Gå til innhold

I dag må hun legge seg uten kveldsmat

Lillemus

Anbefalte innlegg

*Sukk* 9-årungen ville ha ristet brød med brunost til kvelds og jeg lagde en skive. Tynn, varm og sprø var den da jeg satte den på bordet.

Hun måtte gjøre ferdig formingstingen hun holdt på med, sjekke noe på data'n, finne en film å se på og gå på do før hun satte seg for å spise. Da hadde brødskiva selvfølgelig blitt kald og mjuk og hun vil ikke ha den. Hun har selv surret og ventet alt for lenge med å spise den så hun får ikke noe annet før den er spist opp. Nå er hun møkksur og sulten, men har fått beskjed om at hun må spise det hun selv har bedt om og fått før hun får noe annet.

Og nå er det 5 min til de skal gå på badet for kvelden.... Jaja, hun dør ikke av å legge seg uten kveldsmat en kveld, men jeg blir snart sprø og det er slutt på ristet brød nå altså! Tidligere slukte hun det, nå er det aldri bra nok - enten for tyk skive, for lite ristet, for mye ristet, for myk eller for kald. Jeg gir opp og skal hun ha ristet brød heretter får hun ordne det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

14

• Katt-ja

6

• Mandolaika

5

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia

''Hun måtte gjøre ferdig formingstingen hun holdt på med, sjekke noe på data'n, finne en film å se på og gå på do før hun satte seg for å spise''

Jeg hadde latt henne gå på do, men jeg hadde ikke hatt tålmodighet til å la henne få gjøre alt det andre før hun spiste. Jeg hadde tatt det rett ut av henda hennes og bedd henne spise brødskiva og gjøre seg ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL!!!! Det er så utrolig godt å høre at ungene mine ikke er verre enn andres :)

Synes du gjør absolutt det rette - og hun klarer helt fint å lage seg kveldsmat selv. Da får hun det akkurat som hun vil ha det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dol-barn på ni år ordner selvfølgelig kveldsmaten selv, det burde du vite, Lillemus!

*Knegg* Jeg vurderer å begynne med å la dem lage kveldsmaten selv ja, men det er litt koselig også da sjø. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

''Jeg gir opp og skal hun ha ristet brød heretter får hun ordne det selv''.

Og av nøyaktig samme grunn står nå tolvåringe ute på kjøkkenet og mekker ristet brødskive til seg selv. Bortsett fra at hun foretrekker gulost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LOL!!!! Det er så utrolig godt å høre at ungene mine ikke er verre enn andres :)

Synes du gjør absolutt det rette - og hun klarer helt fint å lage seg kveldsmat selv. Da får hun det akkurat som hun vil ha det :)

Det endte med at hun spiste brødskiva allikevel. Hun bare MÅ teste ut at jeg virkelig ikke gir etter, selv om det tar lang tid. Jeg fatter ikke at hun gidder, hun vet jo at jeg er sta som et gammelt esel! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og av nøyaktig samme grunn står nå tolvåringe ute på kjøkkenet og mekker ristet brødskive til seg selv. Bortsett fra at hun foretrekker gulost.

I morra tidlig blir det en rask innføring i "hvordan bruke brødristeren" her i huset også ja. Definitivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det endte med at hun spiste brødskiva allikevel. Hun bare MÅ teste ut at jeg virkelig ikke gir etter, selv om det tar lang tid. Jeg fatter ikke at hun gidder, hun vet jo at jeg er sta som et gammelt esel! ;o)

Hi, hi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er vi ikke så strenge...

Jeg lager ikke annen mat til henne når hun selv har bedt om maten og fått den og somlet sånn at hun påstår den har blitt kald og hun ikke liker den etterpå nei. Hun er bortskjemt nok som det er. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Her i huset er vi ikke så strenge...

Her i huset er vi streng lenge før jeg kommer til et slikt punkt;o)

Det er aldri aktuelt å legge minstejenta uten mat hvis hun er sulten, men i det øyeblikk jeg har satt frem maten, er det værsågod og sitt ned. Skulle det ligge noe på spisebordet som ødelegger konsentrasjone, blir det tatt vekk og gjemt unna.

Nå skal det sies at jeg ikke har verdens beste tålmodighet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg lager ikke annen mat til henne når hun selv har bedt om maten og fått den og somlet sånn at hun påstår den har blitt kald og hun ikke liker den etterpå nei. Hun er bortskjemt nok som det er. :o)

Hvorfor lar du henne somle? Se på film når maten er satt frem?

Jeg synes ikke du er streng jeg. Tvert imot:-) Det hadde ikke vært meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor lar du henne somle? Se på film når maten er satt frem?

Jeg synes ikke du er streng jeg. Tvert imot:-) Det hadde ikke vært meg.

Ja, de får gjerne se film når de spiser kveldsmat... *host*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Og da er det ekstra viktig å ikke gi etter. Skjønner hun at du alltid gjør alvor av det du sier gir nok trassen og utrpøvingen seg etterhvert. Forhåpentligvis :)

Jeg ville nok fått henne til å legge bort alt hun holdt på med før jeg lagde aftensmaten. Det tar ikke lang tid å riste en brødskive og da kunne hun sittet ved bordet og ventet.

Sikkert lurt med et brødristerkurs imorgen - en 9-åring klarer det helt fint selv! Og om du lar henne skjære brøde også så kan hun se hvor vanskelig det er å få til "perfekt" tykkelse ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ja, de får gjerne se film når de spiser kveldsmat... *host*

Begynner å lure på om det er jeg som er for streng.

Jeg behandler henne som ei bikkje. Jeg sier "sitt" og hun skal sitte (og spise):-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi voksne skulle gjøre det samme her i huset - lage en skive som vi ikke fikk spist - og som vi etterpå ikke hadde lyst på, hadde jeg ikke tvunget i meg den skiven, men hivd den i komposten og laget en ny...

Vi er nok veldig lite strenge på en del ting her i huset - men det har blitt sympatiske unge mennesker av ungene - som alle skryter av, de har aldri vært vanskelige utenfor huset... Så plagsomt bortskjemte er de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolvåringen her lager seg gjerne rista brød eller toast til kvelds også :) Akkurat ferdig med to rista skiver med ost og et glass juice - og klar for senga om fem minutter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å lure på om det er jeg som er for streng.

Jeg behandler henne som ei bikkje. Jeg sier "sitt" og hun skal sitte (og spise):-)

Hehe,- ungene her behandles som mennesker, og dyrene også, forsåvidt :-) Ingen prøysserdisiplin på noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dol-barn på ni år ordner selvfølgelig kveldsmaten selv, det burde du vite, Lillemus!

Er det sant?

*lusker beskjemmet inn på stua igjen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...