Gå til innhold

Når lærte ditt barn å telle?

Anbefalte innlegg

Gjest tidlig krøkes?

Knøttet på 20 mnd

teller - en - to - tle

og hun sier tall fra en til ti... men tilfeldig rekkefølge. Spesielt tallet seks - uttalt av henne: Sæs.

Hun har en telefon hvor de sier tallene, så dette er kanskje litt av grunnen :)

jeg syns bare det er så tidlig, ikke at det gjør noe altså :)

Men jeg var neppe SÅ tidlig ute :)

Men så går hun jo i barnehage og, der lærer de så mye rart. Jeg gikk aldri i barnehage.

Fortsetter under...

Gjest Å telle og å telle er to forskjellige ting

Veldig mange barn kan å si tallene omtrent fra de kan snakke, og mange kan si dem i rekkefølge. Det blir som å si en hvilken som helst annen regle.

"Å telle" kan de vel først når de forstår mengde, og det ramler inn litt senere.

Men det er jo morsomt, da, å høre på dem når de durer i vei! :-)

Gjest tidlig krøkes?

Veldig mange barn kan å si tallene omtrent fra de kan snakke, og mange kan si dem i rekkefølge. Det blir som å si en hvilken som helst annen regle.

"Å telle" kan de vel først når de forstår mengde, og det ramler inn litt senere.

Men det er jo morsomt, da, å høre på dem når de durer i vei! :-)

Men det er nå i det siste hun har begynt da og nå virker det faktisk som hun teller.

Hun har ting og legger dem ut

en to te

og gjerne flere tall, men der husker hun vel ikke rekkefølgen :9

morsomt å høre på i alle fall :)

Annonse

Tallremsene kunne de før de var 2 år. Å telle når de var rundt 2,5. Da med tall opp til 14 (har 14 trappetrinn i trappa inne - og vi telte høyt hver gang vi gikk opp og ned).

Minstemann på 4 kan å trekke fra og legge til på tall opp til 10, med visuelle hjelpemidler.

AneM1365380603

Tallremsene kunne de før de var 2 år. Å telle når de var rundt 2,5. Da med tall opp til 14 (har 14 trappetrinn i trappa inne - og vi telte høyt hver gang vi gikk opp og ned).

Minstemann på 4 kan å trekke fra og legge til på tall opp til 10, med visuelle hjelpemidler.

Våre lærte også å telle da de fremdeles trengte en hånd opp og ned trappa :)

Jeg klarer ikke lenger å huske når han kunne telle, men jeg støtter det som en under her sier at det å ramse opp tallene i riktig rekkefølge ikke nødvendigvis er det samme som å kunne _telle_.

Men jeg husker at rulle-r'en satt da han var ca 2 år og 3 mnd. :-)

Jeg klarer ikke lenger å huske når han kunne telle, men jeg støtter det som en under her sier at det å ramse opp tallene i riktig rekkefølge ikke nødvendigvis er det samme som å kunne _telle_.

Men jeg husker at rulle-r'en satt da han var ca 2 år og 3 mnd. :-)

Og jentungen min regnet både brøk og løste ligninger før rullle-r'en kom... (hun skarrer, såvidt, av en eller annen grunn).

Tallforståelse er selvfølgelig noe helt annet enn å ramse opp tallord, sier matematikeren

Gjest jul med din glede

Mine barn er voksne for lenge siden, men de sa ikke en, to , tre da de var 20 mnd. Den ene gikk i barnehage, men ikke den andre. Kan hende at det var pga. at de hadde to språk hjemme og det tredje i samfunnet/barnehage.

Ja du kan ha superbegavede barn.....................

3.5-åringen min teller til 15, i den forstand at hun har lært navnet på tallene og kan rekkefølgen. Hun _ser_ menger på fire, uten å telle, da hun tippet to år så hun mengder på tre - og det syntes jeg var tidlig, vi hadde en nesten-tenåring med tidlig sans for tall å sammenligne med.

Størstemann satt i baksetet på bilen da hun var tre-fire år: Hvis jeg har fire sauer og ulven spiser en, hvor mange er det da igjen? Sier noe om hvor poppis talleker var på den tiden...

Annonse

Jeg tror ikke det er så uvanlig å kunne dette i den alderen? De har jo ikke tallbegreper, men ramser opp ei slags "regle". Mine barn sa alfabetet veldig tidlig, men det var kun snakk om at de huska "regla" på samme måten som de kunne teksten til "Bæ, bæ lillelam".

Uansett artig når ungene begynner slik:)

Du kan utfordre henne litt på å telle riktig - f.eks. legge tre sjokoladebiter på bordet og få henne til å telle 1-2-3 ved å peke riktig. Som regel kan det bli litt "surr" da - illefall om det blir flere tall enn tre ;-)

Hun har lært seg rekka, men kan ikke telle og skjønner jo ikke at en og en er to. :o) Det blir på samme måte som at ungene først lærer seg at en A heter a, men ikke skjønner at det er en bokstav vi skriver med og som betyr noe, men det bildet heter a rett og slett.

Men moro er det når de begynner å oppfatte ting rundt seg! :o)

to-barns-mamman

Jenta mi har telt til ti fra hun var rundt året, og til hundre fra hun var rundt 3 år. Nå er hun er reser i matte, går i 1. klasse, men får ekstrabøker på 3.klasse nivå. Hun elsker matte :-)

Så hun må vel sies å være tidlig ute ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...