Gå til innhold

Ånder blandt akademikere?

Anbefalte innlegg

Gjest leter med lys og lykte
Skrevet

Jeg hører mange snakke om ånder og engler i disse dager. I min familie og omgangskrets er det mennesker som er oppslukt i åndenes hus og Märthas engler. Jeg har også kjennskap til et mer akademisk miljø, men der har jeg så langt ikke støtt på noen som tror på spøkelser, ånder og engler.

Er det slik at den type litteratur og kunnskap vi velger å tilegne oss preger oss og deler oss eksempeltvis inn i grupper av de som har en akademisk skolering og ikke. Eller for å si det slik: Er mennesker uten akademisk bakgrunn mer utsatt for å tro på ånder, spøkelser og engler enn de som har et mer vitenskapelig syn på liv og død?

Gjest Aimabel
Skrevet

Ja, jeg tenker nok akademikerne er mer opptatt av det konkrete, av fakta.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det ville være merkelig om 6-7 års heltidsstudier der vitenskap, fornuft, rasjonalitet og analytisk evne står i fokus, ikke gjore noe med et ungt menneske.

Skrevet

Jeg vet ivertfall at jeg aldri kunne blitt akademiker. Jeg møtte slutten på livet og overlevde, det fikk meg til å tro på noe mye større en meg selv.

Uansett hva man kaller det, så er gud like vitenskapelig bevist som engler, spøkelser og romvesener. Altså overhodet ikke.

Folk må nå få kalle det hva de vil. Det viktigste for et menneske er tro og håp. Det bør man aldri ta fra noen.

Gjest Bare en tanke
Skrevet

Det ville være merkelig om 6-7 års heltidsstudier der vitenskap, fornuft, rasjonalitet og analytisk evne står i fokus, ikke gjore noe med et ungt menneske.

Eventuelt at et ungt menneske med et forvirret sinn, ikke har evne til å konsentere seg om et langt studie?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Eventuelt at et ungt menneske med et forvirret sinn, ikke har evne til å konsentere seg om et langt studie?

Hva med vellykket akademiker?

Som rømmer fra hus pga uforklarlige ting? Og som aldri kan si dette til andre i sin krets- nettopp fordi h*n er akademiker?

Gjest imbesill
Skrevet

Jeg vil tro de akademikerne som tror det er noe hold i engler og ånder holder tett om det, siden det er så mange fordommer mot dette.

Gjest hilsen en akademiker
Skrevet

Bare så det er sagt: Det finnes mange akademikere som er åpne for at det finns mer mellom himmel og jord enn det øyet kan se.

Men den grundige vitenskapelige skoleringen kan nok gjøre at man har mer evne til å vurdere tingene reelt. Altså at mye kan forklares vitenskapelig.

Men det vil alltid være en rest som ikke kan forklares vitenskapelig, og her har akademikerne ulike meninger. Det finns de som avfeier alt som tull, og alle som mener det som useriøse. Så finns det de som er mer åpne og nyanserte. Og det finns de som er overbevist om at det finnes ånder.

På samme måte som det finns både ateister og kristne blant akademikere (og andre religioner).

Men som en annen her er inne på, så er nok mange akademikere mer forsiktige med hvem de snakker med om hva de tror.

Gjest hilsen en akademiker
Skrevet

Bare så det er sagt: Det finnes mange akademikere som er åpne for at det finns mer mellom himmel og jord enn det øyet kan se.

Men den grundige vitenskapelige skoleringen kan nok gjøre at man har mer evne til å vurdere tingene reelt. Altså at mye kan forklares vitenskapelig.

Men det vil alltid være en rest som ikke kan forklares vitenskapelig, og her har akademikerne ulike meninger. Det finns de som avfeier alt som tull, og alle som mener det som useriøse. Så finns det de som er mer åpne og nyanserte. Og det finns de som er overbevist om at det finnes ånder.

På samme måte som det finns både ateister og kristne blant akademikere (og andre religioner).

Men som en annen her er inne på, så er nok mange akademikere mer forsiktige med hvem de snakker med om hva de tror.

Oppklaring av trykkfeil:

Det skulle stå: "Det finns de som avfeier alt som tull, og som tolker alle som tror på slikt som useriøse."

Skrevet

Selv akademikere kan være kristne og tro på åndeligheter. Men jeg vil tro at det ved et visst punkt vil gå et skille mellom det som kun kan tros på og aldri bevises eller motbevises, og det som gjentatt forskning ikke finner noe holdbarhet i. Med det siste tenker jeg da på synske personer, healing, spøkelser og slikt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...