Gå til innhold

Hvorfor er det greit å kommentere vektnedgang?


Gjest her er jeg anonym

Anbefalte innlegg

Gjest her er jeg anonym

Det er lov å harlselere med alt og alle. Utenom feite og utlendinger så klart......

Det er irriterende når folk hele tiden må fortelle hvor tynn de syns man er... I mange tilfeller ligger det nok sjalusi bak en "sykt tynn" bemerkning.

Egentlig burde man bare bli flinkere til å svare tilbake. Kanskje de da holder kjeft?...

Burde definitivt bli flinkere til å svare tilbake - men hva skal man svare?

Klarer ikke få meg til å si noe om at den andre er tjukk feks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    28

  • Bookworm

    7

  • lala_land

    4

  • Glimtipper

    4

Jeg tar meg selv stadig oftere i å tenke at det beste er å helt og holdent kutte ut å kommentere ting som angår utseende, for det blir ofte tatt ille opp uansett hvor god intensjonen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest her er jeg anonym

Nå har jeg lest tråden nedover her. Kan ikke si meg helt enig med Hidi, men skjønner hvor hun vil. Jeg slet selv med depresjon over tid. Som følge av dette ble jeg svært tynn, og irriterte meg over å få diagnoser som spiseforstyrret/anoreksi. Jeg var jo ikke opptatt av å være tynn eller slanke meg? Hatet når folk kommenterte vekten min og passet derfor på å gå i klær jeg ikke så tynn ut i.

I dag tenker jeg tilbake og ser jo at spiseforstyrrelser som regel har en bakforeliggende årsak. Den kan gjerne utløses av sorg og andre vanskelige ting som skjer i livet. Til og med en kreftpasient vil kunne få en diagnose som anorektisk, selv om vekttapet skyldes kreftceller.

Ergo, selv om du sliter med andre ting og at det er derfor du ikke spiser, betyr det ikke nødvendigvis at du ikke har en spiseforstyrrelse for det. Så lenge du har problemer med å spise nok har du jo en slags forstyrrelse ift spising?

Det er uansett bare du som vet om du sliter med noe, enten det gjelder spising eller andre ting.

Tenkte kanskje at det er behov for litt fakta om spiseforstyrrelser her: http://no.wikipedia.org/wiki/Spiseforstyrrelser

Kreftpasienter blir nok ikke klassifisert som anorektisk dessverre.

Jeg er helt enig i at det som regel alltid er noe bakenforliggende som utløser en spiseforstyrrelse. Men all vektnedgang skyldes dessverre ikke spiseforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest her er jeg anonym

Folk med spiseforstyrrelse ser alltid etter det i alle andre. De prosjekter sine problemer over til andre, de generaliserer og styrer på verre. Enten man er fysisk syk, har høyt stoffskifte, gått ned pågrunn av vekt, dødsfall i familie osv.

Det er et typisk symptom på spiseforstyrra folk atte de ser det i alle andre. Ikke noe vits i å forklare at det er en annen grunn. For de har allerede bestemt seg for at du enten har anoreksi eller bulimi. Ikke prøv å bortforklare det heller for da er du i "benektelsfasen" eller noe.

Helt enig med deg!

Og jeg burde ikke gidde å svare for ingenting når inn uansett. Men blir så provosert av dette at jeg ikke klarer å la være å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å få slengt mot seg gang på gang "guri meg så tynn du har blitt", "nå ser du syk ut", "spiser du egentlig?" synes ikke jeg er noe greit i det hele tatt.''

Skjønner veldig godt at slike kommentarer ikke er hyggelige!

Ellers er det jo slik at omtrent ni av ti kvinner ønsker å gå noe ned i vekt. Dermed er det lett å tenke seg at selv slanke kvinner kanskje setter pris på å miste noen kilo. Mange er sikkert også misunnelige på de som tilsynelatende går ned i vekt uten anstrengelse. Men ubetenksomt å kommentere slikt er det absolutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Trådstarter må selv få avgjøre hvorvidt hun vil at hennes problemer ift spising skal kunne kalles en spiseforstyrrelse.

H*n beskrev det jo selv? Hva h*n velger å kalle det, er jo helt normalt for oss som har slitt med det. Men skjønner hva du mener..''

Bare lurer på om min leges synspunkt teller her?

I følge min fastlege som kjenner meg veldig godt er det ikke noe spiseforstyrret over dette i det hele tatt, og h#n vet hele historien.

Du skal i hvert fall stole mer på legen din, enn på Hidi...:-))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''På hvilket grunnlag kan du diagnostiere meg som spiseforstyrret? Hva mener du med at du gjenkjenner alle symptomene? Hvilke symptomer beskrev jeg i mitt startinnlegg som tilsier symptomer på spiseforstyrrelse?

''

Du har vært flink til å komme med diagnoser og svar, men dette har du glatt hoppet over å svare på. Veldig nysgjerrig på hvilke symptomer jeg beskriver nemlig.

Bare overse svarene hennes, Hidi har en tendens utelukkende til å tro at hennes erfaringer er de eneste riktige:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest her er jeg anonym

Du skal i hvert fall stole mer på legen din, enn på Hidi...:-))))

jepp!

At jeg blir provosert blir vel beviset på at jeg har en spiseforstyrrelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller sannhet!

Jeg har vært der h'n er.

Jeg ER der h*n er, med tanke på å være tynnere enn det jeg burde være, men det er ingen spiseforstyrrelse som ligger bak - hvorfor er din sannhet mer riktig enn min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp!

At jeg blir provosert blir vel beviset på at jeg har en spiseforstyrrelse...

''At jeg blir provosert blir vel beviset på at jeg har en spiseforstyrrelse...''

Ja, det skal du ikke se bort fra, fornektelse er vel et symptom:-))) Nei jeg skal ikke tulle, jeg har samme problem som deg med at jeg er tynnere enn jeg burde være, det har sine fysiske årsaker så jeg synes å kaste ut diagnosen spiseforstyrrelse på deg ut fra den informasjonen du gir, er i overkant kjapt og tankeløst...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest her er jeg anonym

''At jeg blir provosert blir vel beviset på at jeg har en spiseforstyrrelse...''

Ja, det skal du ikke se bort fra, fornektelse er vel et symptom:-))) Nei jeg skal ikke tulle, jeg har samme problem som deg med at jeg er tynnere enn jeg burde være, det har sine fysiske årsaker så jeg synes å kaste ut diagnosen spiseforstyrrelse på deg ut fra den informasjonen du gir, er i overkant kjapt og tankeløst...:-)

hehe :o) Tåler da litt humor!

Hvor hadde vi vært uten galgenhumoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter ikke Heidi, men hidi.

Kommentaren var ikke stygt ment, men dødsalvorlig. Det er forferdelig mange som sulter seg ihjel, og de trenger hjelp, ikke klapp på skulderen!

''Kommentaren var ikke stygt ment, men dødsalvorlig. Det er forferdelig mange som sulter seg ihjel, og de trenger hjelp, ikke klapp på skulderen!''

Det er jo ingen ting i hovedinnlegget som tyder på at trådstarter sulter seg og/eller har et ønske om å bli enda tynnere. Her tillegger du vedkommende motiver du ikke vet noen ting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest her er jeg anonym

''Å få slengt mot seg gang på gang "guri meg så tynn du har blitt", "nå ser du syk ut", "spiser du egentlig?" synes ikke jeg er noe greit i det hele tatt.''

Skjønner veldig godt at slike kommentarer ikke er hyggelige!

Ellers er det jo slik at omtrent ni av ti kvinner ønsker å gå noe ned i vekt. Dermed er det lett å tenke seg at selv slanke kvinner kanskje setter pris på å miste noen kilo. Mange er sikkert også misunnelige på de som tilsynelatende går ned i vekt uten anstrengelse. Men ubetenksomt å kommentere slikt er det absolutt!

Ser helt klart poenget ditt. Det er ikke mange kvinner jeg kjenner til som ikke vil gå ned noen kilo. Om de ville bemerket vektnedgangen positivt kunne de jo heller sagt noe om at "du ser gått ut" eller noe i den duren. De eksemplene jeg ga er ikke noen hyggelig tilbakemelding (i mine øyne ihvertfall). Godt mulig det dreier seg om sjalusi for noen også.

Men man bør tenke som om før man kommenterer vekt den ene eller andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lov å harlselere med alt og alle. Utenom feite og utlendinger så klart......

Det er irriterende når folk hele tiden må fortelle hvor tynn de syns man er... I mange tilfeller ligger det nok sjalusi bak en "sykt tynn" bemerkning.

Egentlig burde man bare bli flinkere til å svare tilbake. Kanskje de da holder kjeft?...

Burde det være greit å harselere med feite folk og utlendinger, synes du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje at det er behov for litt fakta om spiseforstyrrelser her: http://no.wikipedia.org/wiki/Spiseforstyrrelser

Kreftpasienter blir nok ikke klassifisert som anorektisk dessverre.

Jeg er helt enig i at det som regel alltid er noe bakenforliggende som utløser en spiseforstyrrelse. Men all vektnedgang skyldes dessverre ikke spiseforstyrrelser.

Akkurat dette vet jeg fordi jeg selv jobber som sykepleier på sykehus hvor vi har hatt kreftpasienter som har blitt beskrevet som anorektiske.

De lider gjerne av spisevegring fordi de feks er plaget av kvalme og at maten smaker vondt som følge av strålebehandlingen. De er gjerne nede i 28-30 kg.

Anoreksi betyr egentlig bare at du er sykelig/alvorlig tynn.

Anoreksia nervosa derimot, handler mer om den psykiske delen av anoreksien. Der tanker rundt mat og kontroll over matinntak tar over livet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

jepp!

At jeg blir provosert blir vel beviset på at jeg har en spiseforstyrrelse...

Godt at dere kan le av meg...

Og jeg ville aldri overprøve legen din. Men når en tilsynelatende frisk person går merkbart ned i vekt, så er det gjerne en grunn til det, og da tenker jeg ikke på kreft.

Jeg kommenterer heller aldri vekten til folk, synes det er en invasjon i andre menneskers privatliv. Her på nett, blir det upersonlig og lettere å komme med kommentarer, når slike tråder kommer opp.

Ønsker deg alt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest her er jeg anonym

Akkurat dette vet jeg fordi jeg selv jobber som sykepleier på sykehus hvor vi har hatt kreftpasienter som har blitt beskrevet som anorektiske.

De lider gjerne av spisevegring fordi de feks er plaget av kvalme og at maten smaker vondt som følge av strålebehandlingen. De er gjerne nede i 28-30 kg.

Anoreksi betyr egentlig bare at du er sykelig/alvorlig tynn.

Anoreksia nervosa derimot, handler mer om den psykiske delen av anoreksien. Der tanker rundt mat og kontroll over matinntak tar over livet ditt.

''Anoreksi betyr egentlig bare at du er sykelig/alvorlig tynn.

Anoreksia nervosa derimot, handler mer om den psykiske delen av anoreksien. Der tanker rundt mat og kontroll over matinntak tar over livet ditt.''

Helt enig med deg (jeg har også jobbet i helsevesenet både med spiseforstyrrelser og somaiske pasienter), men du presiserer ikke forskjellen mellom anoreksi = alvorlig tynn, og anoreksia nervosa.

I resten av tråden er det snakk om spiseforstyrrelser eller ikke. Om du da bruker begrepet anorektisk for å beskrive sykelig tynnhet mener jeg du bør presisere dette når du svarer i en tråd hvor det er snakk om anoreksia nervosa eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Anoreksi betyr egentlig bare at du er sykelig/alvorlig tynn.

Anoreksia nervosa derimot, handler mer om den psykiske delen av anoreksien. Der tanker rundt mat og kontroll over matinntak tar over livet ditt.''

Helt enig med deg (jeg har også jobbet i helsevesenet både med spiseforstyrrelser og somaiske pasienter), men du presiserer ikke forskjellen mellom anoreksi = alvorlig tynn, og anoreksia nervosa.

I resten av tråden er det snakk om spiseforstyrrelser eller ikke. Om du da bruker begrepet anorektisk for å beskrive sykelig tynnhet mener jeg du bør presisere dette når du svarer i en tråd hvor det er snakk om anoreksia nervosa eller ikke.

Nettopp det at folk flest ikke skjønner forskjellen mellom anoreksia nervosa og spiseforstyrrelser/spisevegring, gjør at dette har blitt en såpass misforstått og tullete tråd. Folk svarer kun utifra det de tror de vet.

Men sånn er det jo alltid her i DOL, så vi må ta svarene/påstandene med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest her er jeg anonym

Nettopp det at folk flest ikke skjønner forskjellen mellom anoreksia nervosa og spiseforstyrrelser/spisevegring, gjør at dette har blitt en såpass misforstått og tullete tråd. Folk svarer kun utifra det de tror de vet.

Men sånn er det jo alltid her i DOL, så vi må ta svarene/påstandene med en klype salt.

Du har helt rett! Hadde ikke forestilt meg at dette skulle bli utfallet av startinnlegget.

Mitt poeng var å problematisere hvorfor det er greit å si at noen har blitt tynn, mens man ikke kommenterer økt vekk (som oftest).

Det jeg skrev om kommentarer som er sagt til meg var for å si noe om hvordan mange kommenterer det dersom man er for tynn. Og at det er ubehagelig.

Mesteparten av denne tråden handler jo om om jeg har en spiseforstyrrelse eller ikke - det var overhodet ikke hensikten. Dette skulle ikke handlet om meg, men problemstilling knyttet til hva som er greit å kommentere og hva som ikke er greit å kommentere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Du har helt rett! Hadde ikke forestilt meg at dette skulle bli utfallet av startinnlegget.

Mitt poeng var å problematisere hvorfor det er greit å si at noen har blitt tynn, mens man ikke kommenterer økt vekk (som oftest).

Det jeg skrev om kommentarer som er sagt til meg var for å si noe om hvordan mange kommenterer det dersom man er for tynn. Og at det er ubehagelig.

Mesteparten av denne tråden handler jo om om jeg har en spiseforstyrrelse eller ikke - det var overhodet ikke hensikten. Dette skulle ikke handlet om meg, men problemstilling knyttet til hva som er greit å kommentere og hva som ikke er greit å kommentere

Da bør du pakke problemstillingen din i en litt annen og mer nøytral pakke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...