frosken Skrevet 30. desember 2009 Skrevet 30. desember 2009 Ok, men da er vi vel ikke så uenige. Men saken var jo her at dette frustrerte barnet og at det blir unødvendig korreksjon om denne G-en skal få ta for stor plass. Husker niesen min de første månedene på skolen; hun satte seg ned med leksene og sa høyt til seg selv at "nå får jeg vel bare fargelegge innenfor strekene slik disse lærerne mine liker at jeg gjør". I hovedinnlegget i denne tråden skrives det: ''Min sønn er oppgitt fordi læreren i 1.klasse er sta på hvordan de skal skrive enkelte bokstaver, når gutten har lært det på en annen måte. '' Jeg synes ikke det fremgår så godt hvorvidt gutten finner det vanskelig å skrive bokstavene slik læreren vil, eller om han mer er opptatt av at han ikke liker å følge instruksjonene. Men dersom han oppfatter læreren som sta, så ligger det an til "maktkamp" og i såfall ville jeg motivert ham til å se på læreren som en autoritet som det er fornuftig å lytte godt til. Dersom han derimot synes det er kjempevanskelig å huske at bokstavene skal skrives på en bestemt måte, så hadde jeg ikke fokusert noe særlig på det. Skrivepedagogikk har mange varianter, og den mest ekstreme jeg har hørt om var den skolen som forlangte at barna skulle skrive løkkeskrift fra starten på førsteklasse. Hvis jeg hadde hatt en seks år gammel sønn som ikke var i nærheten av å få til løkkeskrift, så hadde jeg gått inn for mytteri ganske umiddelbart. Men jeg ville i såfall ha gått i dialog med læreren og skolen og kritisert opplegget direkte, og på den måten fått til en avtale om hvordan lekser skulle gjøres, og så fått læreren til å formidle endringene i opplegget til barna. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.