Gå til innhold

dere som gir strikkating i gave.

Anbefalte innlegg

punky brewster
Skrevet

Jentungen har gitt bort tova tøfler og votter, pannebånd og etc i bursdagsgaver, men vi har alltid gitt noe ekstra som en liten ting eller 50 kr. Dette er til jentene i klassen hennes. Har forklart henne nå at det ligger jo mye arbeid bak de tingene og at garnet koster litt også, så egentlig burde det jo være nok med strikkagaven. De blir forøvrig veldig glad for disse hjemmelagatingene og alle ønsker seg de, er visst ikke så mange som strikker lengre.

Så legger dere noe mer enn strikkating i gavene? Hva med tanteunger?

Gjest Tatjana
Skrevet

Kommer litt an på hvem det er til. Jeg har sluttet å gi slike ting til ungenes klassekamerater, fordi de blir ikke spesielt glade. Med unntak av tiendeklassingens venner, for nå er de så store at de setter pris på slikt igjen. Og jeg legger ikke ved noe mer da.

Så altså: De "små" får noe annet, de store får strikketing. Til tantebarn og små slektninger følger jeg samme opplegg som du skisserer, strikketing og noe ekstra. Disse barna får gjerne litt mer i gave enn de som "bare" er klassekamerater.

Gjest Strikkedilla
Skrevet

Kommer litt an på hvem det er til. Jeg har sluttet å gi slike ting til ungenes klassekamerater, fordi de blir ikke spesielt glade. Med unntak av tiendeklassingens venner, for nå er de så store at de setter pris på slikt igjen. Og jeg legger ikke ved noe mer da.

Så altså: De "små" får noe annet, de store får strikketing. Til tantebarn og små slektninger følger jeg samme opplegg som du skisserer, strikketing og noe ekstra. Disse barna får gjerne litt mer i gave enn de som "bare" er klassekamerater.

Det kommer litt an på hvem som får gave da...til mine kusiner som fikk strikka sokker nå til jul, fikk 2 armbånd til, siden jeg også lager smykker selv.

Men noen andre venner som fikk sokker til sine barn til jul fikk ikke noe ekstra. For alle vet jo hvor mye jobb det ligger i dette, unntatt barna selv...men for dem er det vel stas med pakke uansett...

Gjest jeg setter stor pris på å få slikt
Skrevet

Jeg setter utrolig stor pris på slike gaver, både til meg selv og til barna mine. Jeg strikker ikke selv.

Jeg synes at har man laget (eller kjøpt) en gave det ligger mye omtanke bak, så gjør man gaven litt "mindre verdt" ved å legge ved noen småting som likom skal gjøre den finere.

Gaven og dens verdi (selv om verdien i kroner ikke er kjempehøy) kommer bedre inn hvis man pakker den pent inn og at den kommer til sin rett uten en sjokolade eller pakke klistermerker ved siden av.

Så jeg ville ikke lagt ved noe for å få den totale prisen (dvs garnprisen) opp til en spesielle sum, hjemmelagede gaver har en egen verdi.

Så ville jeg heller latt være å gi slike gaver til en spesiell aldersgruppe, hvis giveren eller du oppfatter det som mindre attraktive gaver en periode i oppveksten.

Jeg blir som sagt lykkelig hvis mine barn får slike gaver, og datteren min på 7 setter pris på fine luer eller votter, selv om hun kanskje ikke er like euforisk i opp-pakningsøyeblikket som når hun pakker opp gresselige Barbieting eller Top Model..

Skrevet

Gir jeg bort noe jeg har sydd eller strikket, gir jeg ikke noe annet.

AneM1365380603
Skrevet

Da jeg var lita lå det alltid noen mynter eller litt snop i f eks hjemmestrikka sokker, og det var veldig hyggelig :) Barna mine har ingen slike forventninger, så de blir glade uansett.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Nei, jeg tror også antall strikkekyndige går ned.

Vi pleier å ønske oss ullsokker i julegave fra strikkekyndige. Varme og gode ullsokker er virkelig bra.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Da jeg var lita lå det alltid noen mynter eller litt snop i f eks hjemmestrikka sokker, og det var veldig hyggelig :) Barna mine har ingen slike forventninger, så de blir glade uansett.

Jeg husker også vi fikk bittelitt godteri i strikkasokkene. De voksne gavemottakerne vet mer om arbeidet bak. Barna skjønner det kanskej ikke, og prissetter vel så mye godteriet.

Gjest trist jente
Skrevet

Jeg gir mye strikketing i gaver, sjelden jeg legger noe ved siden av men det hender jeg gjør det.

Jeg gir bare strikketing i gave til barn som blir glad for det, det finnes forbausende mange av dem! De jeg vet synes det er kjedelig får noe annet.

På Panduro har de merker hvor det står "home made" man kan kjøpe disse har jeg noen ganger sydd på for at det skal bli litt morsommere. På feks votter, luer, skjerf, babyjakker. Vet ikke hvor godt det egner seg til sokker. Kan jo også brodere/hekle inn navnet på den som skal få det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...