Gå til innhold

Forstoppelse hos små barn

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et tips av helsesøster da jenta mi hadde problemer. Hun anbefalte å bruke et febertermometer inn i endetarmen, som når man måler feber. Men ikke ta den ut som når den piper, eller evt ikke slå den på. Bare hold den inne. Etter hvert vil hun selv trykke på for å få bort den "ekle" tingen i enden, og da kommer det kanskje ut. Ellers ville jeg tatt en telefon til legevakten og spurt om råd. Hvis hun har skikkelig forstoppelse kan faktisk lukkemuskelen får rifter hvis det blir for hardt og det er skikkelig vondt.

He he, det var jo også en idè;-) Hun har faktisk bæsjet ut termometeret en gang før, selv om det ikke helt var planen, så det kan jo hende. Men det virker altså som om det er så hardt at hun ikke klarer å få det ut, for hun prøver virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest litt juks er lov

He he, for en underlig rutine! Også på et barnehjem da, man skulle tro at de hadde mer å bruke tiden på enn å venne babyene til å bæsje på do;-) Mulig det blir litt vanskelig å fortsette slik hvis hun begynner i barnehage...

Men ja, absolutt lurt hvis barna synes det er skummelt å sitte på doen selv.

Fant forresten en gammel tube med slik bedøvelseskrem i apotekkurven, så da har vi nødløsningen klar:-)

Det hjelper på bleiebudsjettet, vet du. Og i noen land er det lite tradisjon for å bruke bleier i det hele tatt, særlig i østen. Vi har et "trylleord" som brukes som kommando, og det funker som bare det. Egentlig rart at det ikke brukes mer i Norge, når vi tross alt har så mye tid hjemme med ungene.

Men du har rett, det spørs hvordan det går med rutinen når hun kommer i barnehagen. Heldigivis skal hun ikke dit før hun er nærmere to år, så jeg krysser fingre for at hun er tørr innen den tid.

I fhd til potte/doring, så fiksa elstemann aldri det med potte. Men doring var stas. Da fikk han jo gjøre som vi voksne. Sett henne der til faste tidspunkt, helst med det samme hun står opp og etter måltidene. Da er sjansen størst for suksess, og stolthet er ingen dum motivasjon for videreføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med doring du, men det er slett ikke sikkert hun er interessert i den heller. Helt vanlig at de setter rumpa nedpå og så er ferdig uten at det har skjedd noe mer. :o)

Om du er interessert i at hun skal begynne med potte/do nå så kan du innføre sånn klistremerke-belønningssystem, men det er kanskje greit å vente til sommeren med mindre klær og sånt.

Forøvrig skjønner jeg ikke at jenta di er snart 2 år?! Det er da ikke mange mnd du skrev om henne her inne og da var hun 6 mnd! Jeg nekter å tro det altså! ;o) Såååå fort kan da ikke tiden gå?!

Og DU lurer på hvor de to årene blei av!?! Kan ikke fatte det selv jeg! Men søker du, så finner du innlegget mitt fra den dagen i mars 2008, da jeg satt med 3 min mellom riene og lurte på hva som skjedde;-)

Men altså, jeg stresser ikke med dette potte-/dogreiene. Kommer sikkert til å se til sommeren, om hun nærmer seg klar. Men siden vi har fått potta, og hun synes den er morsom, får hun "bruke" den når hun vil. Det samme vil det jo evt bli med doringen - at hun kan få prøve den når hun har lyst. Men jeg stresser ikke med bleieslutt enda, og har heller ingen tro på at hun er klar for det på en god stund enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gastropasienten

Svisker bløtlagt i vann pleier å hjelpe. Aprikos også. Sørg for at hun får i seg mye væske.

Kan det hjelpe med et mikrolax ( lite klyster) eller en Dulcolax stikkpille. Da får hun i hvertfall løsnet på det som sitter fast nederst, og da kommer gjerne det andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fattigmor

gi henne en teskje med vanlig matolje..det smører tarmen og da sklir det lettere ut.Gjenta det ...hvis det ikke skjer noe. Har hjulpet på barnebarnet mitt.O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Å ta henne med er nok unødvendig - det blir "osa"! Garantert;-) Aner ikke hvor den rosadilla kom fra, for det er IKKE fra meg!

Bruker de fleste barn slik ring på doen når de er små? Og i så fall - hvor lenge? Hun får ikke helt til den greia med potte, sier "ferdig" og reiser seg idet hun har satt seg ned. Kanskje hun må rett på doen. Eller kanskje hun er for ung enda...?

Vil anbefale den som er helt flat med skumgummi inni setet. Ungen sitter støtt, og den er lett å ta med seg. vesla her vil overhodet ikke gå på do uten ringen sin, så den er med overalt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde samme problem med min yngste. Fikk anbefalt "Duphalack" (?? Uttales Duffalakk) - apoteket vet det sikkert) av legen - helt uten kjemiske virkemidler & uten resept.. Løses opp i hva du måtte ønske av væske & smaker ingenting.

Løste problemet for vår del. lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi rosiner, svisker, lakris eller annet "avførende" først- frukt av alle slag pleier å få dreis på magen også....lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle tipsene! Frøet våknet med mer vondt i natt, og vi prøvde det meste! Jeg stappet i henne rosiner og olivenolje, vann og alt jeg kunne tenke meg. Jeg foreslo potta, prøvde å holde henne over do, lot henne gå uten bleie, smurte åpningen, prøvde termometer osv... Men til ingen nytte, magen var steinhard, og jenta hadde vondt.

Så til slutt ringte jeg legevakten, for videre tips om hva jeg burde gjøre. De sa jeg kunne komme opp og kjøpe miniklyx, som burde gjøre nytten da det satt fast oppe i magen. Klokken var tre om natten, og jeg gledet meg til å skrape bil og kjøre ut i -17 grader:-( Pappaen stod opp for å se på tegnefilm med henne så lenge, og akkurat idet jeg hadde kledd på meg og stod klar til å dra, ropte han fra soverommet: "Bæsj i bleia"! ENDELIG! Så da var det bare å avlyse daten med legevakten, og krype under dyna med lys våken unge;-) Innmari deilig å slippe å se på at hun har vondt i dag også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, snart to år allerede? :-) Synes ikke det er leenge siden du hadde en liten baby! :-)

Ikke jeg heller!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kornblomst1365380874

Takk! Jeg satte henne foran tv`n med ei stor skål med rosiner nå på kvelden, og det gikk ned i hvert fall. Da fortsetter jeg med det i morgen:-)

Legg noen teskjeer med linfrø i et glass vann natten over og ha de i yogurt eller noe annet hun liker. Det får fart på sakene. Vannet trekker også ut noe av oljen fra frøene og er fin å bruke den også.

Lurt å bruke dette også fremover selv om magen ikke er hard, så forebygger du evnt. problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...