrive bokstavene på har også med hvordan de skal henge sammen når ungene begynner med formskrift. Det er et system og en helhet, som det kan være vanskelig for barnet å se nå. Hvis det er vanskelig å se for dere som voksne, så snakk nå heller med læreren og få en forklaring på det. Så kan dere støtte læreren heller enn å irritere dere.

''Gjør det så mye om læreren bestemmer hva som skjer i klasserommet og hva ungene skal gjøre i forhold til skolen, da?''

Nei, men det er ikke slik at foreldre ikke har noe de skulle ha sagt.

Det er slik at mye av skolearbeidet foregår i hjemmet. Mye av det barna lærer, lærer de av mor og far. Ansvaret for barnas lærdom ligger både hos foreldre og lærere. Foreldre er altså i sin fulle rett til å sile ut mindre viktige ting.

Hvis jeg som mor synes det er viktigere å bruke tid på lesehastighet og leseforståelse, fremfor en annen type G, er jeg i min fulle rett til det.

"Mamma litt i villrede" bør ha såpass påvirkningskraft at hun kan fortelle læreren at hun ikke bør henge seg mer i denne G-en.

Skrevet

De lærer jo å skrive på en bestemt måte fordi det da blir lettere å skrive fort og etterhvert løkkeskrift.

Skrevet

''Gjør det så mye om læreren bestemmer hva som skjer i klasserommet og hva ungene skal gjøre i forhold til skolen, da?''

Nei, men det er ikke slik at foreldre ikke har noe de skulle ha sagt.

Det er slik at mye av skolearbeidet foregår i hjemmet. Mye av det barna lærer, lærer de av mor og far. Ansvaret for barnas lærdom ligger både hos foreldre og lærere. Foreldre er altså i sin fulle rett til å sile ut mindre viktige ting.

Hvis jeg som mor synes det er viktigere å bruke tid på lesehastighet og leseforståelse, fremfor en annen type G, er jeg i min fulle rett til det.

"Mamma litt i villrede" bør ha såpass påvirkningskraft at hun kan fortelle læreren at hun ikke bør henge seg mer i denne G-en.

Det aller allr meste lærer de nok på skolen, og jeg syns du gjør gutten din, deg selv og læreren en tjeneste ved å støtte læreren på slike ting. Hvorfor skal gutten høre på læreren andre ganger når han ikke trenger å høre på ham når det gjelder skriving?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...