Gå til innhold

Hvor ofte vasker dere bikkja?

Anbefalte innlegg

Gjest pelsen røyter
Skrevet

Vi vasker ikke bikkja når det er kaldt ute. Når vi vasker den så gjør vi det ute. Hvor ofte bør hundene vaskes med shjampoo og det hele? HVor ofte vasker dere andre hundene deres, dere som har?

Skrevet

Dyrlegen min har sagt at hunden kan vaskes med shampo maks hver 3. måned. Hvis du bruker en god balsam kan man visst til nød vaske oftere.

Jeg juledusjet labradoren min. Det blir mye hår i dusjen, men forøvrig går det greit.

Gjest Tatjana
Skrevet

Det er stor forskjell på de ulike rasene hva angår pelsstell. I tillegg til dusjing er det viktig å børste hunden regelmessig for å fjerne løshår fra pelsen.

Vi dusjer hunden inne, og lar den være inne til den har tørket når det er vinter og kaldt.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg pleide å vaske hunden en gang i måneden da jeg hadde hund. Men det kunne vel gå noe lengre tid på vinteren, da vi ikke orket å ha en riv ruskende gal våt bikkje løpende rundt i stua. Når pelsen er så fet at du må vaske hender hver gang du tar i den er det på høy tid!

Skrevet

Så å si aldri :-)

Det er stor forskjell på rasene,- den nåværende hunden trenger ikke - synes vi i alle fall. Og den hater vann.

candyqueen_83
Skrevet

Jeg har vasket han sånn ca hver 4-6 uke. Men nå har det hvertfall gått 8 uker uten, og går nok noen uker til. Vil ikke vaske han når det er så kaldt ute selv om han er korthåret, og tørker fort.

Skrevet

Vi har labrador. Vasker med shampoo hvis han f.eks. har rulla seg i kattedritt, kanskje 1-2 ganger i året. Ellers bare skyller vi med rent vann etter at vi har vært på tur hvis han er skitten.

Skrevet

Om bikkja røyter masse lønner det seg å vaske den ofte, hvertfall et par ganger i uka når den røyter som verst - det vil forkorte røyteperioden drastisk.

Vask med godt varmt vann og aller helst gi hunden din en god massasje slik at hundeshampoen trenger ned til huden. Jo mer du får påvirket hårsekkene med varmt vann og stimuli fra hender eller karde jo lettere vil pelsen falle av. Dusjen/badet ditt vil riktignok få vegg til vegg teppe, men da er hvertfall resten av huset skånet for pels en stund.

Det er ikke noe problem å vaske hund på vinteren så lenge du har føner/blåser og tålmodighet. :)

Det er også en myte at hunder ikke kan/ skal vaskes ofte. Jeg vasker min hund minst hver 14 dag og det har aldri vært noe problem. Jeg bruker mild hundeshampo og er ekstra grundig med å få ut alle shampo/balsamrestene ut av pelsen.

Ellers er jo Furminator http://www.furminator.com/ guds gave til hundeiere. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...