Gå til innhold

TU og attføring

Gjest økonomiske utfordringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå godt over fra tidsbegrenset ufør til attføring. Jeg er eneforsørger for barn, og det er knalltøft økonomisk. I den anledning mister jeg mye barnetillegg, og kommer nå til å få utbetalt ca. 1700 kr mindre i måneden på attføring kontra tidsbegrenset uførestønad. Det er faktisk slik at hvis jeg ikke hadde hatt foreldre som hjalp meg litt ekstra i denne perioden, ville jeg ikke hatt råd til å gå fra TU til attføring.

Jeg synes det er feil politikk i disse dager hvor stadig flere sliter med å komme seg tilbake til jobb, at en skal ned i lavere trygd, eller utbetalinger, reelt sett for å komme seg ut i jobb. Min motivasjon for å komme meg tilbake i jobb er stor, men når man har barn skal en overleve økonomisk her og nå også.

Det koster i tillegg ekstra med bøker og annet materiell som en ikke får dekket fullt.

Jeg er glad for at muligheten til å gå på attføring finnes. Det er ikke det. Jeg er enda gladere for at det er snakk om en kort periode for meg, for jeg ville ikke overlevd på dette her hvor jeg bor.

Gjest Rehabpenger
Skrevet

Du vet om de nye reglene fra 1. mars?

Skrevet

Du vet om de nye reglene fra 1. mars?

Ja, at det kommer arbeidsavklaringspenger?

Men det forandrer vel ikke på min situasjon, eller hva? Barnetillegget blir vel fortsatt på 27 kr vil jeg tro.

Skrevet

Er du sikker på at du vil miste penger? Jeg er på varig ufør og for et par år siden så gikk jeg på kurs og uføretrygda mi ble da gjort om til attføring de 9 mnd kurset varte. Jeg måtte sende inn kort til NAV, men fikk akkurat samme sum med penger og det fikk jeg allerede beskjed om før jeg begynte på kurset.

Gjest enn så lenge
Skrevet

Snart er både TU, attføring, og rehab borte og erstattet av felles arbeids- og avklaringspenger og da vil man i alle fall ikke endre beløp underveis :)

Skrevet

Er du sikker på at du vil miste penger? Jeg er på varig ufør og for et par år siden så gikk jeg på kurs og uføretrygda mi ble da gjort om til attføring de 9 mnd kurset varte. Jeg måtte sende inn kort til NAV, men fikk akkurat samme sum med penger og det fikk jeg allerede beskjed om før jeg begynte på kurset.

Barnetillegget er behovsprøvd på TU, og det er det ikke på attføring.

Dagsatsen på selve trygden er lik, men likevel utgjør dette summen jeg nevnte:o(

Skrevet

Snart er både TU, attføring, og rehab borte og erstattet av felles arbeids- og avklaringspenger og da vil man i alle fall ikke endre beløp underveis :)

Tja, da blir vel kanskje satsen på barnetillegget det minste(27 kr), og ikke behovsprøvd for noen av de som går på "trygd", og de som var i min situasjon og fikk den behovsprøvd på TU vil vel få mindre.

Slik sett er det kanskje noen som vil lide mer enn meg under dette på lengre sikt. Jeg skal ut i jobb igjen.

Gjest i samme baat
Skrevet

Dagsatsen på selve trygden er lik, men likevel utgjør dette summen jeg nevnte:o(

"Barnetillegget er behovsprøvd på TU, og det er det ikke på attføring."

Jeg bare lurer på: Hvordan behovsprøver de barnetillegget, hva er grensen før de trekker noe.

(Er nysgjerrig for min egen del)

Gjest økonomiske utfordringer.
Skrevet

"Barnetillegget er behovsprøvd på TU, og det er det ikke på attføring."

Jeg bare lurer på: Hvordan behovsprøver de barnetillegget, hva er grensen før de trekker noe.

(Er nysgjerrig for min egen del)

Jeg vet ikke. Inntekt og hvor mange barn en har vil jeg anta. Om en er alene, hvor mye en kanskje får i bidrag? Slike ting.

Dagsats på trygd er 699. Barnetillegget jeg får nå er ca 27. Husker ikke akkurat på krona. Jeg fikk langt over hundre kroner dagen på TU.

Gjest i samme baat
Skrevet

Takk fors svar. Men du, man får fortsatt samme barnetrygd, ikke sant? Jeg er alene med to barn og skal snart inn i det der selv.

Skrevet

Takk fors svar. Men du, man får fortsatt samme barnetrygd, ikke sant? Jeg er alene med to barn og skal snart inn i det der selv.

Samme barnetrygd.

Lykke til med opplegget som venter deg!

Skrevet

Barnetillegget er behovsprøvd på varig og. Men hvis du er alene så har du vel ikke problemer med å få det barnetillegget

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...