Gå til innhold

legen sier slutt med bleie


gøril

Anbefalte innlegg

Hei,

Nå er jeg litt fortvilet. Jeg har en 5-åring som er nattevæter. Han har alltid brukt bleie om natten. Det har unntaksvis hendt at bleien har vært tørr om morgenen. På dagtid fungerer tissingen helt greit. Problemet nå er at han er i ferd med å vokse ut av de største up-and go-bleiene (de lekker, og det blir vått i sengen). Vet at det finnes større bleier med tape i siden, men jeg får ikke de til å sitte så godt på, og sønnen min synes at tape-bleiene er ubehagelige å sove med.

Sønnen min våkner om natten av at det er vått i sengen.

Fastlegen hans sier at jeg syr puter under armene hans ved å la ham bruke bleier, og mente at vi måtte begynne med premiering og heller tåle ekstra sengetøyvask i en periode. Kan han virkelig trene seg opp til å bli tørr ?

Trodde at det var hormonelt betinget, jeg. Finnes det større trusebleier å få tak i enn de opp tom 26 kg i butikken??

Håper på hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Gøril, jeg har en sønn på 7 år som er sengevæter og som bruker nattbleie (Tena slip med tape), men du finnes også en trusebleie - Tena Pants. Vi har prøvd disse men de fungerte ikke for oss, det ble lekkasje hver natt. Kan jo allikevel hende de fungerer for dere.

Vet at mange leger og foreldre av barn som er sengevæter mener at ungene ikke skal sove med bleie, at de blir tørr om de våkner av en våt seng etterhvert. Jeg tror som deg ikke at tørrhet om natten er noe man kan lære barnet gjennom ubehaget det er å tisse seg ut. Vår lege sier at dette har lite for seg og han har ikke noen innvendinger mot bruk av bleie, og jeg tror Siri Harket her heller ikke sier at det er helt feil. Jeg kan ikke fatte at bruk av bleie skulle være å sy pute under armene på ungene, de vil mest av alt her i verden slutte å tisse på seg, og gjør ikke det med vilje for å slippe å gå på do om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom både sønnen din og du er komfortable med bruk av bleie, syntes jeg ikke du skal bry deg om hva legen sier. Det er desverre ingen som har noe fasit svar på hva som er riktig angående sengevæting. Selv fikk jeg ikke bruke bleie av mine foreldre selv om jeg ønsket det, skulle vistnok blir fortere tørr uten. Husker enda veldig godt stemningen og all irritasjonen all vaskingen skapte hos mine foreldre. De prøvde så godt de kunne å skjule det, og hadde en holdning om at det ikke gjorde noe, men det var selvsagt bare en høflighetsfrase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til gøril Problemet du tar opp er et vanskelig tema, og det er desverre ikke noe fasitsvar på dette. Noen mener bestemt at barna selv bør skifte på den våte sengen, og unngå å bruke bleie Jeg er nok enig med deg at kanskje det er ok å bruke bleie litt til. Det er også de som reagerer bra på bruk av alarm på natten. Det går i korthet ut på at barnet våkner av en alarm ved den første dråpen som kommer, og kan derfor gå ut på toalettet og tisse. Det er desverre mange sengevætere som sover så tung at de ikke våkner av dette. Tabletter el. nesespray som skal redusrer urinproduksjonen på natten har også god effekt på en del barn. Når det gjelder bleier så finnes det to typer trusebleier til de som har vokst ut av Libero/pampers. Det er enten den du allerede fikk tips om av en mor.Tena Pants, eller en som heter Molicare mobile Utenom dette finnes det mange bleier med tape i siden som også kan brukes.Barnet ditt er ikke mer enn 5 år, og det kan jo være dette bedrer seg om en stund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...