Gå til innhold

pris på strikkating

Anbefalte innlegg

punky brewster
Skrevet

Flere på jobb har spurt meg om jeg kan strikke ting til de. Nå har vi ikke snakket noe om pris, så egentlig vet jeg ikke om de er forberedt på å betale, blir jo dyrt for meg om jeg skal gi de bort. Siden det er ganske mange som spør har jeg jo også lyst å tjene noen kroner på det.

Så om dere hadde spurt noen på jobb om å strikke noe til deg, forventet du da å få tingene eller betale?

Hva er grei pris for

tova votter (ca 35 kr i garn)

Lester ( ca 35 kr i garn)

Lue (ca 60 kr i garn)

Ønsker jo å være rimelig på prisen, men altså tjene noen kroner. Tidligere har jeg bare gitt bort i gaver til venner, arbeidskollegaer, familie og naboer, men der jeg jobber nå er det en stor arbeidsplass og kommer sikkert til å få mange flere som vil ha meg til å strikke.

Gjest Tatjana
Skrevet

Tre ganger garnprisen, syns jeg.

''tova votter (ca 35 kr i garn)

Lester ( ca 35 kr i garn)''

Ca 100 - 110 kr.

''Lue (ca 60 kr i garn''

180 kr, kan jo evt gå opp til 200.

Skrevet

Selvfølgelig skal du ta betalt! Det garnet koster + noe ekstra litt avhengig av hvor stort det er / hvor lang tid det tar å strikke det.

Vanlig pris på tova lester der jeg har kjøpt er ca. 175,- tror jeg, mer for voksenstørrelser.

Gjest ikke be om for lite
Skrevet

Tror alle vil ønske å betale litt, for å dekke garnutgiftene, og litt for arbeidet (selv om det ikke blir en reell timepris, i hvertfall ikke på større arbeider).

En enkel måte å få bekreftet at alle er inneforstått med prisen, er feks at du sender en e-post til alle som har en avtale / halvveisavtale / uttrykt ønske om å bestille hos deg, hvor du ber om noen praktiske opplysninger (antall, farge, størrelse eller hva det er du kan lure på), og hvor du sier hva du tar pr ting du lager.

Ta en såpass høy pris at det er de som virkelig ønsker de fine tingene du lager som bestiller fra deg, og ikke bare bestiller fordi det er billig.

Tre (fire?) ganger garnpris, og så evt runde litt opp. Under 150 kroner for et par lester er for lite.

Jeg ville satt pris på at du tok såpass betalt at jeg ikke kviet meg for å spørre om flere produkter, hvis det er for billig ville jeg følt at jeg ikke kunne spørre om mer.

Skrevet

Tror alle vil ønske å betale litt, for å dekke garnutgiftene, og litt for arbeidet (selv om det ikke blir en reell timepris, i hvertfall ikke på større arbeider).

En enkel måte å få bekreftet at alle er inneforstått med prisen, er feks at du sender en e-post til alle som har en avtale / halvveisavtale / uttrykt ønske om å bestille hos deg, hvor du ber om noen praktiske opplysninger (antall, farge, størrelse eller hva det er du kan lure på), og hvor du sier hva du tar pr ting du lager.

Ta en såpass høy pris at det er de som virkelig ønsker de fine tingene du lager som bestiller fra deg, og ikke bare bestiller fordi det er billig.

Tre (fire?) ganger garnpris, og så evt runde litt opp. Under 150 kroner for et par lester er for lite.

Jeg ville satt pris på at du tok såpass betalt at jeg ikke kviet meg for å spørre om flere produkter, hvis det er for billig ville jeg følt at jeg ikke kunne spørre om mer.

Helt enig.

Skrevet

Det er kjempeviktig å ta ordentlig pris for håndarbeid. Mange skjønner ikke hvor mange timers arbeid det ligger f.eks. bak et par votter. Noen gir ting bort nesten gratis...

Jeg tenker som så: hvis ikke folk vil betale det jeg ber om, så får de la være å kjøpe. Selvom strikking og annet håndarbeid er noe jeg koser meg med, så betyr ikke det at arbeidet mitt er uten verdi :) Jeg er nok "dyr" i forhold til mange andre, men er jo likevel ikke oppe i ordentlig timebetaling.

Jeg tar 350,- for selbuvotter i str. herre... vet om folk som er nede i 200,- for tilsvarende par.

Skrevet

Tre ganger garnprisen, syns jeg.

Lester ( ca 35 kr i garn)''

Ca 100 - 110 kr.

''Lue (ca 60 kr i garn''

180 kr, kan jo evt gå opp til 200.

Eksemplene dine illustrerer hvorfor det blir helt feil å ta x ganger garnprisen.

Her blir luen altså dyrere enn et par sokker, til tross for at sokkene er mye mer arbeid.

Jeg skjønner ikke hvorfor jobben jeg gjør skal prises forskjellig ut fra hva slags garn som brukes. I fjor ga jeg søsteren min et tynt, tynt hullmønstret sjal som jeg hadde strikket på i en måneds tid. Garnet kostet meg ca. 50 kroner.

Generelt er prisene du foreslår altfor lave. Minst 200 kroner for hver ting synes jeg - og egentlig fortjener man mye mer, men da begynner det å bli vanskelig å få folk til å betale.

Selv strikker jeg ikke for salg, for ingen vil gi det jeg skal ha for at jeg synes det er verdt jobben. Men jeg foreslår gjerne at de som lurer på priser tar en titt på hva det koster å kjøpe masseprodusert hos Nøstebarn. Mindre skal de ihvertfall ikke ta.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hvor lang tid tar det å strikke plagget de ber om?

Kanskje kan du si det til dem og garnpris- og si de får betale det de synes er passe?

Skrevet

De gangene jeg har betalt folk for å strikke til meg, har jeg alltid kjøpt inn garnet selv, så det kommer utenom jobben. Jeg husker ikke i farten hvormye jeg har betalt for å få strikket f eks en jakke eller genser, men det har vært en del, men det blir jo ikke rare timeprisen for strikkearbeidet likevel. Men dem som har strikket har sagt at de alltid "må" ha et strikketøy tilgjengelig, og da kan de like gjerne strikke mot betaling. Det er jo grenser for hvor mye man trenger i egen familie også:-)

Jeg har ikke betalt for pinnene - dette holder den strikkeglade selv.

Jeg synes du ikke skal være redd for å ta deg skikkelig betalt, altså, men har ikke noen konkrete forslag til priser. Litt sent for å ta turen til julemarkeder osv, men der kan man få et hint om hva andre tar for strikkearbeidene. Det er vel naturlig å ligge nærmere julemarkedspriser enn husflidenpriser?

Skrevet

''Jeg ville satt pris på at du tok såpass betalt at jeg ikke kviet meg for å spørre om flere produkter, hvis det er for billig ville jeg følt at jeg ikke kunne spørre om mer.''

Godt poeng.

Skrevet

Selvfølgelig skal du ta betalt! Det garnet koster + noe ekstra litt avhengig av hvor stort det er / hvor lang tid det tar å strikke det.

Vanlig pris på tova lester der jeg har kjøpt er ca. 175,- tror jeg, mer for voksenstørrelser.

Er det vanlig med tova lester? Høres litt plasskrevende ut i skoene.

Skrevet

Er det vanlig med tova lester? Høres litt plasskrevende ut i skoene.

De brukes som tøfler, ikke som sokker. :o)

Skrevet

De brukes som tøfler, ikke som sokker. :o)

Ah:-)

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Jeg ville tatt 150-200 pr produkt! Hvis du vil selge litt da, at du liker å ha håndarbeid, og dermed lager for mye for eget bruk.

Vil ha færre kunder, så kan du godt ta det dobbelte. men 'vanligee folk setter nok ikke pris på håndarbeid som før,s å da vil veldig mange ikke kjøpe.Til det er det alt for mange godt tilbud i butikkene, ting som ser like fine ut.

punky brewster
Skrevet

Eksemplene dine illustrerer hvorfor det blir helt feil å ta x ganger garnprisen.

Her blir luen altså dyrere enn et par sokker, til tross for at sokkene er mye mer arbeid.

Jeg skjønner ikke hvorfor jobben jeg gjør skal prises forskjellig ut fra hva slags garn som brukes. I fjor ga jeg søsteren min et tynt, tynt hullmønstret sjal som jeg hadde strikket på i en måneds tid. Garnet kostet meg ca. 50 kroner.

Generelt er prisene du foreslår altfor lave. Minst 200 kroner for hver ting synes jeg - og egentlig fortjener man mye mer, men da begynner det å bli vanskelig å få folk til å betale.

Selv strikker jeg ikke for salg, for ingen vil gi det jeg skal ha for at jeg synes det er verdt jobben. Men jeg foreslår gjerne at de som lurer på priser tar en titt på hva det koster å kjøpe masseprodusert hos Nøstebarn. Mindre skal de ihvertfall ikke ta.

Trur jeg dropper å strikke for de på jobb, har jo mest lyst å strikke det jeg vil og ikke for andre. Liker å litt liggende å gi i gaver og prøve nye ting, slik som nå er det selbuvotter jeg har lyst å prøve meg på. kjenner vel egentlig at det ble litt pes med diverse ønsker i øst og vest.:)

Skrevet

De som aldri strikker selv aner ikke hvor lang tid det faktisk kan ta.

Jeg har strikket et babyteppe nå og selv om det ikke er så enormt digert, så har det tatt mange, mange timer til sammen. Garnet kostet også en del, sikkert 500,-.

Skulle jeg solgt det ville det nok blitt veldig dyrt, men jeg strikker aldri for andre.

Gjest trist jente
Skrevet

Dersom man ikke strikker/hekler selv er det få som vet at garn er så dyrt. Det lønner seg jo ikke prismessig å strikke/hekle diverse (lue, votter, skjerf, sjal, pulsvarmere, hals) og det tviler jeg på at de som ikke strikker selv vet.

Jeg strikker og hekler ofte til andre. Noen ganger har jeg hatt besøk og sittet med et eller annet og så har besøket feks sagt at det var fint, og kan du ikke lage sånne til meg også. Da har jeg svart noen ganger "kjøp garnet du vil jeg skal bruke du, så får du både riktig farge og tykkelse." Så har bare jeg sagt antall nøster. Det har alle tatt helt greit. Og noen har kommet litt sjokkert tilbake over hvor dyrt det er.

Å få betalt for jobben vil jeg ikke. Jeg lager jo ting til personer jeg kjenner - føles helt feil å skulle ta betalt for det. Noen har tilbudt seg, men da har jeg avslått uten rom for diskusjon.

Skrevet

Dersom man ikke strikker/hekler selv er det få som vet at garn er så dyrt. Det lønner seg jo ikke prismessig å strikke/hekle diverse (lue, votter, skjerf, sjal, pulsvarmere, hals) og det tviler jeg på at de som ikke strikker selv vet.

Jeg strikker og hekler ofte til andre. Noen ganger har jeg hatt besøk og sittet med et eller annet og så har besøket feks sagt at det var fint, og kan du ikke lage sånne til meg også. Da har jeg svart noen ganger "kjøp garnet du vil jeg skal bruke du, så får du både riktig farge og tykkelse." Så har bare jeg sagt antall nøster. Det har alle tatt helt greit. Og noen har kommet litt sjokkert tilbake over hvor dyrt det er.

Å få betalt for jobben vil jeg ikke. Jeg lager jo ting til personer jeg kjenner - føles helt feil å skulle ta betalt for det. Noen har tilbudt seg, men da har jeg avslått uten rom for diskusjon.

Garn til ett par votter koster da ikke mange kronene? Man trenger kanskje to nøster og man får jo finfint ullgarn til 15-20,- nøstet.

Gjest trist jente
Skrevet

Lester ( ca 35 kr i garn)

Lue (ca 60 kr i garn)

''

Hvordan får du tovede votter til å koste kun 35 kr. Regner med at du snakker om et par, altså to votter. Når du tover i tillegg bruker man jo MYE garn.

Tar veldig gjerne imot oppskrift på tovede votter - virker som du har peiling :-)

Lester vet jeg ikke hva er.

Gjest trist jente
Skrevet

Garn til ett par votter koster da ikke mange kronene? Man trenger kanskje to nøster og man får jo finfint ullgarn til 15-20,- nøstet.

Å? Hvor da? Jeg bruker mye eskimogarn og det er dyrt og udrøyt, men varmt.

Har du spesielle merker å anbefale som ikke er så dyre, og som er drøye? Og evt butikk. Bor i Oslo

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...