Gjest tashamana Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 tulla på 1 1/2 har siden kulda kom vært plaget med atopisk eksem ved håndroten (oppside og nedside), av og til kommer det på innsiden av knehasene, og av og til tørr hud hele kroppen, mest uttalt på mage og lår. Ikke så uttalt i ansiktet, men av og til svak rødhet og tørrhet i panne mellom brynene og på haken. Har dere tips? Og ang bading... gjør jeg feil ang oljebad? Bader henne 1-2 ganger i uken toppen, da har jeg henne i badekar tilsatt olje, vasker håret hennes på slutten av badet med babyshampoo fra Derma (uten parabener, parfyme osv..) samt jeg smører henne med lotion fra Derma etter bad. På de tørreste partiene smører jeg med tykt lag salve morgen og kveld, husker ikke helt navnet i farta, men en bra salve skal det være. Har etter råd fra lege smurt litt med Mildison, men usikker på hvor ofte det kan gjøres og hvor lang tid i strekken? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340782-atopisk-eksem-hos-sm%C3%A5barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest finn en god hudlege Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Jeg ville bedt legen om en henvisning til den beste hudlegen hun/han vet om, og sørget for tett oppfølging av dermatologen. jeg er trebarnsmor, alle tre har hatt varierende grad av eksem, og har blitt behandlet med ganske ulikt smøre-regime, basert på akkurat dette barets hudproblemer. Både ulike salver og ulik hyppighet / varighet i smøringen. Samt at ulike allergier som utløser eksemen har blitt avdekket, slik at jenta har holdt seg langt unna ull direkte på kroppen, mens eldstegutten er ganske ok når han holder seg helt unna egg. Ut fra min erfaring med tre ulike atopikere, kan jeg ikke gi noen generelle råd, bortsett fra at man finner en god hudlege, som ikke er redd for å bruke kortison ved behov, men selvsagt ikke mer enn nødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340782-atopisk-eksem-hos-sm%C3%A5barn/#findComment-2876486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Aderma Exomega fra apoteket fjernet hele eksemet hos vesla. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340782-atopisk-eksem-hos-sm%C3%A5barn/#findComment-2876499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Jeg var med en venninne og gutten hennes på omtrent samme alder i sommer, hos en hudlege. Etter timen var vi inne hos en sykepleier som ga råd og fortalte hvordan han skal smøres. Du gjør det i følge dette helt rikti. Men det finner flere kremer du kan bruke. Har du forsøkt det? Jeg husker ikke navnet. Det skal f.eks finnes en "kuldekrem". Men hun fikk også beskjed om å smøre gutten med en kortisonkrem på de tørreste partiene. Du får kjøpt en krem på apoteket. Mildison, tror jeg den heter. Hun sa at hun ikke skulle være redd for å bruke kortison så lenge det bare er i (korte?) perioder. Men smøring hver dag var alfa omega, sa hun. Det var iallfall dette jeg lærte da vi var der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340782-atopisk-eksem-hos-sm%C3%A5barn/#findComment-2876507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Jeg var med en venninne og gutten hennes på omtrent samme alder i sommer, hos en hudlege. Etter timen var vi inne hos en sykepleier som ga råd og fortalte hvordan han skal smøres. Du gjør det i følge dette helt rikti. Men det finner flere kremer du kan bruke. Har du forsøkt det? Jeg husker ikke navnet. Det skal f.eks finnes en "kuldekrem". Men hun fikk også beskjed om å smøre gutten med en kortisonkrem på de tørreste partiene. Du får kjøpt en krem på apoteket. Mildison, tror jeg den heter. Hun sa at hun ikke skulle være redd for å bruke kortison så lenge det bare er i (korte?) perioder. Men smøring hver dag var alfa omega, sa hun. Det var iallfall dette jeg lærte da vi var der. Glemte å si at hun fikk resept på kortison, den er sikkert sterkere, men du får som sagt kjøpt en reseptfritt på apoteket, som jeg ville prøvd først. Gå iallfall til lege dersom det ikke funker/gir seg. . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340782-atopisk-eksem-hos-sm%C3%A5barn/#findComment-2876509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Jeg ville bedt legen om en henvisning til den beste hudlegen hun/han vet om, og sørget for tett oppfølging av dermatologen. jeg er trebarnsmor, alle tre har hatt varierende grad av eksem, og har blitt behandlet med ganske ulikt smøre-regime, basert på akkurat dette barets hudproblemer. Både ulike salver og ulik hyppighet / varighet i smøringen. Samt at ulike allergier som utløser eksemen har blitt avdekket, slik at jenta har holdt seg langt unna ull direkte på kroppen, mens eldstegutten er ganske ok når han holder seg helt unna egg. Ut fra min erfaring med tre ulike atopikere, kan jeg ikke gi noen generelle råd, bortsett fra at man finner en god hudlege, som ikke er redd for å bruke kortison ved behov, men selvsagt ikke mer enn nødvendig. Sykepleieren som "underviste" oss, fortalte at ull (direkte på kroppen?) var noe av det verste en med eksem kunne bruke. Mange som tror det er så bra, sa hun. Men at faktum er at barn med eksem er varme. Har du denne erfaringen med de andre barna dine? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340782-atopisk-eksem-hos-sm%C3%A5barn/#findComment-2876510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
linnea72 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Oljebad er fint,men det er viktig å bruke olje som trekker inn i huden.Mange oljer legger seg som en hinne utenpå huden.Vi brukte rikshospitalets badeolje,ble annbefalt denne av spesialist.Vi brukte også en krem som heter locobace repair.Barn med atopisk eksem kan reagere på blåfargen i feks ullundertøy,så vi brukte kun naturfarget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340782-atopisk-eksem-hos-sm%C3%A5barn/#findComment-2876542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest finn en god.. Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Sykepleieren som "underviste" oss, fortalte at ull (direkte på kroppen?) var noe av det verste en med eksem kunne bruke. Mange som tror det er så bra, sa hun. Men at faktum er at barn med eksem er varme. Har du denne erfaringen med de andre barna dine? Vi har vært forsiktige med ull direkte mot huden på alle tre, men det er bare det ene barnet vi har sett "akutte" symptomer på at hun ikke tåler lanolin (ullfett).Vi har brukt mye superundertøy innerst (det har kommet veldig mye fint også for barn nå, når mine var helt små var det ikke så mye fancy vinterundertøy uten ull..), samt brukt tynne hansker i silke inni votter med ullfor osv . Datteren min hadde en fin silke-hals hun brukte innenfor vinterdresser osv hvor det var ullfor som ellers ville gitt henne plager på hals og hake. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340782-atopisk-eksem-hos-sm%C3%A5barn/#findComment-2876557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Forskjellige råd gis fra forskjellige leger, men min erfaring er at eksembarn bør bades kun som unntak. Mi dusjer en gang om dagen, da er hun i vann to min av gangen istedet for 15 hvis hun bader. Et bad får hun kanskje en gang i mnd, for kosens skyld. Da også med MASSE olje i vannet. Husk også å ikke bruke for varmt vann, det løser opp det viktige fettlaget og tørker ut huden. Ang smøring... Mi er ikke så ille nå (bank i bordet), men vi jobber hele tiden med forebygging. Vi smører hele henne morgen og kveld. I tillegg smører vi hver gang hun har vasket hendene eller vi har tørket ansikt/hender etter måltider etc. HVER GANG! Med Aderma Exomega. Den er dyr, men veldig god. Dette innebærer også å ha med seg kremen hver gang man drar noe sted, om så bare en kjapp tur på kjøpesenter. Eksembarn må ikke kles for varmt. Varme fører til svette/klamhet, og det fremkaller eksemen. Mi går i kun strømpebukse og body nå for tiden. Blir hun litt kald, tar jeg heller på henne ullsokker en liten stund, enn bukse. Har hun bukse på og blir varm, dukker eksemen i hasene opp med en gang. Hver kveld ser vi over henne på de stedene der eksemen har lett for å dukke opp. Ser vi antydning til rødhet noe sted, smører vi med Mildison. Samme runde neste morgen. Ull er IKKE bra. Det finnes ull som har bomull på innsiden, men det er ikke alt dette som er godt nok heller. Skal dere kjøpe ull, anbefaler jeg Joha, det er veldig gode produkter! Ellers bruker vi mye fleece. Ute i kulda smører jeg henne alltid med kuldekrem, og da hun var baby og hadde mer eksem i ansiktet, var fet krem/kuldekrem flott til å smøre henne med før måltidene også. Uten det fikk hun utseltt av mat som havnet "utenfor" mens hun spiste også. Hva hun kan spise og ikke veit du sikkert, men jeg må legge til at det blandt atopiske barn er ganske vanlig å ha eggehviteallergi i tillegg i varierende grad. Jeg ville absolutt be om en henvisning til hudlege. Han kan ta en prikkprøve på henne, så du får vite nøyaktig hva hun tåler og ikke. Du får vite mer om kremer og smørerutiner, og du kan lettere få henne inn til ny time dersom det forværrer seg. Dessuten kan hudlegen hjelpe deg med å søke om å få refundert penger for kremer etc fra NAV. Får du igjennom dette hos NAV, må du betale de første 1600 kr hvert år, etter det får du igjen 90%. Dette kan gi dere mulighet til å bruke de beste kremene/oljene. Bare i 2009 har vi fått igjen ca 9000 kr fra NAV, så dette er det absolutt verdt å søke om! Skap dere helt faste rutiner på forebygging og behandling! Det er mye å tenke på til å begynne med, men det blir fort en vane man ikke engang tenker over:-) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340782-atopisk-eksem-hos-sm%C3%A5barn/#findComment-2876601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Atopikere er forskjellige, så du må til en viss grad prøve deg fram - også i forhold til tips fra helsepersonell. Det er i hvert fall min erfaring etter et helt liv som atopiker, og med et barn som også har atopisk eksem. Men noen råd er uansett greie å forholde seg til: Ikke vask/bad for ofte, og bruk bare såpe når det er helt nødvendig, og da uparfymert. Olje i badevannet er fint, gjerne naturoljer som olivenolje eller lignende. Aderma har en badeolje med havre som er fantastisk god, men den er veldig dyr. Det går faktisk fint an å male opp litt havregryn (feks i kaffekvern) til et fint pulver, og ha en neve i badevannet. Ikke vask ansiktet om morgenen nå i kulda - da fjerner du hudens naturlige beskyttelseslag. Tran eller omega 3-tilskudd hver dag smører kroppen innenfra og holder utslettet i sjakk, i hvert fall her i gården. Bruk nøytralt vaskepulver (og evt tilsvarende skyllemiddel). Ull rett på huden kan være forferdelig for en atopiker. Det samme er tilfelle med tørt inneklima. Locobase repair er en veldig god krem for tørr hud. Det samme er Aderma. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340782-atopisk-eksem-hos-sm%C3%A5barn/#findComment-2876668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Atopikere er forskjellige, så du må til en viss grad prøve deg fram - også i forhold til tips fra helsepersonell. Det er i hvert fall min erfaring etter et helt liv som atopiker, og med et barn som også har atopisk eksem. Men noen råd er uansett greie å forholde seg til: Ikke vask/bad for ofte, og bruk bare såpe når det er helt nødvendig, og da uparfymert. Olje i badevannet er fint, gjerne naturoljer som olivenolje eller lignende. Aderma har en badeolje med havre som er fantastisk god, men den er veldig dyr. Det går faktisk fint an å male opp litt havregryn (feks i kaffekvern) til et fint pulver, og ha en neve i badevannet. Ikke vask ansiktet om morgenen nå i kulda - da fjerner du hudens naturlige beskyttelseslag. Tran eller omega 3-tilskudd hver dag smører kroppen innenfra og holder utslettet i sjakk, i hvert fall her i gården. Bruk nøytralt vaskepulver (og evt tilsvarende skyllemiddel). Ull rett på huden kan være forferdelig for en atopiker. Det samme er tilfelle med tørt inneklima. Locobase repair er en veldig god krem for tørr hud. Det samme er Aderma. takk for mange gode råd 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340782-atopisk-eksem-hos-sm%C3%A5barn/#findComment-2876723 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trådstarter Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Atopikere er forskjellige, så du må til en viss grad prøve deg fram - også i forhold til tips fra helsepersonell. Det er i hvert fall min erfaring etter et helt liv som atopiker, og med et barn som også har atopisk eksem. Men noen råd er uansett greie å forholde seg til: Ikke vask/bad for ofte, og bruk bare såpe når det er helt nødvendig, og da uparfymert. Olje i badevannet er fint, gjerne naturoljer som olivenolje eller lignende. Aderma har en badeolje med havre som er fantastisk god, men den er veldig dyr. Det går faktisk fint an å male opp litt havregryn (feks i kaffekvern) til et fint pulver, og ha en neve i badevannet. Ikke vask ansiktet om morgenen nå i kulda - da fjerner du hudens naturlige beskyttelseslag. Tran eller omega 3-tilskudd hver dag smører kroppen innenfra og holder utslettet i sjakk, i hvert fall her i gården. Bruk nøytralt vaskepulver (og evt tilsvarende skyllemiddel). Ull rett på huden kan være forferdelig for en atopiker. Det samme er tilfelle med tørt inneklima. Locobase repair er en veldig god krem for tørr hud. Det samme er Aderma. Ang ullvaskemiddel har jeg til nå brukt Milo, men den stinker jo parfyme... og inneholder lanolin. Nå har jeg kjøpt en fra Neutral 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340782-atopisk-eksem-hos-sm%C3%A5barn/#findComment-2877139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Ang ullvaskemiddel har jeg til nå brukt Milo, men den stinker jo parfyme... og inneholder lanolin. Nå har jeg kjøpt en fra Neutral Milo finnes uten parfyme også. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340782-atopisk-eksem-hos-sm%C3%A5barn/#findComment-2877174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Ang ullvaskemiddel har jeg til nå brukt Milo, men den stinker jo parfyme... og inneholder lanolin. Nå har jeg kjøpt en fra Neutral Neutral er bra for oss atopikere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/340782-atopisk-eksem-hos-sm%C3%A5barn/#findComment-2877915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.