Gå til innhold

Har jeg noen rettigheter?

Anbefalte innlegg

Gjest Såfall hvilke?
Skrevet

Er hjemme med baby på 7 mnd, har et barn til på 6.

Plaget med bekkenløsning, rygg, nakke, hofter. Nylig fått påvist slitasjegikt i begge hofter. Skal til utredning for leddgikt, da jeg har smerter i leddene.

Jeg har i mange år som mange andre foreldre satt meg selv og mine behov tilside. Dette har jeg ikke mulighet til lenger, om jeg skal kunne fungere. Men hvordan skal jeg klare å kombinere familielivet med de plagene jeg har?

Ikke skal jeg trille vognen, og jeg har vondt av at den lille ikke får noen trilletur. (Nei det er ingen i nærheten jeg kan spørre om vil trille heller. ) Ikke skal jeg bære bilstolen, noe som gjør at jeg ikke kan ta med meg babyen overalt.

Har ikke barnepass når jeg skal til fysioterapi, så jeg tok med babyen. Noe som endte med at fysioterapeuten hjalp meg ut igjen og sa jeg ikke skulle bære så tungt.

6 åringen har to fritidsaktiviteter i uka, så den ene av oss må være hjemme med babyen, mens den andre er med på fritidsakt.

Pappa'n har akkurat begynt i ny jobb og det er ikke så aktuelt at han er hjemme heller.

Vi har ikke familie som kan hjelpe heller.

Jeg lurer på hvor mye skal til for at 6 åringen skal få støttekontakt? Bare til den ene fritidsaktiviteten f.eks.

Hvor mye skal til for å få hjelp av ergoterapeut?

Jeg orker ikke spørre legen min som helst skal løse alle problemer selv, og gir meg til svar at det er bare å løfte sånn og ikke gå sånn.

Hvor kan jeg be om hjelp?

Gjest bekkenløsningsplaget
Skrevet

Du kan bare kontakte ergoterapeuten i kommunen, det trenger du ingen henvisning til.

Men du må ta tak i problemet med bekkenløsningen og gå til en behandler som har spesialkompetanse.

Gjest Også skral i kroppen
Skrevet

Jeg skjønte ikke helt hvorfor dere ikke greier å løse 6-åringens fritidsaktivitet, jeg da, de fleste med baby i tillegg løser det jo ved at den ene er hjemme med babyen mens den andre følger.

Alternativt, da, ville jeg ha sjekket om det er andre i klassen som går på samme aktivitet, og om det kan være mulig å få til en følgeløsning der. Altså at 6-åringen fast blir med hjem til noen fra skolen og derfra til aktivitet.

Når det gjelder trilletur, så er det ikke noe synd på babyen som ikke "får" det. Hvis h*n sover utendørs, får h*n frisk luft som selvfølgelig er et poeng.

Bæring i bilstol er verre, og det er kanskje av de ting du rett og slett ikke får gjort noe med.

Høres ut som dere ikke har kjentfolk i nærheten som kan stille opp, men hva med å annonsere etter barnevakt i avisa? Slik at du kommer deg til behandling, altså? Bruk helsestasjonen, f.eks., eller butikker/skoler i nærheten (litt avhengig av hvordan dere bor til, selvfølgelig, men de fleste har jo tilgang på ett eller annet tettsted).

Lykke til!

Skrevet

Det er mulig du har rett til veiledning og tilrettelegging i hjemmet. I tillegg burde du kontakte Frivillighetssentralen i din kommune, om dere har det, og be om hjelp. I hvert fall inntil mer permanente løsninger kommer på plass.

Skrevet

Når det gjelder hjelp og avlastning til 6-åringens fritidsaktiviteter, eller trillehjelp til babyen, så burde det kanskje ikke være så umulig å skaffe seg selv?

Selvom du ikke kjenner noen nå, så bor det ganske sikkert noen i nærmiljøet som kan hjelpe deg.

Sett evt. en annonse i lokalavisa, eller en lapp på nærbutikken om at du søker en "barnepike" noen timer i uka.

Dette burde være en fin "jobb" for jenter i 12-15 års alderen som vil tjene noen kroner.

Jeg vet også at menge enslige eller pensjonister ofte har tid og lyst til å være til "nytte" for folk som kan trenge dem.

Dette er ihvertfall tiltak du enkelt kan iverksette selv. Så det er kanskje verdt et forsøk?

Gjest Såfall hvilke?
Skrevet

Du kan bare kontakte ergoterapeuten i kommunen, det trenger du ingen henvisning til.

Men du må ta tak i problemet med bekkenløsningen og gå til en behandler som har spesialkompetanse.

Ja jeg går hos spesialist i forhold til bekkenproblemet, det var denne som anbefalte videre undersøkelser av hofter mm.

Da kontakter jeg ergoterapeut selv. Takk :)

Gjest Såfall hvilke?
Skrevet

Når det gjelder hjelp og avlastning til 6-åringens fritidsaktiviteter, eller trillehjelp til babyen, så burde det kanskje ikke være så umulig å skaffe seg selv?

Selvom du ikke kjenner noen nå, så bor det ganske sikkert noen i nærmiljøet som kan hjelpe deg.

Sett evt. en annonse i lokalavisa, eller en lapp på nærbutikken om at du søker en "barnepike" noen timer i uka.

Dette burde være en fin "jobb" for jenter i 12-15 års alderen som vil tjene noen kroner.

Jeg vet også at menge enslige eller pensjonister ofte har tid og lyst til å være til "nytte" for folk som kan trenge dem.

Dette er ihvertfall tiltak du enkelt kan iverksette selv. Så det er kanskje verdt et forsøk?

Vi bor slik til at det finnes faktisk ikke ungdom her, det finnes en som er hjemme etter 17.00, da er faren hjemme selv.

Pensjonistene som bor her har nok med sine egne helseplager.

Men skal kontakte frivillighetssentralen. Har nettopp vært i kontakt med helsestasjon som også anbefalte det.

Gjest Såfall hvilke?
Skrevet

Det med avlastning til 6 åringens aktiviteter er fordi jeg trenger tid til egen trening.

Vi bor slik til at den ene fritidsaktiviteten tar 3 timer med kjøring!

Gjest Såfall hvilke?
Skrevet

Det er mulig du har rett til veiledning og tilrettelegging i hjemmet. I tillegg burde du kontakte Frivillighetssentralen i din kommune, om dere har det, og be om hjelp. I hvert fall inntil mer permanente løsninger kommer på plass.

Har nettopp vært i kontakt med helsestasjon, som også anbefalte frivillighetssentralen. Skal ta kontakt med denne. Takk :)

Gjest Såfall hvilke?
Skrevet

Jeg skjønte ikke helt hvorfor dere ikke greier å løse 6-åringens fritidsaktivitet, jeg da, de fleste med baby i tillegg løser det jo ved at den ene er hjemme med babyen mens den andre følger.

Alternativt, da, ville jeg ha sjekket om det er andre i klassen som går på samme aktivitet, og om det kan være mulig å få til en følgeløsning der. Altså at 6-åringen fast blir med hjem til noen fra skolen og derfra til aktivitet.

Når det gjelder trilletur, så er det ikke noe synd på babyen som ikke "får" det. Hvis h*n sover utendørs, får h*n frisk luft som selvfølgelig er et poeng.

Bæring i bilstol er verre, og det er kanskje av de ting du rett og slett ikke får gjort noe med.

Høres ut som dere ikke har kjentfolk i nærheten som kan stille opp, men hva med å annonsere etter barnevakt i avisa? Slik at du kommer deg til behandling, altså? Bruk helsestasjonen, f.eks., eller butikker/skoler i nærheten (litt avhengig av hvordan dere bor til, selvfølgelig, men de fleste har jo tilgang på ett eller annet tettsted).

Lykke til!

Fritidsaktivitetene til 6 åringen er ikke noe problem i seg selv, men om jeg skal få tid til å trene slik det er lagt opp nå så trenger vi hjelp.

Vi bor slik til at det er flere mil til disse aktivitetene. Den ene aktiviteten er det heller ingen andre vi kjenner som går på og det tar 40 min å kjøre en vei!

Gjest Også skral i kroppen
Skrevet

Fritidsaktivitetene til 6 åringen er ikke noe problem i seg selv, men om jeg skal få tid til å trene slik det er lagt opp nå så trenger vi hjelp.

Vi bor slik til at det er flere mil til disse aktivitetene. Den ene aktiviteten er det heller ingen andre vi kjenner som går på og det tar 40 min å kjøre en vei!

Hm. Lenger oppe skriver du at det tar 3 timer kjøring, her sier du 1,5 time. Men ok, det er uansett altfor mye kjøring for en fritidsaktivitet for en 6-åring mener nå jeg.

Forøvrig: Du skriver at du må ha tid til din trening, men hvis ikke denne aktiviteten tar mer enn en kveld, har du fortsatt 6 kvelder til disp.

Får en følelse av at du egentlig har en annen agenda med denne hjelpesøkingen din... Sorry.

Gjest Såfall hvilke?
Skrevet

Hm. Lenger oppe skriver du at det tar 3 timer kjøring, her sier du 1,5 time. Men ok, det er uansett altfor mye kjøring for en fritidsaktivitet for en 6-åring mener nå jeg.

Forøvrig: Du skriver at du må ha tid til din trening, men hvis ikke denne aktiviteten tar mer enn en kveld, har du fortsatt 6 kvelder til disp.

Får en følelse av at du egentlig har en annen agenda med denne hjelpesøkingen din... Sorry.

Nei jeg sa ikke 3 timers kjøring! Jeg sa 3 timer tilsammen! Med kjøring og aktiviteten!

Hva du måtte mene om det er for meg likegyldig, når man bor som vi så blir det slik! Dette er dessuten en fritidsaktivitet som har vært og burde vært mer inntegrert i undervisningen i skolen, dvs nødvendig!

Skjønner heller ikke hva du sikter til?? Hva annet skulle jeg være ute etter her?

Skrevet

Hadde jeg bodd så langt unna venner og familie, og livssituasjonen hadde blitt såpass vanskelig, så hadde jeg flyttet. Rett og slett. Det er en investering i fremtida... og man trenger å ha nære og kjære rundt seg.

Jeg har forresten vært der selv, og kunne ALDRI, ALDRI tenkt meg tilbake til livet der jeg bodde langt fra familie og barnevakt.

Skrevet

Vi bor slik til at det finnes faktisk ikke ungdom her, det finnes en som er hjemme etter 17.00, da er faren hjemme selv.

Pensjonistene som bor her har nok med sine egne helseplager.

Men skal kontakte frivillighetssentralen. Har nettopp vært i kontakt med helsestasjon som også anbefalte det.

Ok. Nå høres det ut som du bor VEELDIG avsides!?

Isåfall er jo dette i seg selv en stor begrensning på å få praktiske ting til å fungere - selv for folk med god helse.

Og desto verre for folk med ekstra behov for et støtteapparat eller hjelp.

For å si det sånn, så hadde jeg heller ALDRI giddet å kjøre i 3 timer, hver uke, bare for å bringe en 6 åring til en fritidsaktivitet - uavhengig av hvor sentralt eller usentralt jeg bodde.

Det ville rett og slett vært altfor krevende og lite gjennomførbart i forhold til å få "hverdags-logistikken" til å gå opp - selv for oss som er "friske".

Jeg vet ikke helt hva som skal til for å ha krav på hjelp / avlastning fra det offentlige.

Men jeg antar at "minstekravet" er at det må kunne dokumenteres, bl.a med lege-attester, at du er kronisk syk og at dette gir deg en betydelig redusert evne til å ta deg av barna selv, og/eller at dine ansvaroppgaver går utover det "normale" (f.eks når man har barn som er handikappet eller har spesielle behov)

Dette må du nok isåfall søke om, kanskje via din lege eller andre fagpersoner. Men jeg tror det skal ganske mye til å få gjennomslag for en slik støtte.

Hvis du regner med at helsen din vil kreve, også i fremtiden, at du/dere vil ha behov for litt hjelp og et bedre støtteapparat rundt dere, så ville jeg faktisk vurdert å flytte til et sted hvor dette var mere tilgjengelig.

Enten et sted som var mere sentralt og hadde flere tilbud, eller nærmere venner / familie.

Gjest Såfall hvilke?
Skrevet

Ok. Nå høres det ut som du bor VEELDIG avsides!?

Isåfall er jo dette i seg selv en stor begrensning på å få praktiske ting til å fungere - selv for folk med god helse.

Og desto verre for folk med ekstra behov for et støtteapparat eller hjelp.

For å si det sånn, så hadde jeg heller ALDRI giddet å kjøre i 3 timer, hver uke, bare for å bringe en 6 åring til en fritidsaktivitet - uavhengig av hvor sentralt eller usentralt jeg bodde.

Det ville rett og slett vært altfor krevende og lite gjennomførbart i forhold til å få "hverdags-logistikken" til å gå opp - selv for oss som er "friske".

Jeg vet ikke helt hva som skal til for å ha krav på hjelp / avlastning fra det offentlige.

Men jeg antar at "minstekravet" er at det må kunne dokumenteres, bl.a med lege-attester, at du er kronisk syk og at dette gir deg en betydelig redusert evne til å ta deg av barna selv, og/eller at dine ansvaroppgaver går utover det "normale" (f.eks når man har barn som er handikappet eller har spesielle behov)

Dette må du nok isåfall søke om, kanskje via din lege eller andre fagpersoner. Men jeg tror det skal ganske mye til å få gjennomslag for en slik støtte.

Hvis du regner med at helsen din vil kreve, også i fremtiden, at du/dere vil ha behov for litt hjelp og et bedre støtteapparat rundt dere, så ville jeg faktisk vurdert å flytte til et sted hvor dette var mere tilgjengelig.

Enten et sted som var mere sentralt og hadde flere tilbud, eller nærmere venner / familie.

Det er bare sånn det er å bo slik til. Det finnes ikke tilbud her, og vi må ta bilen fatt.

Det med å flytte er en tanke, problemet i det er jo at det et økonomisk spørsmål, og i forhold til jobben til min samboer.

Det er billig å bo avsides.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...