Gå til innhold

Noen som har erfaring med den femte barnesykdom?

Anbefalte innlegg

Gjest lillly

Min datter på ble rammet av den femte barnesykdom på lille julaften. Kinn, armer og ben var dekket av et rødt,småhissig utslett og vi dro på legevakta for å finne ut hva det var.

Jeg har lest en del om denne sykdommen i etterkant, men jeg får ikke helt tak i hvor lenge dette sitter i. Utslettet på kroppen er så godt som borte, men i ansiktet er det fortsatt rødflekkete.

Merker jeg er bekymret for at det ikke skal gå bort!! Er forhåpentligvis bare jeg som er utålmodig??

Takk for tilbakemelding:)

Fortsetter under...

Hentet fra nettopp DoktorOnline:

"Den femte barnesykdom

Ufarlig infeksjonssykdom som først og fremst barn får. Et kjennetegn ved sykdommen er blussende røde utslett på kinnene.

Årsaker

Den femte barnesykdom er forårsaket av et parvovirus, som er den bakenforliggende årsaken til mange ikke-spesifikke virussykdommer. Sykdommen smittes først og fremst via hoste. Inkubasjonstiden (tiden fra smitte til symptomene bryter ut) er opp til 18 dager.

Symptomer

Første symptomer på smitte er de samme som ved de fleste virussykdommer: feber og muskelsmerter. Etter en dag eller to får kinnene et blussende rødt utslett, som sprer seg til andre steder på kroppen, særlig til armer og ben.

Behandling

Et smertestillende medikament (paracetamol eller ibuprofen) kan gis for å lindre muskelsmerter og få ned feberen. De fleste får et lett sykdomsforløp. Utslettet kan imidlertid vare i flere uker, og har det med å blusse opp igjen også etter at man anses som frisk."

Så da er nok bare å være tålmodig...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...