iselin Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Eldste-jenta på 8,5år har alltid vært spinkelt bygd, og småspist. Jeg har derfor fulgt litt med på hvor mye hun veier, og når jeg veide henne nå i jula oppdaget jeg at hun ikke hadde lagt på seg i det hele tatt siste halvåret. Hun er nå 127cm høy, og veier 24kg. Er dette veldig lite, elller er det innenfor hva som er "normalt"? Søstera på 5 år er 114cm og veier 20kg. De veies jo ikke på noen helsekontroll lenger, og jeg har ingen kurver eller tabeller som sier noe om hva som er vanlig, så det hadde jo vært greit å høre hva andre på samme alder/lengde veier. Og om noen har gode råd for å få opp appetitten på småspiste barn? For ordens skyld: Hun er sunn og frisk og sprek som ei loppe, så jeg er ikke bekymret for at det feiler henne noe ellers. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Jeg har en veldig slank sønn. Da han var 8,5 år var han 130,5 cm og 24 kg. Likevel var han frisk, sprek og glad. Jeg synes du skal se på trivselen til jenta, og om hun får i seg litt variert mat hver dag Sønnen min er nå 11,5 år, og han vokser alle veier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Nå fant jeg helseboka til storesøster. Da hun var 8,5 år var hun 128,8 cm og 30 kg. Jeg husker godt at hun var veldig lubben på den tiden, så jeg bekymret meg mer for det enn for min slanke sønn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Jeg googlet litt og fant denne kurven, ut fra hva jeg kan se ser det ut som om om ting er "normalt" Men du kan jo studere selv , Best pekepinn får man jo selvsagt hvis man har lengde og vekt til andre alderstrinn å sammenligne med... http://www.vekststudien.no/kurver/jenter419.pdf 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 2. januar 2010 Del Skrevet 2. januar 2010 Syns ikke hun virker unormalt tynn, i og med at du sier hun er spinkelt bygd. Jenta mi på 12 er 145 og veier 30 kilo. Hun er også spedbygd og småspist, og hun hadde en periode hvor hun ikke la på seg på lange tider. Men så lenge un virker frisk og fornøyd, og er opplagt og i aktivitet er det nok ingen grunn til bekymring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Syns heller ikke hun høres urovekkende tynn ut - og det at hun er frisk og rask er jo en god pekepinn. "Flisa" vår ble 8 år i november. Hun er nå 123 cm lang og 18 kg tung. Hun har alltid ligger på nederste percentil-linje (+/-) når det gjelder vekt i forhold til høyde - og også når det gjelder vekt i forhold til alder. Men vi har heldigvis sluttet å bekymre oss for vekta hennes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Syns ikke hun virker unormalt tynn, i og med at du sier hun er spinkelt bygd. Jenta mi på 12 er 145 og veier 30 kilo. Hun er også spedbygd og småspist, og hun hadde en periode hvor hun ikke la på seg på lange tider. Men så lenge un virker frisk og fornøyd, og er opplagt og i aktivitet er det nok ingen grunn til bekymring. Har ingen innebygd vekttabell, derfor ingen meninger om vekta. Jeg bruker ofte lengden på måltidet til å snikregulere matinntaket. Ser jeg at barnet er i ferd med å stappe i seg for mye, er jeg kjapp å si at h*n kan gå fra bordet. Spiser barnet for lite, haler jeg ut måltidet. Sier ingen ting om hvor mye barnet skal spise, bare at vi får sitte til alle er ferdig. Da sklir det ofte ned litt til, helt uoppfordret. Appetittvekkere: Å dekke på fint, gjerne med (voks)duk og lys. Å gjøre måltidet til noe hyggelig, gledelig og spesielt - minst en gang i uken. Dandere maten litt lekkert. Tenke farge og design. Skal ofte ikke så mye til. Unngå overkokt mat så godt jeg kan. Snakke positivt under måltidet. Si hva man synes er ekstra godt. Involvere barnet i planlegging og matlaging. På en lystbetont basis. Ikke drep maten med masse sunnhetsmas. Snakk heller om hvor god maten (som tilfeldigvis er sunn) er. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Har ingen innebygd vekttabell, derfor ingen meninger om vekta. Jeg bruker ofte lengden på måltidet til å snikregulere matinntaket. Ser jeg at barnet er i ferd med å stappe i seg for mye, er jeg kjapp å si at h*n kan gå fra bordet. Spiser barnet for lite, haler jeg ut måltidet. Sier ingen ting om hvor mye barnet skal spise, bare at vi får sitte til alle er ferdig. Da sklir det ofte ned litt til, helt uoppfordret. Appetittvekkere: Å dekke på fint, gjerne med (voks)duk og lys. Å gjøre måltidet til noe hyggelig, gledelig og spesielt - minst en gang i uken. Dandere maten litt lekkert. Tenke farge og design. Skal ofte ikke så mye til. Unngå overkokt mat så godt jeg kan. Snakke positivt under måltidet. Si hva man synes er ekstra godt. Involvere barnet i planlegging og matlaging. På en lystbetont basis. Ikke drep maten med masse sunnhetsmas. Snakk heller om hvor god maten (som tilfeldigvis er sunn) er. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Har ingen innebygd vekttabell, derfor ingen meninger om vekta. Jeg bruker ofte lengden på måltidet til å snikregulere matinntaket. Ser jeg at barnet er i ferd med å stappe i seg for mye, er jeg kjapp å si at h*n kan gå fra bordet. Spiser barnet for lite, haler jeg ut måltidet. Sier ingen ting om hvor mye barnet skal spise, bare at vi får sitte til alle er ferdig. Da sklir det ofte ned litt til, helt uoppfordret. Appetittvekkere: Å dekke på fint, gjerne med (voks)duk og lys. Å gjøre måltidet til noe hyggelig, gledelig og spesielt - minst en gang i uken. Dandere maten litt lekkert. Tenke farge og design. Skal ofte ikke så mye til. Unngå overkokt mat så godt jeg kan. Snakke positivt under måltidet. Si hva man synes er ekstra godt. Involvere barnet i planlegging og matlaging. På en lystbetont basis. Ikke drep maten med masse sunnhetsmas. Snakk heller om hvor god maten (som tilfeldigvis er sunn) er. mvh . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 En vekstkurve vil vel ikke si deg så mye. Den brukes vel mest til å se at barnet følger _sin_ kurve, ikke hvordan det ligger an i forhold til andre. Åtteåringen din høres slank ut, men ikke uvanlig tynn. Min åtteårige gutt har omtrent samme mål. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 I følge denne vektkalkulatoren har hun er ok vekt, ligger på 25 percentil. Se : http://apps.nccd.cdc.gov/dnpabmi/Result.aspx?&dob=6/24/2001&dom=12/31/2009&age=102&ht=127&wt=24&gender=2&method=1 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Det er omtrent som vesla på 9. Hun er 125cm og 22kg. Full fart hele dagen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Jentungen min er ca 118cm, og veier nok ikke mer enn 20 kilo. Hun blir 8 år om noen dager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kosen Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Hun er både lav, og lett i vekt ifh. til alder, men langt innen for det som er normalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Mine to jenter har begge cøliaki, og går derfor til årlig oppfølging på Ullevål. Her blir de blandt annet målt og veid. Så lenge barna mine følger dietten sin (altså uten mel) skal de ha normal høyde og vekst, og det blir også sjekket oppmot kurver etc. Selv er jeg ikke veldig høy, og jentene er nå 113cm/17kg (6,5 år) og 130cm/25kg (9,5 år) Dette får vi beskjed om er helt greit. Den minste er kanskje litt tynn, men legen sier at det gjerne er disse små og spinkle som gjerne er de friskeste.... og våre barn er virkelig aldri syke (bank i bordet). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Dette høres vel ikke unormalt ut synes jeg. Har selv ei på 10 som har lagt på seg den siste tiden. Nå er ho 134 høy og 28 kilo. Så jeg vil tro at disse to er ganske like:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Jeg har en gutt på samme alder, som er 128-129 cm høy og veier 22 kg. Tynn ja, men ikke "for" tynn. Mener jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.