Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Gammelt nytt! ;)

Har jo hørt det en stund, og alle kjenner vi noen som overdriver "overvåkningen" av barna. De fleste av oss kjenner også noen som går for mye andre veien og overlater barna vel mye til seg selv. Men antakelig er førstnevnte i flertall.

Som på så mange andre områder bør en følge den gyldne middelvei - veilede barna, men ikke fotfølge dem! :-).

Skrevet

Jeg leste den artikkelen i papirutgaven. Følte meg svært lite truffet. Ingen av mine unger er oppdratt til å være engstelige for å gjøre ting alene.

Jeg tror faktisk vi "gamle" foreldre har en fordel når det gjelder å unngå for høyt hysterinivå. Myten sier vel at man blir mer på tuppa jo eldre man blir, men jeg tror ikke det er så enkelt. Jeg vokste opp i en tid da det ikke var telefon i alle private hjem. Tilgjengeligheten var helt steinalder i forhold til idag. Dersom det skjedde noe slik at man ble forsinket, enten det gjaldt voksne eller barn, fikk man ikke gitt beskjed. Den som ventet kunne bli engstelig, men det endte som regel bra.

Selvsagt var det også mindre trafikk og mindre kriminalitet. Men det er ikke livsfarlig å bruke alminnelig fornuft i våre dager, heller. Det _hender_ f.eks. at parkerte biler selvantennes, men bilkollisjoner er mye vanligere, for å ta et typisk DOL-emne.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg leste den artikkelen i papirutgaven. Følte meg svært lite truffet. Ingen av mine unger er oppdratt til å være engstelige for å gjøre ting alene.

Jeg tror faktisk vi "gamle" foreldre har en fordel når det gjelder å unngå for høyt hysterinivå. Myten sier vel at man blir mer på tuppa jo eldre man blir, men jeg tror ikke det er så enkelt. Jeg vokste opp i en tid da det ikke var telefon i alle private hjem. Tilgjengeligheten var helt steinalder i forhold til idag. Dersom det skjedde noe slik at man ble forsinket, enten det gjaldt voksne eller barn, fikk man ikke gitt beskjed. Den som ventet kunne bli engstelig, men det endte som regel bra.

Selvsagt var det også mindre trafikk og mindre kriminalitet. Men det er ikke livsfarlig å bruke alminnelig fornuft i våre dager, heller. Det _hender_ f.eks. at parkerte biler selvantennes, men bilkollisjoner er mye vanligere, for å ta et typisk DOL-emne.

''Jeg vokste opp i en tid da det ikke var telefon i alle private hjem. Tilgjengeligheten var helt steinalder i forhold til idag. ''

Ja, skal si det er annerledes nå.

Forleden satt jeg på t-banen og overhørte en samtale mellom 5-6 11-12-årige jenter som skulle på kino. De var svært oppbragt over at en av dem hadde glemt mobilen hjemme! De var enige om at de dermed måtte være påpasselige med å holde øye med hverandre _hele_ tiden. Hvordan skulle de gjøre det om hun uten mobil f.eks. måtte på do? Da måtte jo en annen følge henne, tenk om hun ble borte. Etc. etc.

Ganske komisk, følte meg litt gammel der jeg satt og humret og mimret om livet før mobilen :).

Skrevet

''Jeg vokste opp i en tid da det ikke var telefon i alle private hjem. Tilgjengeligheten var helt steinalder i forhold til idag. ''

Forleden satt jeg på t-banen og overhørte en samtale mellom 5-6 11-12-årige jenter som skulle på kino. De var svært oppbragt over at en av dem hadde glemt mobilen hjemme! De var enige om at de dermed måtte være påpasselige med å holde øye med hverandre _hele_ tiden. Hvordan skulle de gjøre det om hun uten mobil f.eks. måtte på do? Da måtte jo en annen følge henne, tenk om hun ble borte. Etc. etc.

Ganske komisk, følte meg litt gammel der jeg satt og humret og mimret om livet før mobilen :).

Ja, hva skal man gjøre uten mobil og overvåkningskamera på do...

Jeg tror mobilovervåkningen av de yngste skaper en del utrygghet. Hvis en 7 år gammel gutt ikke svarer på mobilanrop, har han antakelig slått den av evt. på lydløs fordi han tuklet med den, eller lagt den i sekken og klatret opp i et tre, eller latt batteriet gå ut, eller mistet den i en dam. Han er IKKE kidnappet eller overkjørt.

For ordens skyld: Det finnes tilfeller der mobiltelefon er uhyre praktisk. Men den er ikke knyttet til livsviktige organer.

Skrevet

Ja,- det er ganske anderledes uten mobil - man er jo ikke vant med avtaler lenger... Det kan alltid ordnes underveis.

Skrevet

Gammelt nytt! ;)

Har jo hørt det en stund, og alle kjenner vi noen som overdriver "overvåkningen" av barna. De fleste av oss kjenner også noen som går for mye andre veien og overlater barna vel mye til seg selv. Men antakelig er førstnevnte i flertall.

Som på så mange andre områder bør en følge den gyldne middelvei - veilede barna, men ikke fotfølge dem! :-).

Fytti...

Unger SKAL falle å slå seg nettopp fordi de skal lære hva som gjør vondt og dermed skjønne at det ikke er lurt å gjøre.

Jeg er bare 28 år og endatil født sterkt synshemmet, men jeg fikk likevel ganske frie tøyler som barn (mange overbeskytter dessverre handicappede barn). Jeg fikk lov til å løpe rundt, klatre og lære omgivelsene å kjenne på min måte - slik at jeg kunne kjenne de som andre barn. Selvsagt knall og fall, selvsagt slo jeg tommelen med en hammer, selvsagt kutta jeg meg i fingeren da jeg spikket. Jeg synes det skal være sånn. Foreldre må tåle å se at et barn gråter fordi det har slått seg!

Men for all del. De små barna må jo ha foreldrene i nærheten, for skader man seg er det jo farlig om man er aleine.

Men dette med mobil og sånt... Synes det tar av når man begynner å gi sjuåringer sånt! Hvor mange generasjoner og år har ikke barn lekt og styrt rundt uten telefon, og til og med uten hjelm inne eller i klatrestativet? Når man ser eldrebølgen, ser man jo at det har gått bra med de fleste! Hjelm inne passer kun for de som har hjerneskader og ukontrollerte epilepsianfall (med fall) stadig vekk.Ellers synes jeg seff at det er riktig å bruke hjelm når man driver med sykkel, scateboard osv.

Skrevet

Mine unger har fått utfolde seg ganske fritt, det betyr ikke at de har fått lov til alt og alt som har med dårlig oppførsel å gjøre har blitt tatt skikkelig.

Men når det gjelder klatre å i trær, leke og ikke minst snekre, sage, spikke, hamre og lage ting osv har de fått lov til det meste. De har lært seg å sveise som 10 - 11 åringer, de ha brukt all slags verktøy, også motoriserte som f.eks en vinkelsliper som 12 åringer osv. Men jeg har vært nøye på å lære dem å bruke det og ikke minst riktig bruk av verneutstyr.

I begynnelsen passer jeg godt på og de er konstant under oppsyn, men de får friere tøyler etter hvert.

Alle mine 3 er handymenn og han minste på 13 har bygget sin egen bilcrossbil, hvor han har slipt, kuttet, forsterket og tilpasset metalldeler og sveist dem på. Dette begynte han på som 11 åring.

De har vært med meg i garasjen og skrudd bil og prøvd seg på det meste siden de klarte å gå.

Det er altfor mye overbeskyttelse så barna blir porselenbarn og klarer seg knapt selv hvor det meste blir oppfattet som farlig og de vil få problemer med å takle det meste.

Barna kan ikke en gang huske hvis det ikke er spesialsand.

Skrevet

Synes ikke jeg har overbeskyttet mine - angrer heller på at eldste ikke brukte hjelm under en skøytetur (men det var ikke vanlig dengang, ellers hadde h*n nok hatt det) - det ble det nok en del hodepine av i en del år etterpå.

Mobil synes jeg er kjekt at ungene (over en eller annen alder...) har - man er etterhvert så vant til at alle har, og at ingen trenger å avtale skikkelig.

Når eldste er ute på fest, er jeg spesielt glad for at mobilen er med ;-)

Skrevet

Jeg tror ikke jeg tviholder i mine, men innrømmer at jeg kan være litt nervøs om de ikke kommer hjem til den tiden vi har blitt enige om, men jeg viser det ikke for dem.

Da vi tok Hurtigruta til Bergen i vår fikk 10-åringen et kart og ble sendt avgårde på egenhånd. Tok ikke lange stunden før han var lommekjent fra dekk2 til toppdekket! :o) Han stooorkoste seg og hadde det helt toppers.

Mrs. Wallace
Skrevet

Ja, hva skal man gjøre uten mobil og overvåkningskamera på do...

Jeg tror mobilovervåkningen av de yngste skaper en del utrygghet. Hvis en 7 år gammel gutt ikke svarer på mobilanrop, har han antakelig slått den av evt. på lydløs fordi han tuklet med den, eller lagt den i sekken og klatret opp i et tre, eller latt batteriet gå ut, eller mistet den i en dam. Han er IKKE kidnappet eller overkjørt.

For ordens skyld: Det finnes tilfeller der mobiltelefon er uhyre praktisk. Men den er ikke knyttet til livsviktige organer.

Det er nettopp av sånne grunner vi har holdt igjen mobiltelefon til guttungen: Vi vil at han skal lære seg å forholde seg til avtaletider og slike ting først, sånn at ikke mobiltelefonen blir ei "krykke" som både han og vi er avhengige av. Det har riktignok medført et par laaange leterunder i nabolaget, men det har vi strengt tatt ikke vondt av. ;)

Skrevet

Det er nettopp av sånne grunner vi har holdt igjen mobiltelefon til guttungen: Vi vil at han skal lære seg å forholde seg til avtaletider og slike ting først, sånn at ikke mobiltelefonen blir ei "krykke" som både han og vi er avhengige av. Det har riktignok medført et par laaange leterunder i nabolaget, men det har vi strengt tatt ikke vondt av. ;)

Guttungen her har mobil, men slår han den på når han går fra skolen? Neida. Forståelsen for at vi kanskje kunne ha bruk for å få tak i ham for å gi en beskjed eller noe er lik NULL. Så lenge han selv ikke skal ringe ser han ingen grunn til å slå på mobilen. :o)

Skrevet

Guttungen her har mobil, men slår han den på når han går fra skolen? Neida. Forståelsen for at vi kanskje kunne ha bruk for å få tak i ham for å gi en beskjed eller noe er lik NULL. Så lenge han selv ikke skal ringe ser han ingen grunn til å slå på mobilen. :o)

Dette kan gjelde gutter i alle aldre, dvs senior slår den _på_, men tar den ikke alltid _med_.... ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...