Gå til innhold

annonse med skrivefeil: hva gjør det med deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir utrolig irritert over sånne skrivefeil, så jeg hadde nok funnet en annen psykolog hvis jeg hadde hatt behov for det.

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• Lillemus

3

• fresja

2

• Bookworm

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Psykologen du nevner tipper jeg er utenlandsk. Men h*n burde vite at norsken hans (i hvertfall skriftlig) er langt fra perfekt, og derfor bedt noen lese korrektur på annonse/oppslag.

Når det gjelder "oppussig" ville jeg vel sett gjennom fingrene med det. Deøs fordi den manglende n'en nærmest bare synes uteglemt, på linje med typo'er man får når man taster for fort på pc'en, og dels fordi jeg knapt forventer korrekt rettskrivning fra de som tilbyr oppussingstjenester.

Enig.

Den morsomste skrivefeilen i en annonse tror jeg må være da Krukkegården i Drøbak utelot den første r'en i annonsen i Aftenposten...;-)

Skrevet

Ja, det kan være avisen som har feilstavet i dette tilfellet... Da blir jeg mistrois overfor avisen:-)

Apropos feilstaving i aviser: Lenge før finn.no var jo Aftenpostens rubrikkannonser en av flere annonsesteder for Oslo-området. Man ringte da typisk inn annonseteksten til noen som skrev ned og fikk dette inn i avisen.

En gang så jeg en annonse for en parkdress, der jeg antar at innringeren hadde kalt dette for "Parktantens drøm", som var en noe gammelmodig betegnelse som enkelte fortsatt brukte sånn ca 1990.

Nuvel... på trykk i avisen sto det "Parktanten Strøm"! *fnis*

Skrevet

hadde jeg vært leder i det firmaet og avisen hadde feilstavet , hadde jeg vært rasende nå. Det er sånn man taper penger på.

Min tante driver regnskapsfirma og hadde laget en annonse" vi ordner regnskapet ditt på en grei og uoversiktelig måte" . Det var ingen av dem som så feilen. Like før den ble publisert var det en svenske som oppdaget feilen. Han fikk en kasse med vin.

LOL

Skrevet

Jeg liker best den min lokale dagligvare hadde en gang ved fruktdisken:"5 om dagen, 6 om natten!" *Hehe*

*knis*

Eller som en baker gjorde da David Tosca ble huket: "Tosca-kake - i dag til innbruddspris"

Gjest Elextra
Skrevet

Apropos feilstaving i aviser: Lenge før finn.no var jo Aftenpostens rubrikkannonser en av flere annonsesteder for Oslo-området. Man ringte da typisk inn annonseteksten til noen som skrev ned og fikk dette inn i avisen.

En gang så jeg en annonse for en parkdress, der jeg antar at innringeren hadde kalt dette for "Parktantens drøm", som var en noe gammelmodig betegnelse som enkelte fortsatt brukte sånn ca 1990.

Nuvel... på trykk i avisen sto det "Parktanten Strøm"! *fnis*

knegg

Gjest Elextra
Skrevet

En annen ting jeg reagerer på er boligannonser og -prospekter; har mange ganger lurt på hvorfor så mange eiendomsmeglere må være nærmest dyslektiske! ;). Utrolig hvor dårlig språk og mange feil det kan være i boligannonser og prospekter.

Ettersom jeg flere ganger har solgt bolig selv i løpet av de siste 10-15 årene har jeg også stusset over selgere: Som selger har jeg alltid finlest prospekt og særlig dyre annonser før de har gått i trykken. Alle gjør tydeligvis ikke det, eller alternativt lider selger av samme selv og/eller har ubegrenset tillit til megler.

Slike annonser er i hvertfall utrolig dårlig reklame for meglere; har selv bevisst unngått meglerfirmaer som typisk har mye slike feil (og enkelte går igjen, ja). Ikke bare på grunn av disse feilene, men jeg får generelt mistro til firmaer som kan publisere sånt.

Skrevet

En annen ting jeg reagerer på er boligannonser og -prospekter; har mange ganger lurt på hvorfor så mange eiendomsmeglere må være nærmest dyslektiske! ;). Utrolig hvor dårlig språk og mange feil det kan være i boligannonser og prospekter.

Ettersom jeg flere ganger har solgt bolig selv i løpet av de siste 10-15 årene har jeg også stusset over selgere: Som selger har jeg alltid finlest prospekt og særlig dyre annonser før de har gått i trykken. Alle gjør tydeligvis ikke det, eller alternativt lider selger av samme selv og/eller har ubegrenset tillit til megler.

Slike annonser er i hvertfall utrolig dårlig reklame for meglere; har selv bevisst unngått meglerfirmaer som typisk har mye slike feil (og enkelte går igjen, ja). Ikke bare på grunn av disse feilene, men jeg får generelt mistro til firmaer som kan publisere sånt.

Jeg er _helt_ enig! Har sett mange eksempler der de skriver helt ordinære ord feil, der de skriver fremmedord feil (hvorfor stoler de på seg selv og ikke slår dem opp??) og noen ganger at de tydeligvis ikke forstår de fremmedordene de krydrer annonsen med.

Jeg husker i farten kun én annonse - en tomt med en gammel hytte på skulle selges, og det sto i annonsen at bygningen var "kondonabel"!

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg er _helt_ enig! Har sett mange eksempler der de skriver helt ordinære ord feil, der de skriver fremmedord feil (hvorfor stoler de på seg selv og ikke slår dem opp??) og noen ganger at de tydeligvis ikke forstår de fremmedordene de krydrer annonsen med.

Jeg husker i farten kun én annonse - en tomt med en gammel hytte på skulle selges, og det sto i annonsen at bygningen var "kondonabel"!

Hehe.

Minner meg om en gammel turistbrosjyre fra Trondheim, der stod om Tyholttårnet:

"The only revolting restaurant in Northern Europe".

Gjest Elextra
Skrevet

For ikke å snakke om "Vi har pissa i fryseren"....;-/

Urk :)

Skrevet

Hehe.

Minner meg om en gammel turistbrosjyre fra Trondheim, der stod om Tyholttårnet:

"The only revolting restaurant in Northern Europe".

Ha ha!!

Husker også en meny på en restaurant i Oslo, der de hadde et avsnitt kalt "Delikate småretter". På den engelske menyen sto det "Delicate dishes". Så da gjelder det å være stø på hånda og ikke hardhendt med kniven!! ,-)

Skrevet

Psykologen du nevner tipper jeg er utenlandsk. Men h*n burde vite at norsken hans (i hvertfall skriftlig) er langt fra perfekt, og derfor bedt noen lese korrektur på annonse/oppslag.

Når det gjelder "oppussig" ville jeg vel sett gjennom fingrene med det. Deøs fordi den manglende n'en nærmest bare synes uteglemt, på linje med typo'er man får når man taster for fort på pc'en, og dels fordi jeg knapt forventer korrekt rettskrivning fra de som tilbyr oppussingstjenester.

Jeg er ganske glad for at hamburgersjappa nede hos meg har en eier som er opptatt av å skrive riktig. han er utlending men spør ofte meg og andre nordmenn om hvordan ord skrives, hvis han skal henge opp en lapp etc. Jeg får helt vondt inni meg når jeg ser plakater som " vi er steng grunnet pga oppussing"

Gjest Elextra
Skrevet

Ha ha!!

Husker også en meny på en restaurant i Oslo, der de hadde et avsnitt kalt "Delikate småretter". På den engelske menyen sto det "Delicate dishes". Så da gjelder det å være stø på hånda og ikke hardhendt med kniven!! ,-)

:)

Gjest hypnotika
Skrevet

Jeg ville nok sett etter andre feil enn skrivefeil om jeg skulle velge en fagarbeider. Mennesker med dysleksi f.eks. har faktisk et like godt hode som alle andre. Dette handler om fordommer ,mener jeg.

Hva om du fant den rette mannen og du fant ut at han hadde dysleksi, ville du ha slått opp med ham?

Gjest Brøddama
Skrevet

Jeg hadde holdt meg langt unna. Jeg liker ikke slurv!

Gjest Elextra
Skrevet

Ha ha!!

Her var det en del gullkorn:

http://lister.vg.no/?do=show&id=14657

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville nok sett etter andre feil enn skrivefeil om jeg skulle velge en fagarbeider. Mennesker med dysleksi f.eks. har faktisk et like godt hode som alle andre. Dette handler om fordommer ,mener jeg.

Hva om du fant den rette mannen og du fant ut at han hadde dysleksi, ville du ha slått opp med ham?

''Hva om du fant den rette mannen og du fant ut at han hadde dysleksi, ville du ha slått opp med ham?''

Jeg var faktisk nære på å gjøre nettopp dét etter å ha fått et første "kjærlighetsbrev" fra en kjæreste i rundt 18-årsalderen... Jeg hadde jo ingen erfaring med sånt, og det virket så ubehjelpelig :/. Huff, nesten vondt å tenke på det.

Men han ble etterhvert dumpet av andre grunner - kan i farten ikke huske helt hvorfor - men gnisten ble vel litt borte etterhvert...

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg tenker at det kan godt hende de har dysleksi, men uansett burde folk med ymse skriveproblemer (man er vel som regel klar over slikt selv) be om hjelp til korrekturlesing før de publiserer annonser som dette.

Jeg må dessverre si at det for meg mister litt av seriøsiteten.

Likevel - "oppussig" ville jeg nok satt på skriveleifkontoen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...