Gå til innhold

Tror du på et liv etter døden?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym ikke akademiker
Skrevet

Her er min mening:

Det som taler for det er, er jo det fantastiske universet vi lever i. Hvordan kan det ha blitt skapt, hva er utenfor? Alle menneskene som har overlevd nær døden opplevelse som beskriver sterkt lys osv

Det som taler imot for mitt vedkommende, er at jeg kan ikke helt skjønne at vi alle skal få et nytt liv en annen plass. For gjelder det et hvert levende vesen på vår jord. Som maur, det minste insekt osv? I tillegg til at jeg har opplevd lite åndelig i mitt virkelige liv.

Min konklusjon er likevel at jeg tror på et liv etter døden. Eller at jeg tror at det finnes noe åndelig for å si det sånn.

Gjest Niccola
Skrevet

Fornuften min sier nei, det gjør jeg ikke. Men håpet sier noe annet.. :-)

Skrevet

Det tror jeg fullstendig på,ellers hadde alt vært meningsløst.

Skrevet

Ha'kke peiling, men jeg klarer ikke helt å tro at alt bare blir slutt...

Gjest Niccola
Skrevet

Det tror jeg fullstendig på,ellers hadde alt vært meningsløst.

...det er derfor vi har religion, tror jeg, for å skape et slags system i det uforståelige og meningsløse.

Skal ikke starte noen diskusjon altså, jeg bare tror det hele _er_ meningsløst, og vi er kommet dit vi er pga reproduksjon og evolusjon..... ;-)

-På Dol av og til
Skrevet

Fornuften min sier nei, det gjør jeg ikke. Men håpet sier noe annet.. :-)

Sånn tenker jeg også:)

Gjest MayLynn
Skrevet

Ja - eller - jeg kan ihvertfall ikke tro at alt bare er "tilfeldig". (Og jeg ER akademiker...)

Gjest også akademiker
Skrevet

Ja - eller - jeg kan ihvertfall ikke tro at alt bare er "tilfeldig". (Og jeg ER akademiker...)

Samme her. Men kjekt med trosfrihet.

Gjest også akademiker-2
Skrevet

Jeg tror at gode sjeler er "i himmelen".

Kan ikke definere hvor eller hvordan/hvorfor.

Velger være ydmyk og innse at vi neppe kan forklare alt- og at vi heller ikke vet alt.

Skrevet

jeg tror på et liv før døden. Jeg håper og tror det er et liv etter døden også for gjøre ting mer meningsfullt.

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Jeg har ingen voldsom sterk tro i den ene eller annen retning. Men jeg tror på en eller annen kraft, ett eller annet sted. Og det med sjelevandring, at vi lever flere ganger og lærer noe for hvert liv, at vi blir plassert der det er bruk for oss i hvert liv, og at vi oppnår større og større bevissthet mot et eller annet. Men hva? Vet ikke.

Kanskje dør vi og det er det. Mye å filosofere over! Men ingen VET jo, så ingen kan si at sånn ER det eller sånn er det IKKE. Jeg mener de som er så kategoriske er lite intelligente. Det siste tror jeg fullt og fast på!

Skrevet

...det er derfor vi har religion, tror jeg, for å skape et slags system i det uforståelige og meningsløse.

Skal ikke starte noen diskusjon altså, jeg bare tror det hele _er_ meningsløst, og vi er kommet dit vi er pga reproduksjon og evolusjon..... ;-)

Man trenger ikke relgion for å tro da,jeg tror det er en mening med alt..det må det bare være,men ikke alle skjønner meningen før de "dør". Tror ikke det finnes noen død,bare en overgang til noe annet. Som is smelter til vann,vi skifter form men blir ikke borte. Jeg tror ikke sinnet kan dø,men kroppen forfaller og dør.

peppermyntete
Skrevet

Nei.

Jeg fatter ikke at så mange har problemer med å akseptere sin egen ikke-eksistens. Vi har alle "opplevd" det å ikke eksistere før vi ble til. Er det ikke logisk at vi går tilbake til den samme ikke-eksistensen etter at vi dør? Jeg ser ingen grunn til at det skulle være annerledes.

Dette behovet for å finne mening i alt forekommer meg også merkelig. Menneskearten utviklet seg fra apene for omtrent 200.000 år siden. Menneskehetens tidsalder er ikke engang en dråpe i havet sammenlignet med hvor gammelt man kan anta at universet er. Solen er f.eks. ca 5 milliarder år gammel. At mitt 82,66 år gamle liv skal ha en dypere og planlagt hensikt eller mening i dette perspektivet er for meg en absurd tanke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...