Gå til innhold

Flere som opplever probl. ved bruk av Divacup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skrytt divacup/ damebeger opp i været ved flere anledninger. Men nå er jeg litt betenkt.

I lengre tid har jeg vært plaget med det jeg har trodd var gjentatte uvi'er. Hver gang har det vært under/ like etter menstrasjonen. Jeg har vært til lege: legevakta ga meg penicilin - fastlegen blånekta. Hun påsto jeg ikke hadde uvi.

Men symptomer hadde jeg iallefall, så mye er sikkert.

Dette var da merkelig, tenkte jeg. Så begynte jeg å undersøke litt. Brukte damebeger litt, ob litt og bind litt. Ganske snart dannet det seg et mønster: damebegeret var synderen! Jeg har testet det ut over flere perioder for å se om det virkelig stemte, og det gjorde det.

Så i dag, et års tid etter at jeg var mest plaget, har jeg klippet opp damebegeret og kastet det. Jeg forstår ikke hvorfor jeg fikk symptomer på uvi når jeg brukte det, - renholdet var helt ok, kokte det etter hver periode også.

Er det flere med samme erfaring?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Så synd at du har hatt så dårlig erfaring med dagebegeret. Selv har jeg brukt det ved alle menser i over 4 år, og aldri merket noen slags problemer.

Det er veldig bra at du forteller om dine erfaringer, så vi andre også kan være obs om vi skulle få noe lignende.

Gjest månestrålene
Skrevet

Jeg har aldri brukt divacup, men er nysgjerrig. Bytter man den iløpet av dagen? Hvordan gjør man det da i tilfelle? Vaskes den og settes inn på nytt, eller hva? Hvor kjøper man sånne? Pris?

Skrevet

Jeg har aldri brukt divacup, men er nysgjerrig. Bytter man den iløpet av dagen? Hvordan gjør man det da i tilfelle? Vaskes den og settes inn på nytt, eller hva? Hvor kjøper man sånne? Pris?

Det finnes flere. Divacup, Moncup og Keeper, såvidt jeg kan huske.

De kan sitte i hele dagen, siden de tar en stor mengde blod. Det å sette den inn og tømme den, krever bittelitt trening, men ikke verre enn at det er helt overkommelig. Jeg har slitt med sopp pga tampongbruk, og satset på en slik kopp, dessverre passet den ikke til kroppen min. Vet ikke hva som gjør det, har prøvd 2 av typene, men de bare lekker. Har spurt her inne, ingen andre har samme problem.

Om du søker her på dol etter damebeger eller et av navnene jeg nevner over, kommer det nok opp erfaringstråder fra tidligere. Masse info.

Selv om den ikke passet meg vil jeg likevel anbefale den!

Skrevet

Det finnes flere. Divacup, Moncup og Keeper, såvidt jeg kan huske.

De kan sitte i hele dagen, siden de tar en stor mengde blod. Det å sette den inn og tømme den, krever bittelitt trening, men ikke verre enn at det er helt overkommelig. Jeg har slitt med sopp pga tampongbruk, og satset på en slik kopp, dessverre passet den ikke til kroppen min. Vet ikke hva som gjør det, har prøvd 2 av typene, men de bare lekker. Har spurt her inne, ingen andre har samme problem.

Om du søker her på dol etter damebeger eller et av navnene jeg nevner over, kommer det nok opp erfaringstråder fra tidligere. Masse info.

Selv om den ikke passet meg vil jeg likevel anbefale den!

-ikke Moncup; Mooncup.

Skrevet

Jeg brukte det ikke lenge nok til å opparbeide meg noen erfaring, men det høres jo rart ut. Likevel, det ser jo ut til å stemme i ditt tilfelle.

Du vasket den skikkelig mellom hver gang du tok den ut og inn? Jeg pleide å skylle den i sprit også jeg, når jeg hadde det tilgjengelig.

Gjest ikke unormalt med "fremmedlegeme"
Skrevet

Urinveisinfeksjon fikk jeg ofte i tiden hvor vi brukte kondomer som prevansjon. Etter at vi sluttet med kondom har jeg aldri hatt uvi!!!

Tydeligvis så er det bakterier? eller gummiallergi? som gjør at man får dette.

Skrevet

Urinveisinfeksjon fikk jeg ofte i tiden hvor vi brukte kondomer som prevansjon. Etter at vi sluttet med kondom har jeg aldri hatt uvi!!!

Tydeligvis så er det bakterier? eller gummiallergi? som gjør at man får dette.

Når jeg tenker tilbake på "kondomtida", erindrer jeg hyppige uvi'er. Tanken har bare ikke falt meg inn før.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Når jeg tenker tilbake på "kondomtida", erindrer jeg hyppige uvi'er. Tanken har bare ikke falt meg inn før.

''Når jeg tenker tilbake på "kondomtida", erindrer jeg hyppige uvi'er. Tanken har bare ikke falt meg inn før.''

Da er nok det forklaringen, at det er lateksen du ikke tåler. Selv så bruker jeg kondom som prevensjon nå, har heldigvis ikke problem med det heller.

Har du prøvd det damebegeret som er av naturgummi? Kanskje du tåler det?

Skrevet

''Når jeg tenker tilbake på "kondomtida", erindrer jeg hyppige uvi'er. Tanken har bare ikke falt meg inn før.''

Da er nok det forklaringen, at det er lateksen du ikke tåler. Selv så bruker jeg kondom som prevensjon nå, har heldigvis ikke problem med det heller.

Har du prøvd det damebegeret som er av naturgummi? Kanskje du tåler det?

Nei, det har jeg ikke prøvd. Mooncup, som jeg hadde, var silikon.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nei, det har jeg ikke prøvd. Mooncup, som jeg hadde, var silikon.

Før var det mest vanlig med damebeger av naturgummi, nå måtte jeg søke en del før jeg fant det.

Det finnes nå en variant av naturgummi som heter keeper:

http://www.keeper.com/

Selv har jeg ikke prøvd den, men du kan jo tenke på det, hvis du ikke har gått fullstendig lei av den type menstruasjonsprodukt.

Skrevet

Før var det mest vanlig med damebeger av naturgummi, nå måtte jeg søke en del før jeg fant det.

Det finnes nå en variant av naturgummi som heter keeper:

http://www.keeper.com/

Selv har jeg ikke prøvd den, men du kan jo tenke på det, hvis du ikke har gått fullstendig lei av den type menstruasjonsprodukt.

Aha... Takk for at du orka å søke det opp!

Det kan jo hende jeg faller for fristelsen til å prøve det senere engang.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Aha... Takk for at du orka å søke det opp!

Det kan jo hende jeg faller for fristelsen til å prøve det senere engang.

:-)

Bare hyggelig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...