Gå til innhold

Bryllupspørsmål. Til dere som er gift! :)

Anbefalte innlegg

Gjest skal gifte oss i 2011!
Skrevet

Samboern min fridde på nyttårsaften, så nå blir det bryllup, men ikke før sommeren 2011. :o) Jeg har faktisk aldri vært i bryllup og aldri vært med på planlegging, men ser jo etter litt surfing at det er et styr uten like, hehe.. :)

Jeg har liten familie, foreldre på begge sider med steforeldre, to søsken, mormor, inge onkler og tanter - så det er vel det.. Har to fettere jeg ikke har kontakt med. Jeg har lyst til å ha et så lite selskap som mulig, med kun de nærmeste i familien og noen få venner (kun de jeg pleier å være sammen med). Samboern min har litt større familie med fire onkler og tanter + ekstefeller, og fem fettere/kusiner han svært fjelden har kontakt med - kun i større familliesammenheng. Han sier han vil invitere dem alle, men jeg synes det blir for upersonlig, og foreslår at vi inviterer hans "ukjente" fettere/kusiner til kaffen og festen, men ikke middagen, og inviterer onkler og tanter til middagen også. Er dette rart å gjøre? Han sier det er så lenge til, så mener vi ikke bør diskutere dette nå, men tiden går fort! Skal vi finne ut litt priser osv. så må vi vite antall på gjestelisten.

Vi skal ikke ha kirkelig bryllup. Hvordan lokaler er det vanlig å gifte seg i? Har sjekka priser på hotell men det blr velidg dyrt. Vi ønsker fin middag, borddekorasjon og det som hører med. Har rett og slett ikke peiling på hvordan vi kan stelle i stand et fint brullyp som ikke ruinerer oss helt. Regner med å betale mesteparten selv.

Ønsker tips og råd fra alle som er gift! :o) Vi kommer ikke til å stikke av og gifte oss alene, eller kun med forlovere, for vil ha familien og nære venner rundt oss denne dagen.

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• Katt-ja

4

• candyqueen_83

4

• pusi

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest billig
Skrevet

Det kan_ gjøres veldig billig. Søstra mi og mannen gifta seg hos byfogden (raskt inn og ut og ferdig med det) og selskapet tok vi i hagen hjemme hos oss. Vi er imidlertid en enda mindre familie enn din, så det var ikke noe plassproblem overhodet.

Skrevet

"Han sier han vil invitere dem alle, men jeg synes det blir for upersonlig, og foreslår at vi inviterer hans "ukjente" fettere/kusiner til kaffen og festen, men ikke middagen, og inviterer onkler og tanter til middagen også."

Ikke skjønner jeg hvorfor det blir upersonlig at en fetter blir invitert til fest men ikke middag.

Hadde det vært kusinen min som ikke ville ha meg med på hele dagen så kunne hun gjerne droppet å invitere meg på kaffe.

Er litt forundret over at det allerede fire dager etter frieriet er diskusjoner om deltakere, men dere om det:-)

Lykke til, uansett.

Gjest Elextra
Skrevet

Nå kjenner ikke jeg til relasjonene i familien, men jeg synes det kan bli litt rart å invitere noen fettere og kusiner på alt, og andre kun til kaffe eller ikke i det hele tatt. Dette kan fort skape noe splid og misnøye.

Etter å ha vært i ganske mange bryllup etterhvert har jeg ikke særlig sans for å bli invitert til kaffe i bryllup. Da foretrekker jeg heller ikke å bli invitert. Husk at man gjerne føler seg litt forpliktet til å gå i bryllup om man først blir invitert, om det så bare er til kaffen. Men i de aller fleste (alle, tror jeg) bryllupene jeg har vært er det først og fremst den lange middagen med taler m.m. som utgjør bryllupet. Som kaffegjest føler man seg fort litt som et B-lag.

Dette er bare min personlige mening og erfaring - andre mener sikkert noe annet.

Skrevet

Dere må først bli enige om hvor mange som skal komme slik at dere vet hvor stort lokale dere trenger. Om dere vil ha et bestemt lokale er det bare å fastsette dato og bestille med en gang.

Skal dere ha human-etisk vielse eller på sorenskriverkontoret? Bestill dato så fort som mulig så dere er sikre på å få den datoen dere vil.

Når datoene er i boks kan dere slappe av. :o) Bordpynt og dekorasjoner trenger ikke koste skjorta - kanskje kjenner dere noen som gjerne hjelper dere med å lage disse for en rimeligere penge? Mat kan leveres fra så mange steder til så forskjellige priser, sjekk rundt omkring.

Antrekk kan koste fra 0 til så mye dere gidder bruke. :o) Trenger han ny dress? Kanskje holder det med et nytt slips og en ny skjorte? Kanskje kan han låne en dress? Hva med deg - har du en kjole du kan bruke? Evt. låne? Eller kjøpe en rimelig og stæsje opp om du liker det litt oppstæsjet? Nå har du masse tid til å gå på jakt etter en kjole som ikke koster all verden osv - det kan jo bli rikitg spennende! :o)

Lykke til!

Gjest skal gifte oss i 2011!
Skrevet

"Han sier han vil invitere dem alle, men jeg synes det blir for upersonlig, og foreslår at vi inviterer hans "ukjente" fettere/kusiner til kaffen og festen, men ikke middagen, og inviterer onkler og tanter til middagen også."

Ikke skjønner jeg hvorfor det blir upersonlig at en fetter blir invitert til fest men ikke middag.

Hadde det vært kusinen min som ikke ville ha meg med på hele dagen så kunne hun gjerne droppet å invitere meg på kaffe.

Er litt forundret over at det allerede fire dager etter frieriet er diskusjoner om deltakere, men dere om det:-)

Lykke til, uansett.

Synes det er helt naturlig å drodle litt om bryllupet når man først er forlovet og har satt dato. Vi krangler ikke om dette. Problemet er ikke en fetter, men de er fem fettere/kusiner og ekstefeller/samboere, det blir 10 personer det! 10 mennekser han aldri er sammen med og knapt kjenner selv, og 10 jeg aldri har sett før, hilst på 2 av dem en gang. Det for meg blir svært upersonlig når de nærmeste, jeg og samboern min skal holde taler b.la. Ikke kjenner jeg onkler og tantene hans heller, men skjønner godt han vil ha dem der. Men da blir ca. halve bryllupet ukjente folk da, da jeg kun kommer til å be 8 familiemedlemmer, og tre venninner.

Gjest Elextra
Skrevet

Dere må først bli enige om hvor mange som skal komme slik at dere vet hvor stort lokale dere trenger. Om dere vil ha et bestemt lokale er det bare å fastsette dato og bestille med en gang.

Skal dere ha human-etisk vielse eller på sorenskriverkontoret? Bestill dato så fort som mulig så dere er sikre på å få den datoen dere vil.

Når datoene er i boks kan dere slappe av. :o) Bordpynt og dekorasjoner trenger ikke koste skjorta - kanskje kjenner dere noen som gjerne hjelper dere med å lage disse for en rimeligere penge? Mat kan leveres fra så mange steder til så forskjellige priser, sjekk rundt omkring.

Antrekk kan koste fra 0 til så mye dere gidder bruke. :o) Trenger han ny dress? Kanskje holder det med et nytt slips og en ny skjorte? Kanskje kan han låne en dress? Hva med deg - har du en kjole du kan bruke? Evt. låne? Eller kjøpe en rimelig og stæsje opp om du liker det litt oppstæsjet? Nå har du masse tid til å gå på jakt etter en kjole som ikke koster all verden osv - det kan jo bli rikitg spennende! :o)

Lykke til!

''Trenger han ny dress? ''

*klarer ikke å la være å se for meg Mr. Lillemus i sin røde skjorte og sorte bukse på bryllupsdagen*

Skrevet

''Trenger han ny dress? ''

*klarer ikke å la være å se for meg Mr. Lillemus i sin røde skjorte og sorte bukse på bryllupsdagen*

Mr. Lillemus har ny dress! :o)

Gjest Elextra
Skrevet

Mr. Lillemus har ny dress! :o)

Wow, det får'n si!

Er datoen satt, da?

Skrevet

Wow, det får'n si!

Er datoen satt, da?

Hm??? Han kjøpte dress til brorens bryllup i fjor. Vi skal ikke gifte oss, ikke på en del år ennå i alle fall.

Gjest Elextra
Skrevet

Hm??? Han kjøpte dress til brorens bryllup i fjor. Vi skal ikke gifte oss, ikke på en del år ennå i alle fall.

Hehe, ok, trodde egentlig heller ikke det, ut fra hva du tidligere har skrevet.

Skrevet

Vi hadde kun nærmeste famile til stede og var vel 13 - 14 personer. Giftet oss på Tinguset, og bestilte "time" 6 uker før bryllupet. Fra vi startet planlegging til vi var gift tok det 6,5 uker. Dette hadde nok mye med å gjøre at jeg fant ut at jeg var gravid, og mannen min ville være gift når han ble far - noe jeg også syntes var greit. Vi hadde en flott lunsj/middag i eget rom på byens beste restaurant, og tok kaffe og kaker hjemme hos svigers. Husker damen i brudekjolebutikken fikk helt sjokk da jeg kom innom og sa jeg skulle ha kjole og at bryllupet var 4 uker senere. Men det var faktisk så enkelt at det bare var å finne en kjole, betale for den og gå :-) Nå har vi i ettertid spist middag på denne restauranten hver bryllupsdag siden den gang. - som nå er 10 år siden.

Skrevet

Synes det er helt naturlig å drodle litt om bryllupet når man først er forlovet og har satt dato. Vi krangler ikke om dette. Problemet er ikke en fetter, men de er fem fettere/kusiner og ekstefeller/samboere, det blir 10 personer det! 10 mennekser han aldri er sammen med og knapt kjenner selv, og 10 jeg aldri har sett før, hilst på 2 av dem en gang. Det for meg blir svært upersonlig når de nærmeste, jeg og samboern min skal holde taler b.la. Ikke kjenner jeg onkler og tantene hans heller, men skjønner godt han vil ha dem der. Men da blir ca. halve bryllupet ukjente folk da, da jeg kun kommer til å be 8 familiemedlemmer, og tre venninner.

Skjønner deg godt jeg. :-)

Jeg synes festen etterpå er like viktige som middagen. Hvis jeg skulle gifte meg kunne jeg tenke meg å ha en liten og intim middagsfeiring med bare nær familie og forlovere, og så ved en senere anledning ha en gigastor hagefest med grilling av helt lam/gris eller liknende - tenk så bra fest man kan lage for de penga man bruker på en formell middag for ørten halvkjente folk.. :-)

Skrevet

Gratulerer!!!! Det er kjempemorsomt og spennende å planlegge bryllup :) Det er godt og vel 10 år siden jeg ble gift, så noen oppdatert informasjon har jeg ikke. Essensen vil vel være ganske den samme likevel :)

Det er absolutt greit å begynne å diskutere hvor dere setter grensen for å invitere. Det er også veldig greit å respektere den andres ønsker :) Kompromisser er tingen!

Det er mange som velger å invitere flere til kaffe enn til middag.

Når det gjelder hvor festen skal være, så vil jo det være et prisspørsmål. Det finnes samfunnshus, idrettshus o.l. som er kjempegreie, men som krever at dere pynter, ordner mat og servering selv.

Så er det restauranter, hoteller og selskapslokaler som ordner mer for dere - til en større sum.

Borddekorasjoner kan du bestille samtidig som du bestiller brudebukett.

Det kan være greit å ha holde seg til et fargetema - hvis man vil.

Kjolen din og antrekket hans kan leies - absolutt billigere enn å kjøpe :)

Invitasjoner kan lages selv, det samme med bordkort - sparer mye penger på det.

Det viktigste av alt er å huske på hvorfor dere gifter dere. Dere gjør det sannsynligvis ikke for bryllupsdagen, men fordi dere ønsker å være sammen resten av livet. Husk på det under planleggingen. Bryllupsdagen er ikke det viktigste!!!

Skrevet

Hehe, ok, trodde egentlig heller ikke det, ut fra hva du tidligere har skrevet.

Nei, jeg har visst noe å jobbe med når det gjelder giftermål med den karen gitt...

candyqueen_83
Skrevet

Nå kjenner ikke jeg til relasjonene i familien, men jeg synes det kan bli litt rart å invitere noen fettere og kusiner på alt, og andre kun til kaffe eller ikke i det hele tatt. Dette kan fort skape noe splid og misnøye.

Etter å ha vært i ganske mange bryllup etterhvert har jeg ikke særlig sans for å bli invitert til kaffe i bryllup. Da foretrekker jeg heller ikke å bli invitert. Husk at man gjerne føler seg litt forpliktet til å gå i bryllup om man først blir invitert, om det så bare er til kaffen. Men i de aller fleste (alle, tror jeg) bryllupene jeg har vært er det først og fremst den lange middagen med taler m.m. som utgjør bryllupet. Som kaffegjest føler man seg fort litt som et B-lag.

Dette er bare min personlige mening og erfaring - andre mener sikkert noe annet.

''Nå kjenner ikke jeg til relasjonene i familien, men jeg synes det kan bli litt rart å invitere noen fettere og kusiner på alt, og andre kun til kaffe eller ikke i det hele tatt. Dette kan fort skape noe splid og misnøye.''

Det var vel ingen fettere og kusiner som skulle bes til middag da i såfall. Om jeg leste rett.

Skrevet

Gratulerer :-)

Jeg ville invitert alle tanter/onkler til middagen og alle fetter/kusiner til kaffien etterpå.

Gjest Elextra
Skrevet

''Nå kjenner ikke jeg til relasjonene i familien, men jeg synes det kan bli litt rart å invitere noen fettere og kusiner på alt, og andre kun til kaffe eller ikke i det hele tatt. Dette kan fort skape noe splid og misnøye.''

Det var vel ingen fettere og kusiner som skulle bes til middag da i såfall. Om jeg leste rett.

Ok, du har kanskje rett i det, forstod det først som om egne fetter skulle inviteres, fordi de var så få.

Gjest Elextra
Skrevet

Gratulerer!!!! Det er kjempemorsomt og spennende å planlegge bryllup :) Det er godt og vel 10 år siden jeg ble gift, så noen oppdatert informasjon har jeg ikke. Essensen vil vel være ganske den samme likevel :)

Det er absolutt greit å begynne å diskutere hvor dere setter grensen for å invitere. Det er også veldig greit å respektere den andres ønsker :) Kompromisser er tingen!

Det er mange som velger å invitere flere til kaffe enn til middag.

Når det gjelder hvor festen skal være, så vil jo det være et prisspørsmål. Det finnes samfunnshus, idrettshus o.l. som er kjempegreie, men som krever at dere pynter, ordner mat og servering selv.

Så er det restauranter, hoteller og selskapslokaler som ordner mer for dere - til en større sum.

Borddekorasjoner kan du bestille samtidig som du bestiller brudebukett.

Det kan være greit å ha holde seg til et fargetema - hvis man vil.

Kjolen din og antrekket hans kan leies - absolutt billigere enn å kjøpe :)

Invitasjoner kan lages selv, det samme med bordkort - sparer mye penger på det.

Det viktigste av alt er å huske på hvorfor dere gifter dere. Dere gjør det sannsynligvis ikke for bryllupsdagen, men fordi dere ønsker å være sammen resten av livet. Husk på det under planleggingen. Bryllupsdagen er ikke det viktigste!!!

''Borddekorasjoner kan du bestille samtidig som du bestiller brudebukett.''

Men det er da brudgommen som skal kjøpe brudebukett!?

*sjokkert*

;)

Skrevet

''Borddekorasjoner kan du bestille samtidig som du bestiller brudebukett.''

Men det er da brudgommen som skal kjøpe brudebukett!?

*sjokkert*

;)

Jeg fant ut det etter at jeg hadde bestilt min ;)

Og for å være ærlig så hadde jeg såpass klare tanker om hvordan den skulle være, at jeg ikke hadde turt å la ham bestille... I så fall måtte det være etter særdeles nøyaktige beskrivelser fra meg, og da kunne jeg like gjerne gjøre det selv :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...