Gå til innhold

Noen med kunnskap om bil/motor her?

Anbefalte innlegg

Gjest golfrolf
Skrevet

Jeg kjøpte meg ny bil for 1 1/2 år siden og fikk beskjed om at bilen bruker litt olje i starten. Nå kjører jeg ikke alt for ofte, men så langt har jeg brukt opp 2 x 1 litersflaske, i tillegg til det som var på bilen da den var ny. Den oljeflasken som fulgte med bilen var i fra Shell og var visstnok spesiallaget for VW-motorer. Jeg valgte selvsagt å kjøpe meg en slik en da den første flasken var tom, men ble overrasket over at den kostet 450,- for 1 liter!

Nå trenger jeg en ny ekstraflaske, men vurderer å kjøpe meg en rimeligere variant ettersom bilen fortsatt "drikker" olje.

Mitt spørsmål er derfor: er det så stor forskjell på disse motoroljene at man må ha akkurat den som er "spesiallaget" til min bil, eller kan jeg kjøpe meg en på biltema(tar selvsagt en med samme nummer/bokstaver etc).

Skrevet

Jeg bruker en Biltemaolje på min bil og den bruker knapt en dråpe i løpet av året. Funker som bare det, går som en klokke og starter på første forsøk selv om den har stått ute i flere dager i sprengkulda.

Det er dog vanlig at nye biler bruke en del olje til motoren har gått seg skikkelig til, men dette vet Mrxx her inne mye mer om enn meg. ;o)

Kåre Kruttlapp
Skrevet

En liter olje pr 100 mil er et normalt oljeforbruk..på en innkjørt motor! (15 000) km. Nå sier du ikke om du har en diesel eller bensin motor ..og dagens diesel motorer har pga spesielle "legeringer" i motordeler (lager stempel osv osv) et fabrikk krav til en "kvalitets" olje som gjør at du "kan" kjøre opptil 30 000 km på et oljeskift.

Jeg er biltekniker og har erfart hvordan motorens evne til å "bruke" mer olje øker hvis du overstiger et (15 000 km) intervall. Dette fordi oljen spes ut av uforbrent drivstoff..som man får ved korte bruksstrekninger..og kaldstarter uten motorvarmer.

Når man da har en veldig "tynn olje" 0w30 feks..så er det innlysende at denne oljen forsvinner (fordampningesevne) når den har smurt motoren innvendig i 15 000 km eller mere..

Motoren vil uansett slites men med hyppigere oljeskift uansett bensin eller diesel (min anbefaling er 2 ganger i året med filter) en gang før sommeren og en gang før vinteren så har du ivaretatt motorens krav til god olje.

Har du en moderne diesel motor så følg fabrikantens krav til olje fordi den innehar tilsetninger som ivaretar legeringer som motoren innvendig trenger og er bygd opp på..og du vil forhåpendligvis slippe tretthetsbrudd og andre skader innvendig på motoren.

Biltema har gode oljer ja..men med mine år i bil og båtmotor bransjen så er mitt råd : Har du kjøpt deg en dyr bil med en god motor som du vil skal vare lenge..så la den få den oljen som den fortjener..og ikke spar noen få kroner..som igjen gjør at du etter noen år og kjørte kilometer sitter med et motor ras og en kjemperegning.. Og tilslutt..det er helt normalt å ha en extra liter olje i bilen som etterfylling hvis du kjører 15 000 km skift eller mere..

Lykke til med et godt bilhold..

Skrevet

En ny bil har lett for å bruke litt olje før den er innkjørt, opp til 20.000 km f.eks. Nå vet jeg at bilfirmaene sier at 1 liter pr. 100 mil er normalt, men det mener jeg er mye. Dette tror jeg de sier fordi de skal slippe erstatningsansvar.

Jeg hadde ikke likt at bilen min hadde brukt så mye og hadde vært misfornøyd, i alle fall hvis bilen hadde gått over 20.000 km.

Det kan da ikke være 450 kroner for EN liter? Da må produsenten overprise seg skikkelig. Dette er nok helsyntetisk olje og den koster en god del mer enn vanlig oljer. En av grunnen til at den buker endel olje er nok at dette er så tynn olje at den har lettere for å forbrenne og dermed bruker du mer.

Oljen fra Biltema har faktisk fått veldig god skår under tester, så jeg hadde ikke vært redd for å bruke den, men kjøp da olje med de samme spesifikasjoner.

Jeg bruker denne oljen når jeg kjører billøp også og motoren går på fullt turtall hele tiden og vi har aldri hatt noe problemer med det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...