Gå til innhold

kan feilernæring føre til hjerneskade?

Anbefalte innlegg

Gjest efexora

Har et fosterbarn i familien som ikke har fått mat i hjemmet han kom i fra, og derfor er veldig liten av vekst. Jeg lurer også på om feilernæring eller i dette tilfellet for lite mat kan gjøre ting med hjernen? Kan man få varig hjerneskade av det? Kan det også føre til sosiale emosjonelle problemer?

Fortsetter under...

Gjest efexora

Får dere ikke veiledning og informasjon når dere blir fosterforeldre? Skremmende om den generelle tilgang på kompetanse er tilsvarende evnen til å google.

Bare for å oppklare noe: jeg er ikke fosterforelder, men det er noen i familien min som er det. ja jeg kan jo selvsagt google men det hadde vært mer interessant om noen hadde personlige erfaring med temaet.

Mrs. Wallace

Det enkle svaret er ja, det kan føre til hjerneskade, og ja, det kan føre til emosjonelle/psykiske problemer. Om det er varig, avhenger av veldig mange variabler. Samtidig kan store emosjonelle problemer og omsorgssvikt faktisk føre til dårlig vekst hos barn.

Hvis du er skikkelig spesielt interessert, kan du ta en kikk på denne artikkelen:

''On recovery from the acute stage (of malnutrition) and immediately after, children show poor developmental levels compared with matched controls or siblings ''

http://www.unu.edu/Unupress/food2/UID04E/uid04e07.htm

Gjest Fenrisulven

Bare for å oppklare noe: jeg er ikke fosterforelder, men det er noen i familien min som er det. ja jeg kan jo selvsagt google men det hadde vært mer interessant om noen hadde personlige erfaring med temaet.

Om det er kun for å stille din egen nysgjerrighet hadde jeg anbefalt deg å google temaet.

Fosterforledrene kan innhente svar på sine spørsmål hos fagfolk i teamet rundt seg og de svarene er taushetsbelagt.

Annonse

Gjest efexora

Det enkle svaret er ja, det kan føre til hjerneskade, og ja, det kan føre til emosjonelle/psykiske problemer. Om det er varig, avhenger av veldig mange variabler. Samtidig kan store emosjonelle problemer og omsorgssvikt faktisk føre til dårlig vekst hos barn.

Hvis du er skikkelig spesielt interessert, kan du ta en kikk på denne artikkelen:

''On recovery from the acute stage (of malnutrition) and immediately after, children show poor developmental levels compared with matched controls or siblings ''

http://www.unu.edu/Unupress/food2/UID04E/uid04e07.htm

Takk for linken, skal se på den:)

Gjest efexora

Om det er kun for å stille din egen nysgjerrighet hadde jeg anbefalt deg å google temaet.

Fosterforledrene kan innhente svar på sine spørsmål hos fagfolk i teamet rundt seg og de svarene er taushetsbelagt.

Hva slags søkeord ville du brukt, hvis du skulle google på temaet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...