Gå til innhold

Vedr. kamera og farger

Anbefalte innlegg

Gjest Ny i gamet
Skrevet

Har svært lite greie på fotografering men synes det er gøy og vil melde meg på kurs fremover.

Har et Canon EOS 500 D.

Det er en ting jeg lurer på, hvis jeg tar bilder av solnedgangen nå om dagene så blir fargene (rosa, gul osv) blassere og svakere enn de er på virkelig. Andre farger, på vanlige bilder, føler jeg vel kommer frem bra. Men altså på himmelbilder så synes det godt.

Jeg har prøvd både intsillingene AV, Auto, Auto naturbilder. Ingen viser himmelen slik den er.

Er det noen instillinger jeg kan rette på dette på?

Har sett andre som har egen Auto naturbilder som får fremhevet disse fargene og dermed får utrolige bilder utav det, men jeg ønsker meg de riktige fargene, men altså farger nok.

Føler altså at det mangler den "siste finishgløden" på disse slag bilder jeg tar.

Skrevet

Prøv å ta bildene på en av de manuelle instillingene, og forsøk deg fram med forskjellig lukkertid og blenderåpning. Autoprogrammer er sjelden optimale, og det er ingen vits med speilrefleks om man bare skal safe med autofunksjonen ;) Det flotte med digitalkamera er jo at du tar så mange bilder du vil uten å kaste bort film, så knips i vei. Og når du har fått det resultatet du vil ha, så noterer du ned innstillingene du brukte. Da vet du til neste gang. Vil tro at en stor blenderåpning, og evt også lenger lukkingstid enn auto gir vil få deg nærmere det ønskede resultatet.

Skrevet

Ofte blir sterke farger svakere på mitt 500D også. Det ordner jeg med Master under Hue/Saturation i Photoshop i ettertid. Filtere kan, som noen nevner, være en god investering. Faren der ligger i at man ofte glemmer å sette dem på eller ta dem av, så da er man i grunnen like langt. Men et sirkulært polariseringsfilter er i alle fall noe en bør ha i kamerabagen.

Du kan jo forsøke å sette kameraet på varmere fargetoner under innstillinger? Husker ikke helt hvordan man gjør sånt, sjekk manualen.

Skrevet

Hvis du tenker å redigere bildene så de blir finere så bør du få kameraet til å legge inn bildene som .raw-filer. Disse filene tåler å bli trikset på mye uten at kvaliteten på bildet blir dårligere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...