Gå til innhold

Ny kuldebølge

Anbefalte innlegg

Gjest midt i Norge
Skrevet

Her jeg bor er det -4,6 akkurat nå. Det var ned mot -17 i nyttårshelga, og fra i morgen blir det bikkjekaldt igjen, ned mot -20.

Jeg er et utemenneske, men jeg hater å fryse, så jeg holder meg og ungene inne når det er så kaldt. Det er jo ekkelt å puste inn den kalde luften *syte*

Hva gjør dere når det er så kaldt?

På Røros er det i midlertid meldt ned mot -40 de kommende netter. Det er brutal kulde. Hadde jeg bodd der, måtte jeg vel ha hatt både varmepumpe og døgnkontinuerlig fyringsvakt :-(

Gjest firepile
Skrevet

''Hva gjør dere når det er så kaldt?''

Går i hi foran peisen.

Gjest Elextra
Skrevet

Både ungene og jeg har vært på ski flere ganger i romjula i ca. -15. Det går så fint så, er bare et spørsmål om klær :-).

Skrevet

Jeg går ut selv om gradestokken viser -15. Men der går kanskje grensen?

Vi har brukt mye tid på å spille Wii i jula vi da. Koselig for oss alle:-)

Gjest på med flere lag klær da ja
Skrevet

Vi har nå vært ute på ski både når det har vært -12 og -20. - 12 var det her hjemme i helga når vi gikk på skitur. Det er vel kun på hytta vi har lagt ut på skitur i så kaldt som -20. Men det går det og - bare kle seg godt og holde seg i bevegelse. Men det virker nesten kaldere med -12 her hjemme enn -20 på hytta som er mye mer innlandet.

-40 på røros er så klart veldig veldig kaldt - men -20 på sørlandet virker nesten vel så kaldt - merkelig det der

Gjest høstløv
Skrevet

I dag har jeg kjøpt meg pels.

Ellers overveier vi å sette i gang parafinovnen, så ovnen holder på varmen om natten. Vi har en kombinert ved- og parafinovn.

Skrevet

Det er ikke greit med denne kulda, og det å kle seg for marka. Var selv på hyttetur, og kom til å feilvurdere et par nylig innkøpte hansker. Jeg har fortsatt ubehag i fingertuppene. Det beste er ullvotter med overtrekk. Selv har jeg noen fra den standen som selger brukt militærutstyr på yungstorget. Dette isolerer godt. Kjører en sånn "teknisk" ullsokk under raggsokker, å investere i varme og gode sko er selvsagt en lur ting.. En god hals enten i fleece eller ull er glimrende i mine øyne. Evt en balaclava-lue ("finnlandshette" som ikke dekker hele ansiktet. Den eller en litt lang hals kan man dra opp over nesa. Jeg kjører to stillognser (ull) uta på hverandre under skibuksa når det er dritkaldt. Kjører også et lag eller to med ull innerst, og har en ullgenser ytterst eller evt fleece om det ikke er fryktelig kaldt. Dunjakker finnes jo i flere varianter, men de er ganske dyre.

Det finnes så vidt jeg vet forstmasker man kan ha på seg om det er veldig mye ubehag med å puste kald luft. Har selv ikke sett det, men ville vurdert en om jeg så en. Jeg er nemlig også en av de som får regelrett smerter i luftveiene av fysisk anstrengelse i kulda. Det som hjelper meg er å ha i meg noe varmt å drikke så snart jeg er innendørs. Jeg regner jo med dere tar med noe varmt å drikke på når du har med barna dine og dere sikkert vil ha pauser.

Vet ikke om dette var noe godt svar på det du lurer på, men jeg håper dere får noen fine turer :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Vi har nå vært ute på ski både når det har vært -12 og -20. - 12 var det her hjemme i helga når vi gikk på skitur. Det er vel kun på hytta vi har lagt ut på skitur i så kaldt som -20. Men det går det og - bare kle seg godt og holde seg i bevegelse. Men det virker nesten kaldere med -12 her hjemme enn -20 på hytta som er mye mer innlandet.

-40 på røros er så klart veldig veldig kaldt - men -20 på sørlandet virker nesten vel så kaldt - merkelig det der

''-40 på røros er så klart veldig veldig kaldt - men -20 på sørlandet virker nesten vel så kaldt - merkelig det der

''

Ikke så merkelig, det har vel med luftfuktigheten å gjøre. Og med vinden, selvsagt.

Kulde ved kysten er veldig kaldt!

Gjest Elextra
Skrevet

Det er ikke greit med denne kulda, og det å kle seg for marka. Var selv på hyttetur, og kom til å feilvurdere et par nylig innkøpte hansker. Jeg har fortsatt ubehag i fingertuppene. Det beste er ullvotter med overtrekk. Selv har jeg noen fra den standen som selger brukt militærutstyr på yungstorget. Dette isolerer godt. Kjører en sånn "teknisk" ullsokk under raggsokker, å investere i varme og gode sko er selvsagt en lur ting.. En god hals enten i fleece eller ull er glimrende i mine øyne. Evt en balaclava-lue ("finnlandshette" som ikke dekker hele ansiktet. Den eller en litt lang hals kan man dra opp over nesa. Jeg kjører to stillognser (ull) uta på hverandre under skibuksa når det er dritkaldt. Kjører også et lag eller to med ull innerst, og har en ullgenser ytterst eller evt fleece om det ikke er fryktelig kaldt. Dunjakker finnes jo i flere varianter, men de er ganske dyre.

Det finnes så vidt jeg vet forstmasker man kan ha på seg om det er veldig mye ubehag med å puste kald luft. Har selv ikke sett det, men ville vurdert en om jeg så en. Jeg er nemlig også en av de som får regelrett smerter i luftveiene av fysisk anstrengelse i kulda. Det som hjelper meg er å ha i meg noe varmt å drikke så snart jeg er innendørs. Jeg regner jo med dere tar med noe varmt å drikke på når du har med barna dine og dere sikkert vil ha pauser.

Vet ikke om dette var noe godt svar på det du lurer på, men jeg håper dere får noen fine turer :-)

Jeg gjør omtrent som du.

I tillegg har jeg overtrekk til mine skistøvler, og utenpå barnas skistøvler har jeg et par gamle raggsokker hvor det er klippet hull til bindingen. Genialt :).

Kuldekrem på stor og liten er også lurt.

trollemor;o)
Skrevet

har ikke opplevd så mye kulde her vi bor, men det sies at det skal bli -15 om noen dager. Aner ikke hva vi gjør da det er årevis siden sist vi opplevde det. (Da var jeg vel et barn selv..)

Gjest Niccola
Skrevet

Vi er ikke ute lenge av gangen i slik kulde, men det er selvsagt helt avgjørende å ha varme klær på. :-)

De kaldeste dagene har vi fyrt mye i peisen og funnet på ting inne. Varmepumpa fungerer ikke så godt når det blir -15 og kaldere, så er veldig takknemlig for den gode peisen vi har.

Skrevet

har ikke opplevd så mye kulde her vi bor, men det sies at det skal bli -15 om noen dager. Aner ikke hva vi gjør da det er årevis siden sist vi opplevde det. (Da var jeg vel et barn selv..)

Jeg husker vi hadde minus 13 grader vinteren for ni år siden (mellomsten min var baby da). Noe kaldere enn dette kan jeg aldri huske at vi har hatt her i nordvest? Det er jo også slik at minus 15 her ikke tilsvarer minus 15 f.eks. i Oslo. Første vinteren jeg bodde i Oslo (1985/86) var det 30 minusgrader. Jovisst var det kaldt, men jeg kan ikke huske det kjentes så mye verre ut enn når det var på det kaldeste her hjemme? Sikkert den fuktige lufta her som gjør det?

trollemor;o)
Skrevet

Jeg husker vi hadde minus 13 grader vinteren for ni år siden (mellomsten min var baby da). Noe kaldere enn dette kan jeg aldri huske at vi har hatt her i nordvest? Det er jo også slik at minus 15 her ikke tilsvarer minus 15 f.eks. i Oslo. Første vinteren jeg bodde i Oslo (1985/86) var det 30 minusgrader. Jovisst var det kaldt, men jeg kan ikke huske det kjentes så mye verre ut enn når det var på det kaldeste her hjemme? Sikkert den fuktige lufta her som gjør det?

Stemmer, hadde vi hatt 25- 30 minusgrader her hadde vi daua alle som en....

Skrevet

er bare ute når jeg går til og fra toget da jeg :P

Skrevet

Veeelll, i minus 40 har du nok ikke stort nytte av ei varmepumpe.

Skrevet

Å kjære vene, -13 er rent mildvær her jeg bor - ligger på mellom -15 og -20 det meste av vinteren her, og kan komme ned i -30 på det kaldeste...

Skrevet

Å kjære vene, -13 er rent mildvær her jeg bor - ligger på mellom -15 og -20 det meste av vinteren her, og kan komme ned i -30 på det kaldeste...

''-13 er rent mildvær her jeg bor ''

Da drypper det vel nesten fra takene...;-)

Skrevet

''-13 er rent mildvær her jeg bor ''

Da drypper det vel nesten fra takene...;-)

Hehe, ja ikke sant:-)))

Skrevet

Det er bare det at her ved kysten tilsvarer 10 minusgrader sikkert det samme som tyve minus gjør hos deg ;)

Skrevet

Hm, jeg kan gå med på at det er veldig kaldt med -15 på kysten, men er litt mer usikker på om det er like kaldt som når det er - 30 i innlandet...;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...