Gå til innhold

Barn, diabetes og rettigheter

Anbefalte innlegg

Gjest Erfaringer?

Er det noen som vet om barnehagen har krav på ekstra ressurs når barn som går i barnehagen får diabetes?

Det vil jo bli endel ekstra omsorg rundt dette barnet, særlig i forbindelse med måltidene. Til tider vil det også bli behov for tilrettelegging rundt hvile og ekstra mat ved behov.

Noen som har andre erfaringer å dele rundt barn og diabetes?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/340819-barn-diabetes-og-rettigheter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren til et vennepar av oss (4 år) har diabetes, og hun har ekstra ressurs i barnehagen. Hun har imidlertid cøliaki i tillegg, så jeg er litt usikker på om det er kombinasjonen som har gitt henne det eller om hun også ville fått det uten cøliakien...

Gjest tror jeg

Datteren til et vennepar av oss (4 år) har diabetes, og hun har ekstra ressurs i barnehagen. Hun har imidlertid cøliaki i tillegg, så jeg er litt usikker på om det er kombinasjonen som har gitt henne det eller om hun også ville fått det uten cøliakien...

Det er vel sjelden at selve diagnosene i seg selv utløser ressurser. Heller ikke kombinasjonen. Det er behovet for hjelp som er avgjørende. Diagnoser og kombinasjonen av dem igjen kan selvsagt indikere hjelpegraden, slik at enkelte diagnoser lettere utløser hjelp. I noen tilfeller nærmest automatisk.

Det er vel sjelden at selve diagnosene i seg selv utløser ressurser. Heller ikke kombinasjonen. Det er behovet for hjelp som er avgjørende. Diagnoser og kombinasjonen av dem igjen kan selvsagt indikere hjelpegraden, slik at enkelte diagnoser lettere utløser hjelp. I noen tilfeller nærmest automatisk.

Jeg er klar over det, men jeg mente at behovet for hjelp ble så mye større i og med at hun har to diagnoser....

Jeg er klar over det, men jeg mente at behovet for hjelp ble så mye større i og med at hun har to diagnoser....

Da våre barn gikk i bhg var det et barn som var hyper hyper allergisk for nøtter. Himmel og jord ble satt i bevegelse for at ingenting som lignet noe på en nøtt skulle innenfor barnehagens dører. Jentene våre hadde cøliaki. Med litt hjelp og tilrettelegging fra oss foreldre krever ikke dette mye ekstra innsats fra personalet. Barna er også ganske små når de selv blir klar over sin tilstand og hjelper personalet med å minne på saker og ting rundt diagnosene sine. Kan i alle fall ikke tro at cøliaki skal gi behov for noe ekstra hjelp. Nøtteallergikeren hadde heller ingen ektra ressurs.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...