Gå til innhold

Voldtekt

Anbefalte innlegg

Gjest Voldtatt
Skrevet

Hvis man blir voldtatt som barn og anmelder det, er det da stor sjanse for at det blir reist tiltale mot gjerningsmannen ?

Skrevet

Det avhenger av saken. Dessverre er det slik at et flertall av slike anmeldelser blir henlagt på grunn av bevisets stilling. Om det finnes fysiske bevis er selvfølgelig sjansene store for at det blir tatt ut tiltale.

Skrevet

Jeg tror ikke det, men muligens blir gjerningsmannen/kvinnen innkalt til avhør, og det kan være et bra spark i rævva til vedkommende. H*an er sikkert gift og vil nok at dette skal ligge dypt begravet.

Det er også et spørsmål om du selv har bra av å gjøre dette?

Gjest trist jente
Skrevet

Dersom det er mange år siden det skjedde så henger foreldelsesfristen sammen med maksimumsstraff på lovbruddet.

Straffeloven

§ 67. Fristen for foreldelse er:

2 år når den høyeste lovbestemte straff er bøter eller fengsel inntil 1 år,

5 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 4 år,

10 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 10 år,

15 år når tidsbestemt straff inntil 15 år kan idømmes,

25 år når fengsel inntil 21 år kan idømmes.

Kapitttel 19 omhandler seksualforbrytelser og strafferammer

http://lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html

Håper dette kan være til noe hjelp.

Jusbussen har gratis veildening (tror den bare er i Oslo), http://www.jussbuss.no/

Tror det finnes gratistelefoner man kan ringe også, men har ikke noen numre dessverre

Gjest lukke t
Skrevet

I de fleste tilfeller, selv ved foreldelse tror jeg politiet har som praksis å kalle inn vedkommende til avhør. Det fortalte en etterforsker meg i politidistriktet hvor jeg bor. Dette fordi gjerningsmannen skal få et slag på tryne og hvite at han er registrert hos politiet.

Dersom du greier å innstille deg på at saken vil bli henlagt, så vil jeg likevel anbefale deg å anmelde saken. Har vært der selv, og i mitt tilfelle ble faktisk gjerningsmannen dømt, selv om det var 11 år siden overgrepene skjedde.

Skrevet

Dersom det er mange år siden det skjedde så henger foreldelsesfristen sammen med maksimumsstraff på lovbruddet.

Straffeloven

§ 67. Fristen for foreldelse er:

2 år når den høyeste lovbestemte straff er bøter eller fengsel inntil 1 år,

5 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 4 år,

10 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 10 år,

15 år når tidsbestemt straff inntil 15 år kan idømmes,

25 år når fengsel inntil 21 år kan idømmes.

Kapitttel 19 omhandler seksualforbrytelser og strafferammer

http://lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html

Håper dette kan være til noe hjelp.

Jusbussen har gratis veildening (tror den bare er i Oslo), http://www.jussbuss.no/

Tror det finnes gratistelefoner man kan ringe også, men har ikke noen numre dessverre

Det du sier om at foreldelsesfristen henger sammen med strafferammen er riktig, men nå for ikke så lenge siden ble det en forandring på dette. Dersom et barn blir utsatt for overgrep så venter man til vedkommende er 18 år med å telle år. Dvs. at dersom foreldelsesfristen er på 2 år så blir ikke saken foreldet før den overgrepsutsatte er 20 år. Ellers hadde det jo vært urettferdig at man forventer at en 6-åring anmelder innen han/hun er 8 år.

Gjest trist jente
Skrevet

Det du sier om at foreldelsesfristen henger sammen med strafferammen er riktig, men nå for ikke så lenge siden ble det en forandring på dette. Dersom et barn blir utsatt for overgrep så venter man til vedkommende er 18 år med å telle år. Dvs. at dersom foreldelsesfristen er på 2 år så blir ikke saken foreldet før den overgrepsutsatte er 20 år. Ellers hadde det jo vært urettferdig at man forventer at en 6-åring anmelder innen han/hun er 8 år.

Så utrolig bra! Skulle jo egentlig vært en selvfølge, men det er det ikke.

Nå jeg langitfra noen verdensmester i googling, men jeg fikk ikke opp denne informasjonen da jeg googlet før jeg svarte tidligere i dag. Dette er jo informasjon som burde vært veldig lett tilgjengelig og som man ble opplyst om. Endringen du forteller om burde jo vært slått stort opp. Nå er det godt mulig den ble omtalt og jeg ser ikke dagsrevyen hver dag, men dette har jeg ikke fått med meg.

Takk for info - den skal viderebringes!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...