Gå til innhold

Saksgang ved skilsmisse og sånn ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at en del av dere her inne sitter med mye kunnskaper om det meste, så da spør jeg her.

Mannen og jeg skal skilles. Jeg skal flytte ut, og huset jeg skal flytte til er snart klart sånn at jeg endelig får dratt.

Hvordan gjør man ting formelt, sånn egentlig? Papirmessig og sånn?

Vi har barn og regner derfor med at vi må gå til mekling. Vi er enige om det meste og har i grunnen planen for et fremtidig liv uten hverandre klart for oss.

Men hva må vi gjøre for at det hele skal være offisielt i separasjonstiden? Og hvor får vi tak i de nødvendige papirene, om nioen skal fylles ut?

Takk, på forhånd!

Gjest lykke til i omveltningstiden..
Skrevet

Ta kontakt med fylkesmannen. Derfra får du tilsendt separasjonspapirene, som må tas med på mekling. (så sikkert lurt å be om time der i samme slengen)

Skrevet

Separasjonspapirer får dere hos fylkesmannen, de kommer i posten i løpet av et par dager. Først når dere får separasjonsbevillingen kan du/han/dere søke på evt. stønader dere har rett til, men da kan dere ikke ha samme adresse i folkeregisteret. Dere må vel inn til megling før dere får innvilget separasjon (tror jeg), men den er bare en formalitet når dere er enige om saken. Såvidt jeg husker må dere ha en meglingsattest for å få separasjonsattesten.

Ett år etter separasjonsdato kan dere søke om skilsmisse. Det spiller ingen rolle om bare den ene parten skriver under på dette papiret, det tar bare lengre tid.

Skrevet

Separasjonspapirer får dere hos fylkesmannen, de kommer i posten i løpet av et par dager. Først når dere får separasjonsbevillingen kan du/han/dere søke på evt. stønader dere har rett til, men da kan dere ikke ha samme adresse i folkeregisteret. Dere må vel inn til megling før dere får innvilget separasjon (tror jeg), men den er bare en formalitet når dere er enige om saken. Såvidt jeg husker må dere ha en meglingsattest for å få separasjonsattesten.

Ett år etter separasjonsdato kan dere søke om skilsmisse. Det spiller ingen rolle om bare den ene parten skriver under på dette papiret, det tar bare lengre tid.

Hvordan forholder man seg for å få meklingsattest, da? Ser at den skal ligge ved søknad om separasjon.

Skrevet

Hvordan forholder man seg for å få meklingsattest, da? Ser at den skal ligge ved søknad om separasjon.

Du får meklingsattest på familievernkontoret etter gjennomført mekling. Etter de 4 timene, eller hva det er som er obligatorisk.

Skrevet

Man kontakter - eh - meklingskontoret???, husker ikke jeg, men i alle fall får man denne attesten når man har vært til mekling.

Skrevet

Du kan kontakte et familievernkontor og spørre hvem som utsteder meklingsattest der du bor.

Separasjonspapirene (likedan skilsmissepapirene) får du ved å kontakte fylkesmannen. Du får dem tilsendt i posten om du vil,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...