Gå til innhold

annonse med skrivefeil: hva gjør det med deg?

Anbefalte innlegg

Gjest Niccola
Skrevet

''Hva om du fant den rette mannen og du fant ut at han hadde dysleksi, ville du ha slått opp med ham?''

Jeg var faktisk nære på å gjøre nettopp dét etter å ha fått et første "kjærlighetsbrev" fra en kjæreste i rundt 18-årsalderen... Jeg hadde jo ingen erfaring med sånt, og det virket så ubehjelpelig :/. Huff, nesten vondt å tenke på det.

Men han ble etterhvert dumpet av andre grunner - kan i farten ikke huske helt hvorfor - men gnisten ble vel litt borte etterhvert...

He he, jeg reagerte også slik på de "kjærlighetsbrevene" jeg fikk på omtrent samme alder, jeg hadde to beundrere som begge skrev litt til meg. Men da brevene var fulle av skrivefeil begynte jeg å stusse på hvor intelligente de egentlig var..

Fordomsfullt ja, men de hadde nok dysleksi begge to, skjønte jeg i ettertid.

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• Lillemus

3

• fresja

2

• Bookworm

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Niccola
Skrevet

En annen ting jeg reagerer på er boligannonser og -prospekter; har mange ganger lurt på hvorfor så mange eiendomsmeglere må være nærmest dyslektiske! ;). Utrolig hvor dårlig språk og mange feil det kan være i boligannonser og prospekter.

Ettersom jeg flere ganger har solgt bolig selv i løpet av de siste 10-15 årene har jeg også stusset over selgere: Som selger har jeg alltid finlest prospekt og særlig dyre annonser før de har gått i trykken. Alle gjør tydeligvis ikke det, eller alternativt lider selger av samme selv og/eller har ubegrenset tillit til megler.

Slike annonser er i hvertfall utrolig dårlig reklame for meglere; har selv bevisst unngått meglerfirmaer som typisk har mye slike feil (og enkelte går igjen, ja). Ikke bare på grunn av disse feilene, men jeg får generelt mistro til firmaer som kan publisere sånt.

Min samboer jobber tett med folk i reklame- og tekstforfatterbransjen, han seier det samme. Utrolig hvor mye feil folk skriver.

Skrevet

Apropos feilstaving i aviser: Lenge før finn.no var jo Aftenpostens rubrikkannonser en av flere annonsesteder for Oslo-området. Man ringte da typisk inn annonseteksten til noen som skrev ned og fikk dette inn i avisen.

En gang så jeg en annonse for en parkdress, der jeg antar at innringeren hadde kalt dette for "Parktantens drøm", som var en noe gammelmodig betegnelse som enkelte fortsatt brukte sånn ca 1990.

Nuvel... på trykk i avisen sto det "Parktanten Strøm"! *fnis*

* fnis *

Da jeg studerte, klippet vi ut en stillingsannonse fra Aftenposten og hengte på lesesalen. Den hadde overskriften "Anal og utvikling".

Altså ikke digital utvikling. Og dette var før orddelingsfeilene virkelig tok av.

Gjest Niccola
Skrevet

Enig.

Den morsomste skrivefeilen i en annonse tror jeg må være da Krukkegården i Drøbak utelot den første r'en i annonsen i Aftenposten...;-)

...Gjorde de det?? :-D

Skrevet

Jeg ville nok sett etter andre feil enn skrivefeil om jeg skulle velge en fagarbeider. Mennesker med dysleksi f.eks. har faktisk et like godt hode som alle andre. Dette handler om fordommer ,mener jeg.

Hva om du fant den rette mannen og du fant ut at han hadde dysleksi, ville du ha slått opp med ham?

jeg er ikke helt enig med deg. Dette handler om nøyaktighet. Selv om en håndtverker ikke lever av å skrive så bør deres presentasjon være feilfri. En dyslektiker bør få andre til å se over teksten. Jeg ser også på annonsen som et stykke arbeid. er den slurvete så vet jeg ikke hva jeg skal tro om det andre arbeidet deres.

Jeg selv har null retningssans, og aner ikke forskjellen på høyre og venstre. Men jeg har da aldri tenkt til å bli danselærer ;)

Skrevet

Enig.

Den morsomste skrivefeilen i en annonse tror jeg må være da Krukkegården i Drøbak utelot den første r'en i annonsen i Aftenposten...;-)

Er du sikker på at de ikke gjorde det bevisst for å tiltrekke seg kunder?

Gjest Elextra
Skrevet

jeg er ikke helt enig med deg. Dette handler om nøyaktighet. Selv om en håndtverker ikke lever av å skrive så bør deres presentasjon være feilfri. En dyslektiker bør få andre til å se over teksten. Jeg ser også på annonsen som et stykke arbeid. er den slurvete så vet jeg ikke hva jeg skal tro om det andre arbeidet deres.

Jeg selv har null retningssans, og aner ikke forskjellen på høyre og venstre. Men jeg har da aldri tenkt til å bli danselærer ;)

''Jeg selv har null retningssans, og aner ikke forskjellen på høyre og venstre. Men jeg har da aldri tenkt til å bli danselærer''

Det var virkelig nytt for meg at det er viktig å ha god retningssans for å bli flink til å danse eller lære bort dans! :)

Skrevet

HELT enig!

Men skjönte ikke helt sammenhengen mellom danseferdigheter og retningssans... ;-)

Skrevet

''Jeg selv har null retningssans, og aner ikke forskjellen på høyre og venstre. Men jeg har da aldri tenkt til å bli danselærer''

Det var virkelig nytt for meg at det er viktig å ha god retningssans for å bli flink til å danse eller lære bort dans! :)

Man bør i hvertfall ha god romsans, vite forskjellen på høyre og venstre, bak og rett frem. Hvis man ikke har det, er det vanskelig å lære bort noe til andre. Jeg ser på disse ferdighetene som en del av retningssansen generelt

Skrevet

HELT enig!

Men skjönte ikke helt sammenhengen mellom danseferdigheter og retningssans... ;-)

jeg kunne kanskje ha skrevet rom- og retningssans. Hvis man ikke kan forskjellen på høyre og venstre, bak og rett frem så blir det veldig vanskelig å lære dans. Spesielt når man skal gjøre noe speilvendt. Kanskje et bedre ord er visusspatiale ferdigheter?

Skrevet

Jeg ville nok sett etter andre feil enn skrivefeil om jeg skulle velge en fagarbeider. Mennesker med dysleksi f.eks. har faktisk et like godt hode som alle andre. Dette handler om fordommer ,mener jeg.

Hva om du fant den rette mannen og du fant ut at han hadde dysleksi, ville du ha slått opp med ham?

http://www.google.no/search?q=komorbiditet+dysleksi&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a

Gjest Silver Fairy
Skrevet

''jeg er ikke helt enig med deg. Dette handler om nøyaktighet. Selv om en håndtverker ikke lever av å skrive så bør deres presentasjon være feilfri. En dyslektiker bør få andre til å se over teksten. Jeg ser også på annonsen som et stykke arbeid. er den slurvete så vet jeg ikke hva jeg skal tro om det andre arbeidet deres.''

Helt enig. Dette handler jo også om hvordan man ønsker å presentere seg, og bryr de seg ikke mer gidder ikke jeg bry meg heller.

Skrevet

Er du sikker på at de ikke gjorde det bevisst for å tiltrekke seg kunder?

det kan man jo aldri vite, men samtidig passer det ikke særlig bra med stedets 'stil' å ha akkurat den type feilstavinger.

Skrevet

* fnis *

Da jeg studerte, klippet vi ut en stillingsannonse fra Aftenposten og hengte på lesesalen. Den hadde overskriften "Anal og utvikling".

Altså ikke digital utvikling. Og dette var før orddelingsfeilene virkelig tok av.

*he he*

Skrevet

''Hva om du fant den rette mannen og du fant ut at han hadde dysleksi, ville du ha slått opp med ham?''

Jeg var faktisk nære på å gjøre nettopp dét etter å ha fått et første "kjærlighetsbrev" fra en kjæreste i rundt 18-årsalderen... Jeg hadde jo ingen erfaring med sånt, og det virket så ubehjelpelig :/. Huff, nesten vondt å tenke på det.

Men han ble etterhvert dumpet av andre grunner - kan i farten ikke huske helt hvorfor - men gnisten ble vel litt borte etterhvert...

En jeg kjenner var så dårlig til å skrive at en kamerat hjalp ham med kjærlighetsbrev...

Skrevet

En jeg kjenner var så dårlig til å skrive at en kamerat hjalp ham med kjærlighetsbrev...

...som hentet rett ut fra Cyrano de Bergerac! :-)

Skrevet

Jeg ville ikke valgt firmaet dersom jeg kunne finne et godt alternativ.

Jeg har i jobben min f.eks. sett mange rare fakturaer. Noen håndtverkere mangler relevante data som fakturadato, momsnummer, fullstendig navn på sender og mottaker.

Jeg må dessverre innrømme at vi har sendt mange rare fakturaer vi også, og det var dessverre millionfakturaene som var verst.

Noen av våre utenlandske ingeniører skriver forresten bedre norsk enn nesten alle de "innfødde".

Skrevet

...som hentet rett ut fra Cyrano de Bergerac! :-)

Ååååå - mimre mimre - Cyrano de Bergerac - den så jeg det året jeg var i Frankrike. Var helt oppslukt av Gérard Depardieu, men spesielt den historien der :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...