Gå til innhold

Hvorfor er det greit å kommentere vektnedgang?


Gjest her er jeg anonym

Anbefalte innlegg

Gjest her er jeg anonym

Akkurat dette vet jeg fordi jeg selv jobber som sykepleier på sykehus hvor vi har hatt kreftpasienter som har blitt beskrevet som anorektiske.

De lider gjerne av spisevegring fordi de feks er plaget av kvalme og at maten smaker vondt som følge av strålebehandlingen. De er gjerne nede i 28-30 kg.

Anoreksi betyr egentlig bare at du er sykelig/alvorlig tynn.

Anoreksia nervosa derimot, handler mer om den psykiske delen av anoreksien. Der tanker rundt mat og kontroll over matinntak tar over livet ditt.

''Kreftpasienter blir nok ikke klassifisert som anorektisk dessverre.

''

Jeg formulerte meg uklart. Kreftpasienter kan absolutt bli klassifisert som anorektisk tynne, men ikke få diagnosen anoreksia nervosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 123
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi, the scorpion

    28

  • Bookworm

    7

  • lala_land

    4

  • Glimtipper

    4

Gjest her er jeg anonym

Da bør du pakke problemstillingen din i en litt annen og mer nøytral pakke...

Alternativt at du leser hva _som _faktisk_står_skrevet uten å projisere dine ting inn i andres innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Auroria

''Kreftpasienter blir nok ikke klassifisert som anorektisk dessverre.

''

Jeg formulerte meg uklart. Kreftpasienter kan absolutt bli klassifisert som anorektisk tynne, men ikke få diagnosen anoreksia nervosa.

Det vil med andre ord si at vektnedgangen din antagelig gjør at du ser en smule anorektisk ut? ( selv om du ikke lider av anoreksia nervosa). Det er nok mest sannsynlig en grunn til at folk forteller deg at du rett og slett ikke ser frisk ut?!

Tror at når folk kommenterer vekten i "motsatt" retning er det mest sannsynlig pga at de faktisk er oppriktig bekymret for deg. Den kraftige vektnedgangen kan være en måte å se det på deg at du ikke har det helt bra.

Det finnes derimot nok av fete folk som har det bra til tross for kraftig vektoppgang og uten at de trenger å lide av verken tvangsspising eller depresjoner av den grunn. Folk ser dermed heller ikke noen videre grunn til å utrykke bekymring for dem og risikere og såre dem så lenge de virker friske og fine ut ellers. De er tross alt allerede diskriminert av samfunnet fra før. Og de vet mest sannsynlig om overvekten sin selv. Mange tynne derimot, er ikke selv klar over hvor tynne de egentlig er. Anoreksia nervosa eller ei.

Uansett, vet som sagt selv hvordan det er å bli kommenert for vekten pga at jeg var for tynn. Det føltes virkelig ubehagelig. Særlig fikk jeg høre det på festlige sammenkomster der det ble servert alkohol og folk fikk mindre sperrer på hva som var ok å si. Det endte med at jeg kjøpte klær etter hva jeg så minst mulig tynn ut i..

Den dag i dag klarer jeg allikevel å se at de fleste faktisk hadde en grunn til å uttrykke bekymring. Jeg VAR veldig tynn og, selv om jeg ikke gikk rundt og tenkte på mat og vekt hele dagen, så hadde jeg det jo ikke bra. Det at folk faktisk "brydde" seg gjrode nok at jeg tilslutt tok motet til meg og kontaktet psykolog som igjen sørget for å skaffe meg resept på antideppresiva.

Nå vet jeg jo ikke hva du sliter med som gjør at du ikke klarer å få i deg nok mat. Og bare du vet om venner og familie faktisk har litt grunn til å bekymre seg eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

ehh, folk kommenterer det når man går opp også-!!

det er sånn folk er, de kommenterer, enten du blir tynn eller feit.

jeg er så lei av alle de som tror det bare er tynne som får høre det!

jeg har fått så mye kommenterer på at jeg er tjukk at mange ville tydeligvis fått heeeelt sjokk, for dere innser visst ikke at folk som går OPP i vekt får høre det akkurat like mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Det er lov å harlselere med alt og alle. Utenom feite og utlendinger så klart......

Det er irriterende når folk hele tiden må fortelle hvor tynn de syns man er... I mange tilfeller ligger det nok sjalusi bak en "sykt tynn" bemerkning.

Egentlig burde man bare bli flinkere til å svare tilbake. Kanskje de da holder kjeft?...

hva ligger bak når de kommenterer oss som er feite da?

da er det jo ikke sjalusi, men forakt og vemmelse. er ikke sååå mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest imzedimze

Akkurat dette vet jeg fordi jeg selv jobber som sykepleier på sykehus hvor vi har hatt kreftpasienter som har blitt beskrevet som anorektiske.

De lider gjerne av spisevegring fordi de feks er plaget av kvalme og at maten smaker vondt som følge av strålebehandlingen. De er gjerne nede i 28-30 kg.

Anoreksi betyr egentlig bare at du er sykelig/alvorlig tynn.

Anoreksia nervosa derimot, handler mer om den psykiske delen av anoreksien. Der tanker rundt mat og kontroll over matinntak tar over livet ditt.

en kompis slet med kvalme og at han ikke fikk i seg mat da han fikk cellegift for kreft...

løsningen hans var hasj. da greide han spise, og maten smakte bedre og han greide legge på seg, og slapp være innlagt. fikk kurene som utepasient...

han er frisk idag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Du har helt rett! Hadde ikke forestilt meg at dette skulle bli utfallet av startinnlegget.

Mitt poeng var å problematisere hvorfor det er greit å si at noen har blitt tynn, mens man ikke kommenterer økt vekk (som oftest).

Det jeg skrev om kommentarer som er sagt til meg var for å si noe om hvordan mange kommenterer det dersom man er for tynn. Og at det er ubehagelig.

Mesteparten av denne tråden handler jo om om jeg har en spiseforstyrrelse eller ikke - det var overhodet ikke hensikten. Dette skulle ikke handlet om meg, men problemstilling knyttet til hva som er greit å kommentere og hva som ikke er greit å kommentere

folk kommenterer jo som oftest økt vekt!!!!!!!!!

faen så lei jeg er av at folk nekter tro vi feite blir utsatt for dette ukentlig!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva ligger bak når de kommenterer oss som er feite da?

da er det jo ikke sjalusi, men forakt og vemmelse. er ikke sååå mye bedre.

Det er ikke noe bedre å kommentere tynne, enn feite. Uansett hva som ligger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Selinge

Det er ikke noe bedre å kommentere tynne, enn feite. Uansett hva som ligger bak.

Jeg er helt enig i at man ikke bør kommentere vekt eller andre ting ved folks kropper. Det er helt unødvendig.

Men så lenge det å være tynn er et ideal i samfunnet, mens det å være overvektig absolutt ikke er det, OG dette er noe alle vet og forholder seg til, så burde det ikke være vanskelig å skjønne at det å få kommentarer pga fedme er verre enn å få kommentarer fordi man er tynn. I en "tynn" kommentar ligger det stort sett alltdi et snev av anerkjennelse, aksept og misunnelse. Det gjør det ALDRI når folk kommenterer overvekt.

Overvektige er i utgangspunktet en utskjelt og latterliggjort gruppe. Det samme gjelder utlendinger.

Det er VELDIG mye verre å kommentere folk som allerede ligger nede, i fohold til å kommentere folk pga noe som faktisk er et statussymbol.

Det betyr naturligvis ikke at det kan være problematisk å være for tynn og ekkelt å få kommentarer. Men det ligger ikke noen "offentlig fordømmelse" eller gjennomsyrende holdninger om at tynnhet generelt er ekkelt eller uønsket bak en sånn kommentar. Tynne blir stort sett aldri latterliggjort heller.

Det er helt forskjellig fra tilfellet med overvektige og utlendinger, hvor det ligger så mye offentlige og negative, latterliggjørende holdnigner i bunnen.

Røykerne nærmer seg også denne gruppen "utskjelte", forresten - men blir ikke sett riktig så negativt på foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Selinge

ehh, folk kommenterer det når man går opp også-!!

det er sånn folk er, de kommenterer, enten du blir tynn eller feit.

jeg er så lei av alle de som tror det bare er tynne som får høre det!

jeg har fått så mye kommenterer på at jeg er tjukk at mange ville tydeligvis fått heeeelt sjokk, for dere innser visst ikke at folk som går OPP i vekt får høre det akkurat like mye!

Jeg har faktisk aldri fått kommentarer verken for vektned- eller oppgang. Det har aldri dreid seg om mer enn ca 6 kg opp eller ned, så det er mulig det ikke har syntes så godt.

Jeg legger aldri merke til folks vektforandringer, bortsett fra en gang da en dame jeg ikke hadde sett på over ett år hadde tatt slankeoperasjon i mellomtiden. DET la jeg merke til, men det må ha vært et vekttap på flere titalls kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Jeg har faktisk aldri fått kommentarer verken for vektned- eller oppgang. Det har aldri dreid seg om mer enn ca 6 kg opp eller ned, så det er mulig det ikke har syntes så godt.

Jeg legger aldri merke til folks vektforandringer, bortsett fra en gang da en dame jeg ikke hadde sett på over ett år hadde tatt slankeoperasjon i mellomtiden. DET la jeg merke til, men det må ha vært et vekttap på flere titalls kilo.

Jeg har gått fra bmi 17 til 30, og da får du høre det, og vel så det... er utrolig hvor frekke folk er...

da jeg var tynn gjorde det meg ikke noe å bli sett offentlig å kjøpe en sjokolade eller pizza, nå er jeg i dyp skam for jeg får høre så mye dritt om jeg skullle kjøpe en sjokolade =((( da kjøper jeg flere pakker med frosne grønnsaker samtidig så folk ikke skal se stygt på meg, tenkte stygt og evt gi stygge kommentarer!

jeg kjøper så mye frosne grønnsaker at de fleste må kastes fordi det ikke blir plass i frysern, rekker ikke spise de opp en gang.

fordi jeg har fått så mye kommentarer på min FEDME =(

jeg har sluttet gå ut på byen i helgene for eksempel, i likhet med flere venninner som har blitt tykke, det er jo ikke sosialt akseptert å gå ut når man er tjukk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Det er ikke noe bedre å kommentere tynne, enn feite. Uansett hva som ligger bak.

DET ER IKKE NOE BEDRE Å KOMMENTERE FEITE ENN TYNNE HELLER!

INGEN SKAL KOMMENTERES! ENTEN MAN ER TYKK ELLER TYNN!

MEN DET ER EN UTOPI, FOLK KOMMER ALLTID TIL Å KOMME MED FÆLE KOMMENTARER TIL OSS SOM ER TYKKE OG TIL DE SOM ER TYNNE :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest imzedimze

Burde definitivt bli flinkere til å svare tilbake - men hva skal man svare?

Klarer ikke få meg til å si noe om at den andre er tjukk feks...

"

Klarer ikke få meg til å si noe om at den andre er tjukk feks..."

så bra, men er et tonn med folk som klarer det helt fint... =(

jeg synes du skulle si på en pen måte at du ikke setter pris på kommentarene, og at det sårer deg, fordi du er klar over at du er tynn, og blir preget av å få det kommentert hele tiden.

men helst uten å komme med den regla folk alltid kommer med at "ingen sier jo noe til de som er tykke!!!"" for det gjør de................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at man ikke bør kommentere vekt eller andre ting ved folks kropper. Det er helt unødvendig.

Men så lenge det å være tynn er et ideal i samfunnet, mens det å være overvektig absolutt ikke er det, OG dette er noe alle vet og forholder seg til, så burde det ikke være vanskelig å skjønne at det å få kommentarer pga fedme er verre enn å få kommentarer fordi man er tynn. I en "tynn" kommentar ligger det stort sett alltdi et snev av anerkjennelse, aksept og misunnelse. Det gjør det ALDRI når folk kommenterer overvekt.

Overvektige er i utgangspunktet en utskjelt og latterliggjort gruppe. Det samme gjelder utlendinger.

Det er VELDIG mye verre å kommentere folk som allerede ligger nede, i fohold til å kommentere folk pga noe som faktisk er et statussymbol.

Det betyr naturligvis ikke at det kan være problematisk å være for tynn og ekkelt å få kommentarer. Men det ligger ikke noen "offentlig fordømmelse" eller gjennomsyrende holdninger om at tynnhet generelt er ekkelt eller uønsket bak en sånn kommentar. Tynne blir stort sett aldri latterliggjort heller.

Det er helt forskjellig fra tilfellet med overvektige og utlendinger, hvor det ligger så mye offentlige og negative, latterliggjørende holdnigner i bunnen.

Røykerne nærmer seg også denne gruppen "utskjelte", forresten - men blir ikke sett riktig så negativt på foreløpig.

Det finnes mange som sliter enorm fordi de er tynne. Noen blir også mobbet for det. Så nei, jeg tror ikke det fælere for en kjukk en å få kommentarer enn for en tynn en. Jeg går ikke med på å stakkarsligjøre overvektige mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET ER IKKE NOE BEDRE Å KOMMENTERE FEITE ENN TYNNE HELLER!

INGEN SKAL KOMMENTERES! ENTEN MAN ER TYKK ELLER TYNN!

MEN DET ER EN UTOPI, FOLK KOMMER ALLTID TIL Å KOMME MED FÆLE KOMMENTARER TIL OSS SOM ER TYKKE OG TIL DE SOM ER TYNNE :(

Ja, noen vil alltid kommentere. Men vi får begynne med oss selv da. Så er det hvertfall to mindre som kommenterer. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Selinge

Det finnes mange som sliter enorm fordi de er tynne. Noen blir også mobbet for det. Så nei, jeg tror ikke det fælere for en kjukk en å få kommentarer enn for en tynn en. Jeg går ikke med på å stakkarsligjøre overvektige mer.

Så det at det beviselig er vanskeligere for dem å få jobb, gjør ikke noe, da, eller?

Det er utrolig det du skriver. "Går ikke med på stakkarsliggjøring" - når all mulig forskning de siste årene viser at de blir diskriminert.

Det oser fordommer fra deg, lang lang vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det at det beviselig er vanskeligere for dem å få jobb, gjør ikke noe, da, eller?

Det er utrolig det du skriver. "Går ikke med på stakkarsliggjøring" - når all mulig forskning de siste årene viser at de blir diskriminert.

Det oser fordommer fra deg, lang lang vei.

Jeg tror ingen mennesker, uansett hva de feiler eller ikke feiler har godt av å bli stakkarsligjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

Ja, noen vil alltid kommentere. Men vi får begynne med oss selv da. Så er det hvertfall to mindre som kommenterer. :0)

har aldri kommentert andres vekt jeg.

jo tror jeg kalte en venninne feita under en krangel da jeg var 17, eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...