Gå til innhold

Et spørsmål til ang.lesetrening.


Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

Takk for svar på forrige spørsmål. Greit å vite hvordan det ligger an med andre tredjeklassinger.

Vi har satt i gang en intensiv lesetrening her, da min datter leser noe sent. Hun ligger innefor normalområdet, men i nedre sjikt.

Har litt dårlig samvittighet for dette, da jeg føler det er min egen skyld. Jeg vet med meg selv at jeg ikke har sittet like mye med henne som de eldste.Hun har selvfølgelig gjort alle lekser og hun har lest utenom det også, men ikke nok.

Men dette skal fikses og nå i jula har hun lest "Lasses Majas detektivbyrå- Diamantmysteriet" Før det leste hun "Emil i Lønneberget"

Jeg tror ikke hun hadde fått med seg noenting av handlingen i disse bøkene hvis det ikke hadde vært for at jeg leste siden først og hun etterpå.

Etter disse bøkene, har vi nå gått over til Leseløve igjen. Nå er hun i gang med "Hanne og jenta med rulleskøytene" for andre gang og hun leser Leseløve mye lettere enn de andre bøkene og hun får meg seg handlingen.

Dette var en lang innledning. Over til spørsmålet. Hva gir best trening? Er det noe poeng i å fortsette med Leseløve nå? Blir hun noe bedre leser av å lese såpass store bokstaver eller vil hun ha størst utbytte av å lese vanskeligere bøker.

Hun har tidligere lest mest for seg selv, men i jula har hun lest høyt for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340647-et-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-til-anglesetrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja bare fortsett med leseløve du! Ikke gap over for mye. Det store poenget nå er at du skal gjøre lesingen morsom for jenta di. Hun skal føle mestring og få med seg hva hun leser. Leseløvebøker er mer enn god nok trening for en 3.klassing. Det viktige nå fremover er at hun leser _mye_. Om det er tegneserier, fagbøker eller hva som helst, spiller ingen rolle:-)

Mengdetrening er det som gjelder. Det er litt ett fett hva hun leser, bare hun leser, men det bør ikke være for vanskelige bøker, for da vil hun ikke få med seg innholdet. Tegneserier er helt ok hvis hun liker det. Lasse og Maja-bøkene er ypperlige, men er ikke de litt vanskelige for henne hvis hun går på 3. trinn og ikke leser så veldig bra.

Jeg innførte naziregime på lesing for halvannet år sida, da Guttungen heller ikke var noen stor leser. 20 minutter på senga hver eneste kveld har virkelig gjort susen. På et halvt år gikk han opp fra 68 til 104 ord i minuttet i følge lesetesten på skolen. Dette var om høsten på 4. trinn.

Hvis hun har noen preferanser, så tror jeg det er viktig at hun får følge disse - såfremt hun leser:-) Noen unger liker også å lese de samme bøkene flere ganger, og det er super trening.

Det er som andre sier i denne tråden, mengdetrening som hjelper. Men for å få det til å fungere, så må dere finne noe hun er opptatt av. Enkelte ganger har unger "dårlig smak" mht litteratur, men det gjør ikke noe. Det finnes en haug med leseløvebøker som jeg synes er dårlige, men for niesen min var det stort første gangen hun kunne skryte av å lese en hel bok i løpet av en kveld. Det spilte ingen rolle for henne at vi andre syntes leseløvebøkene om håndballspillere ikke var spesielt god barnelitteratur...*s*

Jeg tror at en del velger altfor avanserte bøker for de yngste, og at vi også kan ha en tendens til å ønske at de skal lese bøker vi selv leste. Hvis det går an å finne ut av hvilken sjanger hun liker best, så blir det lettere for deg å velge riktig.

Det er også laget lister over bøker tilpasset leseferdighetsnivå. Hvis du ikke har tilgang til dette, så si fra, så skal jeg se om jeg klarer å finne en på nett. Eller kanskje noen av lærerne i denne tråden har linken klar:-)

Min 3.klassing kan nok takke Tom&Jerry for lesehastigheten sin, så jeg tror ikke det har så mye å si HVA man leser, men at man synes det er moro å lese. Hun lærte å lese som 4åring, og leste masse tegneserier selv før hun begynte på skolen (og hadde da en lesehastighet på 180 ord i minuttet da hun ble testet på høsten i første klasse!).

Annonse

Jeg er enig med de andre her, at leseløvebøker er ypperlige for tredjeklassinger, og at det er bedre at hun synes det er gøy å lese og at hun får med innholdet, enn at det er mer avansert litteratur.

Av leseløbøbøker, har mine vært glad i disse seriene:

*Frans

*Englebarn

*Rein

*Kasper

*Otto (? ble litt usikker nå, det er om et monster)

+ Hubertbøkene (er litt usikker på om de kalles leseløvebøker - men de er greie for 3. og 4. trinn i alle fall, og utrolig morsomme)

Gjest Nickløsheletia

Hvis hun har noen preferanser, så tror jeg det er viktig at hun får følge disse - såfremt hun leser:-) Noen unger liker også å lese de samme bøkene flere ganger, og det er super trening.

Det er som andre sier i denne tråden, mengdetrening som hjelper. Men for å få det til å fungere, så må dere finne noe hun er opptatt av. Enkelte ganger har unger "dårlig smak" mht litteratur, men det gjør ikke noe. Det finnes en haug med leseløvebøker som jeg synes er dårlige, men for niesen min var det stort første gangen hun kunne skryte av å lese en hel bok i løpet av en kveld. Det spilte ingen rolle for henne at vi andre syntes leseløvebøkene om håndballspillere ikke var spesielt god barnelitteratur...*s*

Jeg tror at en del velger altfor avanserte bøker for de yngste, og at vi også kan ha en tendens til å ønske at de skal lese bøker vi selv leste. Hvis det går an å finne ut av hvilken sjanger hun liker best, så blir det lettere for deg å velge riktig.

Det er også laget lister over bøker tilpasset leseferdighetsnivå. Hvis du ikke har tilgang til dette, så si fra, så skal jeg se om jeg klarer å finne en på nett. Eller kanskje noen av lærerne i denne tråden har linken klar:-)

"Det er også laget lister over bøker tilpasset leseferdighetsnivå. Hvis du ikke har tilgang til dette, så si fra, så skal jeg se om jeg klarer å finne en på nett"

Gjerne det, når du har tid:-) Eller jeg kan søke selv. Hva søker jeg på?

"Det er også laget lister over bøker tilpasset leseferdighetsnivå. Hvis du ikke har tilgang til dette, så si fra, så skal jeg se om jeg klarer å finne en på nett"

Gjerne det, når du har tid:-) Eller jeg kan søke selv. Hva søker jeg på?

De fleste Oslo-skoler sitter på en liste over bøker som er tilpassa de enkelte LUS-nivåene. Sjekk med skolen til datra di. Jeg har forsøkt å søke på nett uten hell. :(

Gjest Nickløsheletia

Takk for svar alle sammen. Da holder vi oss til Leseløve en stund til vi :-)

Merket godt i dag at hun har større glede av disse bøkene. Plutselig ba hun selv om å få lese mer enn det vi var blitt enige om, fordi det var så spennende;-)

Gjest Nickløsheletia

De fleste Oslo-skoler sitter på en liste over bøker som er tilpassa de enkelte LUS-nivåene. Sjekk med skolen til datra di. Jeg har forsøkt å søke på nett uten hell. :(

Det var da jeg var på konferansetime i begynnelsen av desember at jeg første gang fikk vite at hun leste sent på lesetesten de hadde hatt. Som sagt innenfor normalområdet, men i nedre sjikt.

Hvor mange ord hun hadde lest, sa læreren ingenting om.

Etter dette har hun lest hver dag. Mest for seg selv, men også høyt for meg.

For morro skyld tok jeg en egen liten test på henne nå i kveld, da hun leste høyt for meg. Hun sier selv hun leser raskere når hun leser for seg selv, men nå leste hun altså høyt.

Hun leste da 73 ord på 1 minutt. Hadde vært interesant å vite _hvor_ dårlig dette er. Vet du hvor mange ord som forventes av dem på dette stadiet i tredje-klasse?

Eller hvor burde hun ha ligget nå?

Naziregime er innført her også :-)

Gjest Nickløsheletia

Det var da jeg var på konferansetime i begynnelsen av desember at jeg første gang fikk vite at hun leste sent på lesetesten de hadde hatt. Som sagt innenfor normalområdet, men i nedre sjikt.

Hvor mange ord hun hadde lest, sa læreren ingenting om.

Etter dette har hun lest hver dag. Mest for seg selv, men også høyt for meg.

For morro skyld tok jeg en egen liten test på henne nå i kveld, da hun leste høyt for meg. Hun sier selv hun leser raskere når hun leser for seg selv, men nå leste hun altså høyt.

Hun leste da 73 ord på 1 minutt. Hadde vært interesant å vite _hvor_ dårlig dette er. Vet du hvor mange ord som forventes av dem på dette stadiet i tredje-klasse?

Eller hvor burde hun ha ligget nå?

Naziregime er innført her også :-)

Ikke begynnelsen av des, men begynnelsen av nov.

Det var da jeg var på konferansetime i begynnelsen av desember at jeg første gang fikk vite at hun leste sent på lesetesten de hadde hatt. Som sagt innenfor normalområdet, men i nedre sjikt.

Hvor mange ord hun hadde lest, sa læreren ingenting om.

Etter dette har hun lest hver dag. Mest for seg selv, men også høyt for meg.

For morro skyld tok jeg en egen liten test på henne nå i kveld, da hun leste høyt for meg. Hun sier selv hun leser raskere når hun leser for seg selv, men nå leste hun altså høyt.

Hun leste da 73 ord på 1 minutt. Hadde vært interesant å vite _hvor_ dårlig dette er. Vet du hvor mange ord som forventes av dem på dette stadiet i tredje-klasse?

Eller hvor burde hun ha ligget nå?

Naziregime er innført her også :-)

Den nedre kritiske grensa for utgangen av 4. trinn mener jeg å huske at er 70 ord pr minutt. Testene man bruker er enten en tekst som skal leses, og så er det ord som skal fylles inn mens de leser. Eller så er det en tekst eleven leser med tilhørende spørsmål som skal besvares i etterkant. Poenget er jo at de skal få med seg innholdet.

Litt trening hver dag er veldig bra. :)

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Den nedre kritiske grensa for utgangen av 4. trinn mener jeg å huske at er 70 ord pr minutt. Testene man bruker er enten en tekst som skal leses, og så er det ord som skal fylles inn mens de leser. Eller så er det en tekst eleven leser med tilhørende spørsmål som skal besvares i etterkant. Poenget er jo at de skal få med seg innholdet.

Litt trening hver dag er veldig bra. :)

Ok, jeg teset ikke leseforståelsen hennes i kveld. Skal prøve på det også i morgen.

Det var da jeg var på konferansetime i begynnelsen av desember at jeg første gang fikk vite at hun leste sent på lesetesten de hadde hatt. Som sagt innenfor normalområdet, men i nedre sjikt.

Hvor mange ord hun hadde lest, sa læreren ingenting om.

Etter dette har hun lest hver dag. Mest for seg selv, men også høyt for meg.

For morro skyld tok jeg en egen liten test på henne nå i kveld, da hun leste høyt for meg. Hun sier selv hun leser raskere når hun leser for seg selv, men nå leste hun altså høyt.

Hun leste da 73 ord på 1 minutt. Hadde vært interesant å vite _hvor_ dårlig dette er. Vet du hvor mange ord som forventes av dem på dette stadiet i tredje-klasse?

Eller hvor burde hun ha ligget nå?

Naziregime er innført her også :-)

Jeg tror kritisk grense er 80 ord når de er ferdige med 4. trinn, så hun ligger godt over den for 3. trinn (50 ord?).

I tillegg skal de ha maks. 15% feil på spørsmålene som går på leseforståelse.

Når det gjelder hva de leser, er jeg enig med alle de som har svart at det ikke spiller noen rolle, bare det kan motivere dem til å lese. Sønnen min hadde neppe lest en eneste bok frivillig i den alderen, hvis det ikke hadde vært for seriene om Kasper og de andre fotballspillerne. De har litterær verdi omtrent på høyde med telefonkatalogen, men jeg lånte og kjøpte villig vekk for at han skulle få følelsen av at det er stas å lese bøker selv.

Leseløven har vel mange forskjellige bøker? Husker snuppa slukte en hel serie med Frans-bøker.

Etter det var det Rampete Robin. (Ikke leseløven) De var visst utrolig morsomme.

Men egentlig tror jeg ikke det spiller noe rolle HVA de leser, men AT de leser. En stund kjøpte jeg også Tom og Jerry blader. (Alle nye + alle i bruktbutikken)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...