Gjest lillly Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Min datter på ble rammet av den femte barnesykdom på lille julaften. Kinn, armer og ben var dekket av et rødt,småhissig utslett og vi dro på legevakta for å finne ut hva det var. Jeg har lest en del om denne sykdommen i etterkant, men jeg får ikke helt tak i hvor lenge dette sitter i. Utslettet på kroppen er så godt som borte, men i ansiktet er det fortsatt rødflekkete. Merker jeg er bekymret for at det ikke skal gå bort!! Er forhåpentligvis bare jeg som er utålmodig?? Takk for tilbakemelding:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340715-noen-som-har-erfaring-med-den-femte-barnesykdom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
miia Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Hentet fra nettopp DoktorOnline: "Den femte barnesykdom Ufarlig infeksjonssykdom som først og fremst barn får. Et kjennetegn ved sykdommen er blussende røde utslett på kinnene. Årsaker Den femte barnesykdom er forårsaket av et parvovirus, som er den bakenforliggende årsaken til mange ikke-spesifikke virussykdommer. Sykdommen smittes først og fremst via hoste. Inkubasjonstiden (tiden fra smitte til symptomene bryter ut) er opp til 18 dager. Symptomer Første symptomer på smitte er de samme som ved de fleste virussykdommer: feber og muskelsmerter. Etter en dag eller to får kinnene et blussende rødt utslett, som sprer seg til andre steder på kroppen, særlig til armer og ben. Behandling Et smertestillende medikament (paracetamol eller ibuprofen) kan gis for å lindre muskelsmerter og få ned feberen. De fleste får et lett sykdomsforløp. Utslettet kan imidlertid vare i flere uker, og har det med å blusse opp igjen også etter at man anses som frisk." Så da er nok bare å være tålmodig... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340715-noen-som-har-erfaring-med-den-femte-barnesykdom/#findComment-2875709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.