Gå til innhold

oppskrift på selbuvotter og sokker noen?

Anbefalte innlegg

Gjest trist jente

Hvorfor "noen"? Kan du ikke skrive riktig norsk? Må du herme etter engelske formuleringer?

I mer formelle situasjoner både snakker jeg og skriver mer korrekt. På et nettforum har jeg ikke rettskriving og setningsoppbygning som første prioritet. Jeg skriver et innlegg og en overskrift. Tror alle vet hva jeg mente, og en unødvendig detalj å henge seg opp i. Skjønner ikke hva du får ut av det egentlig.

Hadde målet vært rettskriving så ville jeg feks skrevet: noen som har oppskrift på selbuvotter og sokker?, eller har noen oppskrift på selbuvotter og sokker?

Fortsetter under...

Må ikke være ekte selbu, visste ikke at det fantes variasjoner som lignet. Så der har du meg. Synes bare mønsteret er fint og har lyst til å strikke et par votter, og muligens sokker.

Jeg strikket mine første mønstervotter for et par år siden - og siden er det blitt maaaaaaaaaange par. Det er kjempegøy å strikke slike votter :)

I mer formelle situasjoner både snakker jeg og skriver mer korrekt. På et nettforum har jeg ikke rettskriving og setningsoppbygning som første prioritet. Jeg skriver et innlegg og en overskrift. Tror alle vet hva jeg mente, og en unødvendig detalj å henge seg opp i. Skjønner ikke hva du får ut av det egentlig.

Hadde målet vært rettskriving så ville jeg feks skrevet: noen som har oppskrift på selbuvotter og sokker?, eller har noen oppskrift på selbuvotter og sokker?

Jeg skjønte iallefall utmerket godt hva du mente :) Og reagerte ikke på overskirften i det hele tatt...

Å kopiere vottemønster slik er veldig vanskelig faktisk, også for drevne folk. Og i tillegg svært lite likt av dem som legger ut sine bilder på Trådsnella.

Vottene du viser til, er strikket av en dame som selger sine produkter, så hun vil nok ikke være glad for kopiering..

Jeg vet også at en del av produktene hennes er egen-designet, så om dette er helt "ekte selbuvotter" er jeg nok ikke helt sikker på.

En bør nok respektere "copyright" ogå på dette nivået!

"Trist jente": er det "de ekte selbuvottene" du vil strikke - eller er det andre votter med tilsvarende mønster? Det finnes masse mønster derute - og det er ikke noe galt i å strikke votter der mønsteret _ikke_ er fra Selbu :)

Det har du selvfølgelig helt rett i. :o)

Annonse

Gjest trist jente

Jeg strikket mine første mønstervotter for et par år siden - og siden er det blitt maaaaaaaaaange par. Det er kjempegøy å strikke slike votter :)

"norsk ukeblad" forteller jo at oppskriften står i julenummeret av norsk ukeblad - så om jeg får tak i det så er alt løst :-)

Ikke stress med å skrive inn oppskriften, om scanneren virker etterhvert kan du jo bare scanne inn da om du vil. Jeg får heller prøve å få tak i julenummeret :)

Gjest Tatjana

Drops design har mange gratisoppskrifter. Se på denne for eksempel:

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=110&d_id=39&lang=no

Ellers er det velig greit å kjøpe oppskrift og garn samtidig i en garnbutikk, syns jeg. Da får du litt hjelp også, hvis du trenger det.

Gjest trist jente

Drops design har mange gratisoppskrifter. Se på denne for eksempel:

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=110&d_id=39&lang=no

Ellers er det velig greit å kjøpe oppskrift og garn samtidig i en garnbutikk, syns jeg. Da får du litt hjelp også, hvis du trenger det.

Her finnes jo alt! Både strikking og hekling, enkelt og vanskelig.

Tusen takk!

Amen!

Det virker som den eneste gleden av å kunne rettskrivning vitenskapelig er å forsure seg over at andre ikke gjør det rett. Og da kan det bare være :)

''Og et tips til: bibliotekene har strikkebøker - og helt sikkert mønstre til Selbuvotter :)''

Visst har vi strikkebøker med vottemønstre, men akkurat selbuvotten er nok patentbeskyttet og står ikke i hvilken som helst bok i alle fall, men jeg mener den skal stå i en og annen + at man nok får kjøpt mønster på Husfliden vil jeg tro.

Ehum....

Kan du spørre noen av kundene dine om de skjønte slutten på Vidunderbarn?

Hilsen smådesperat

Ehum....

Kan du spørre noen av kundene dine om de skjønte slutten på Vidunderbarn?

Hilsen smådesperat

Har ikke fått noen tilbakemeldinger på den, dessverre. :o) Men en kjenning skal lese den nå, jeg skal prøve å huske og spørre henne etterpå.

Gjest trist jente

julenummeret til Norsk Ukeblad hadde oppskriften på votter

Tusen takk for tipset! Fant julenummmeret hos min bestemor :-)

Ser ganske vanskelig ut men.

Har dessverre ikke scanner så får ikke lagt ut mønsteret her. Og det var med bilder som viste mønsteret så tror ikke det blir forståelig om jeg kun skriver inn.

Annonse

Gjest Tatjana

Tusen takk for tipset! Fant julenummmeret hos min bestemor :-)

Ser ganske vanskelig ut men.

Har dessverre ikke scanner så får ikke lagt ut mønsteret her. Og det var med bilder som viste mønsteret så tror ikke det blir forståelig om jeg kun skriver inn.

Du må ikke skanne og legge ut mønster som er trykt i ukeblader - det er brudd på copyrightbestemmelsene. Selv om de er lagt ut på nett kan du ikke bare kopiere dem og legge dem ut i f.eks bloggen din heller.

Gjest trist jente

Du må ikke skanne og legge ut mønster som er trykt i ukeblader - det er brudd på copyrightbestemmelsene. Selv om de er lagt ut på nett kan du ikke bare kopiere dem og legge dem ut i f.eks bloggen din heller.

Ok, det visste jeg ikke.

Blogg har jeg definitivt ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...