Gå til innhold

Forstoppelse hos små barn

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Jenta mi (blir to år i mars) pleier å ha avføring jevnt hver dag, ofte et par ganger om dagen også. Men nå kan jeg huske at sist var på nyttårsaften, altså tre dager siden. I hele dag har hun stilt seg i "bæsjeposisjon" og stått sånn og "off"et og "au"et. Lenge! Til slutt nå på kvelden kom det en mikroskopisk knott, men pappaen kunne kjenne at hun var helt hard helt nederst i magen. Selv sier hun "aua tissen", men jeg tror hun roter litt med ordene fordi hun ikke helt veit hvordan hun skal forklare.

Men altså, hva gjør jeg med dette? Er det noe jeg kan gi henne som gjør susen?

Hun har vært veldig varm i kroppen i kveld, ikke febervarm, men det er tydelig at kroppen jobber med noe. Hvor lang tid kan jeg la henne gå slik før jeg gjør noe? Kan man få noe på apoteket til så små? Eller er det bare kjærringråd som gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vann og rosiner, druer, svisker. Alt funker.

Takk! Jeg satte henne foran tv`n med ei stor skål med rosiner nå på kvelden, og det gikk ned i hvert fall. Da fortsetter jeg med det i morgen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt juks er lov

Da guttungen hadde hard mage som liten, og ikke ville trykke det ut selv om det var helt nede, så pleide jeg å smøre først med lokalbedøvelsessalve (xylocain) og så med vaselin rundt og litt innafor åpninga på endetarmen. Da gjorde det mindre vondt, og det gled lettere.

Så lenge det ikke var et fast problem, men noen enkeltsituasjoner som måtte løses sånn for å slippe at han hadde vondt, så funka det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da guttungen hadde hard mage som liten, og ikke ville trykke det ut selv om det var helt nede, så pleide jeg å smøre først med lokalbedøvelsessalve (xylocain) og så med vaselin rundt og litt innafor åpninga på endetarmen. Da gjorde det mindre vondt, og det gled lettere.

Så lenge det ikke var et fast problem, men noen enkeltsituasjoner som måtte løses sånn for å slippe at han hadde vondt, så funka det greit.

Hmm, hørtes jo ut som et lurt triks faktisk! Mulig vi prøver på det hvis det ikke skjer noe tidlig i morgen. Tusen takk for tipset:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt juks er lov

Hmm, hørtes jo ut som et lurt triks faktisk! Mulig vi prøver på det hvis det ikke skjer noe tidlig i morgen. Tusen takk for tipset:-)

Et lite tillegg: Minstemor bæsjer som regel ikke i bleia. Hun foretrekker å bli holdt over toalettet (11 mnd gammel). Da holder jeg henne med ryggen mot min mage, og holder under lårene. Det åpner godt for avføringen. Du kan evt forsøke det i tillegg når du ser at jenta står og trykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv å få i henne så mye vann som mulig, det mykner avføringen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få i henne så mye vann som mulig, det mykner avføringen også.

Jeg har gjort det, og hun har fått i seg bittelitt mer enn vanlig. I tillegg ga vi henne suppe til kvelds. Men - mykner den avføringen som allerede er i endetarmen også? Deilig tema ja;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tillegg: Minstemor bæsjer som regel ikke i bleia. Hun foretrekker å bli holdt over toalettet (11 mnd gammel). Da holder jeg henne med ryggen mot min mage, og holder under lårene. Det åpner godt for avføringen. Du kan evt forsøke det i tillegg når du ser at jenta står og trykker.

Èn gang har hun ytret ønske om å tisse i do, og da prøvde jeg å sette henne der. Holdt henne godt selvsagt. Men hun fikk helt panikk og ville ikke sitte der i det hele tatt. Kjempeskummelt! Så jeg ser det vel ikke helt for meg... Men det er jo absolutt verdt et forsøk det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Èn gang har hun ytret ønske om å tisse i do, og da prøvde jeg å sette henne der. Holdt henne godt selvsagt. Men hun fikk helt panikk og ville ikke sitte der i det hele tatt. Kjempeskummelt! Så jeg ser det vel ikke helt for meg... Men det er jo absolutt verdt et forsøk det også.

Kjøp sånn barne-doring, BabyBjørn sin er dyr, men den beste av de vi prøvde husker jeg. :o) Og en krakk til å sette på golvet foran så hun har føttene på noe, det gir trygghet fremfor å dingle fritt med føttene.

Ta henne gjerne med så hun får velge farge på ringen selv. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

her i gården bruker jeg å kjøpe kiwi de gangene det har skjedd atdet har stoppet seg til. et par kiwier har pleid å gjøre susen. har satt skikkelig fart på magen og fått ut det meste... hva det er med kiwi som gjør atden setter fart på magen vet jeg ikke, men pga steinene ser man iallfall lett at kiwien har gått gjennom systemet. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt juks er lov

Du setter henne ikke ned, men holder henne over, som når hun skal tisse ute i friluft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du setter henne ikke ned, men holder henne over, som når hun skal tisse ute i friluft.

Forstod det etter at jeg hadde svart. Hvordan i all verden man skal klare å konsentrere seg om det man skal når noen holder en slik, er for meg et spørsmål, men jeg skal absolutt prøve! Men hun er av typen som ikke vil at vi skal se på henne eller snakke til henne når hun skal bæsje, så vi får nå se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

her i gården bruker jeg å kjøpe kiwi de gangene det har skjedd atdet har stoppet seg til. et par kiwier har pleid å gjøre susen. har satt skikkelig fart på magen og fått ut det meste... hva det er med kiwi som gjør atden setter fart på magen vet jeg ikke, men pga steinene ser man iallfall lett at kiwien har gått gjennom systemet. Lykke til

Hmm, kiwi tåler hun egentlig ikke, så det får bli siste forsøk før apoteket i så fall... Men tusen takk for tips, det blir aktuellt å prøve det meste hvis hun fortsetter å ha så vondt som i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt juks er lov

Forstod det etter at jeg hadde svart. Hvordan i all verden man skal klare å konsentrere seg om det man skal når noen holder en slik, er for meg et spørsmål, men jeg skal absolutt prøve! Men hun er av typen som ikke vil at vi skal se på henne eller snakke til henne når hun skal bæsje, så vi får nå se...

Sant nok. Minstemor her i huset er adoptert, og var vant til trikset fra barnehjemmet. Så vi har bare fortsatt der de slapp. Men det er virkelig en ide å ta med seg når man skal venne ungene av med bleie. Rett på do etter hvert måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Jeg fikk et tips av helsesøster da jenta mi hadde problemer. Hun anbefalte å bruke et febertermometer inn i endetarmen, som når man måler feber. Men ikke ta den ut som når den piper, eller evt ikke slå den på. Bare hold den inne. Etter hvert vil hun selv trykke på for å få bort den "ekle" tingen i enden, og da kommer det kanskje ut. Ellers ville jeg tatt en telefon til legevakten og spurt om råd. Hvis hun har skikkelig forstoppelse kan faktisk lukkemuskelen får rifter hvis det blir for hardt og det er skikkelig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kiwi tåler hun egentlig ikke, så det får bli siste forsøk før apoteket i så fall... Men tusen takk for tips, det blir aktuellt å prøve det meste hvis hun fortsetter å ha så vondt som i dag!

Jeg anbefaler ikke å gi henne mye kiwi på en gang uansett, jeg spiste en gang 2 kiwier på rappen og hadde blødende sår i ganen etterpå. Men det skal sies at jeg elsker kiwiene knallharde og sure da... ;o)

Tørkede aprikoser får fart på sakene hos meg. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp sånn barne-doring, BabyBjørn sin er dyr, men den beste av de vi prøvde husker jeg. :o) Og en krakk til å sette på golvet foran så hun har føttene på noe, det gir trygghet fremfor å dingle fritt med føttene.

Ta henne gjerne med så hun får velge farge på ringen selv. :o)

Å ta henne med er nok unødvendig - det blir "osa"! Garantert;-) Aner ikke hvor den rosadilla kom fra, for det er IKKE fra meg!

Bruker de fleste barn slik ring på doen når de er små? Og i så fall - hvor lenge? Hun får ikke helt til den greia med potte, sier "ferdig" og reiser seg idet hun har satt seg ned. Kanskje hun må rett på doen. Eller kanskje hun er for ung enda...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta henne med er nok unødvendig - det blir "osa"! Garantert;-) Aner ikke hvor den rosadilla kom fra, for det er IKKE fra meg!

Bruker de fleste barn slik ring på doen når de er små? Og i så fall - hvor lenge? Hun får ikke helt til den greia med potte, sier "ferdig" og reiser seg idet hun har satt seg ned. Kanskje hun må rett på doen. Eller kanskje hun er for ung enda...?

Prøv med doring du, men det er slett ikke sikkert hun er interessert i den heller. Helt vanlig at de setter rumpa nedpå og så er ferdig uten at det har skjedd noe mer. :o)

Om du er interessert i at hun skal begynne med potte/do nå så kan du innføre sånn klistremerke-belønningssystem, men det er kanskje greit å vente til sommeren med mindre klær og sånt.

Forøvrig skjønner jeg ikke at jenta di er snart 2 år?! Det er da ikke mange mnd du skrev om henne her inne og da var hun 6 mnd! Jeg nekter å tro det altså! ;o) Såååå fort kan da ikke tiden gå?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Minstemor her i huset er adoptert, og var vant til trikset fra barnehjemmet. Så vi har bare fortsatt der de slapp. Men det er virkelig en ide å ta med seg når man skal venne ungene av med bleie. Rett på do etter hvert måltid.

He he, for en underlig rutine! Også på et barnehjem da, man skulle tro at de hadde mer å bruke tiden på enn å venne babyene til å bæsje på do;-) Mulig det blir litt vanskelig å fortsette slik hvis hun begynner i barnehage...

Men ja, absolutt lurt hvis barna synes det er skummelt å sitte på doen selv.

Fant forresten en gammel tube med slik bedøvelseskrem i apotekkurven, så da har vi nødløsningen klar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...