Gå til innhold

Sparing i fond

Anbefalte innlegg

Gjest for fremtiden
Skrevet

Jeg kikker på forskjellige fond for fremtidig sparing. Noe som går igjen når jeg kikker er "morningstar rating." Hva er det? Sier det noe om risikoen?

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Morningstar Rating baserer seg på fondenes historiske avkastningstall- og risikotall fratrukket kostnader. Tildeling av stjerner, fra en til fem, skjer relativt innenfor den kategorien som fondet tilhører.

De 10 prosent beste fondene får fem stjerner, 22,5 prosent får fire stjerner, 35 prosent får tre stjerner, 22,5 får to stjerner de siste 10 prosent får en stjerne.

Alle fond som er tilgjengelig for salg i Europa kategoriseres og vurderes opp mot hverandre. Aksjefond som er yngre en tre år får ikke tildelt stjerner.

Gjest for fremtiden
Skrevet

Morningstar Rating baserer seg på fondenes historiske avkastningstall- og risikotall fratrukket kostnader. Tildeling av stjerner, fra en til fem, skjer relativt innenfor den kategorien som fondet tilhører.

De 10 prosent beste fondene får fem stjerner, 22,5 prosent får fire stjerner, 35 prosent får tre stjerner, 22,5 får to stjerner de siste 10 prosent får en stjerne.

Alle fond som er tilgjengelig for salg i Europa kategoriseres og vurderes opp mot hverandre. Aksjefond som er yngre en tre år får ikke tildelt stjerner.

Tusen takk for info! Jeg har tenkt å ha et Norgefond, et Nordenfond og et som er inne på verdensmarkedet. Høres det bra ut? Jeg vil i utgangspunktet ikke ha noe høyrisikofond. Har du noen gode tips?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...