morsan Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Her i huset er vi ikke så strenge... Ikke her i huset heller! :-) Men vi prøver unngå at maten blir "gammel og uspiselig" ved å minne/hinte en distre gutt om å spise maten sin... ;-) Jeg ser ihvertfall ikke noe poeng i å sende sulten unge til sengs uten mat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hehe,- ungene her behandles som mennesker, og dyrene også, forsåvidt :-) Ingen prøysserdisiplin på noen... Jeg er ikke så streng at jeg tvinger henne til å spise opp maten da hvis hun er mett, men jeg bærer bort det som ligger på spisebordet og hun må sitte der for å spise. Ikke gjøre andre ting. Jeg skal innrømme at jeg er litt streng, for jeg har skjelden latt ungene få lov til å spise i soafen forran tv`n. Det er helst for å unngå at jeg må frem med støvsugeren etterpå. Unntak skjer selvfølgelig og tenåringene har jeg ikke helt kontroll over lenger:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Jeg er ikke så streng at jeg tvinger henne til å spise opp maten da hvis hun er mett, men jeg bærer bort det som ligger på spisebordet og hun må sitte der for å spise. Ikke gjøre andre ting. Jeg skal innrømme at jeg er litt streng, for jeg har skjelden latt ungene få lov til å spise i soafen forran tv`n. Det er helst for å unngå at jeg må frem med støvsugeren etterpå. Unntak skjer selvfølgelig og tenåringene har jeg ikke helt kontroll over lenger:-) Hehe, det er jo rene Nazi regime hjemme hos deg:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Ikke her i huset heller! :-) Men vi prøver unngå at maten blir "gammel og uspiselig" ved å minne/hinte en distre gutt om å spise maten sin... ;-) Jeg ser ihvertfall ikke noe poeng i å sende sulten unge til sengs uten mat. Godt å høre at jeg ikke er heeelt alene ;-) Jeg kaster så mye annen mat - rester som står innerst i kjøleskap etc - at en skive i ny og ne ikke spiller den store rollen. Nå er det ikke ofte sånne situasjoner oppstår, da - "ungene" er store og vokst meg over hodet for lengst... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hehe, det er jo rene Nazi regime hjemme hos deg:-) He he, det er ikke så galt som det høres ut for da. Det er f.eks skjeldent jeg hever stemmen, men dette med at de skal sitte å spise ved bordet er så inngrodd, så det går egentlig ganske greit;-) Bortsett fra når det gjelder tenåringene:-) De lager brødmaten selv og hun eldste tar gjerne med maten på rommet sitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 *Knegg* Jeg vurderer å begynne med å la dem lage kveldsmaten selv ja, men det er litt koselig også da sjø. ) Et ettåring i barnehagen lager jo maten sin selv:-) He he, husker den diskusjonen:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Et ettåring i barnehagen lager jo maten sin selv:-) He he, husker den diskusjonen:-) Hun lager frokost selv og sånt, det er liksom brødristeren hun ikke har brukt, men nå er det på tide gitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hun lager frokost selv og sånt, det er liksom brødristeren hun ikke har brukt, men nå er det på tide gitt. Var ikke meningen å kritisere deg for at du lager brødskive til 9-åringen din. Litt service skal 9-åringer fremdeles ha. Jeg bare husker at du var litt mer rigid på dette tidligere:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Var ikke meningen å kritisere deg for at du lager brødskive til 9-åringen din. Litt service skal 9-åringer fremdeles ha. Jeg bare husker at du var litt mer rigid på dette tidligere:-) Min mann lager kaffe eller te og serverer meg. Jeg kan fremdeles også ordne litt mat til tenåringene. Fordel er jo at da bestemmer jeg næringsverdi. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Var ikke meningen å kritisere deg for at du lager brødskive til 9-åringen din. Litt service skal 9-åringer fremdeles ha. Jeg bare husker at du var litt mer rigid på dette tidligere:-) Nja - om vi sitter ved matbordet så sitter jeg ikke og smører på skivene til dem nei. De har smurt sine egne skiver ved matbordet siden de var 3-4 år gamle stort sett, bortsett fra kveldsmaten som jeg av en eller annen grunn har hatt regien på hele tiden. Kanskje fordi den ene gjerne vil ha havregrøt og den andre ristet brød. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Min mann lager kaffe eller te og serverer meg. Jeg kan fremdeles også ordne litt mat til tenåringene. Fordel er jo at da bestemmer jeg næringsverdi. ;-) Ja, det kan jo være lurt. 18-åringen min kan veldig mye mer enn meg om riktig næring "på papiret". Er faktisk imponert over hva hun kan. Når det kommer til praksis derimot, blir det noe helt annet ;o)16-åringen min har begynt å lage seg mye omelett nå. Han skal ha proteiner og muskler nemlig:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Nja - om vi sitter ved matbordet så sitter jeg ikke og smører på skivene til dem nei. De har smurt sine egne skiver ved matbordet siden de var 3-4 år gamle stort sett, bortsett fra kveldsmaten som jeg av en eller annen grunn har hatt regien på hele tiden. Kanskje fordi den ene gjerne vil ha havregrøt og den andre ristet brød. ok:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Ja, det kan jo være lurt. 18-åringen min kan veldig mye mer enn meg om riktig næring "på papiret". Er faktisk imponert over hva hun kan. Når det kommer til praksis derimot, blir det noe helt annet ;o)16-åringen min har begynt å lage seg mye omelett nå. Han skal ha proteiner og muskler nemlig:-) Ja, det er jo fint - når de selv er motivert og velger sunt. Det er jo veldig mange tenåringer som spiser alt annet enn _sunt_. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Hun lager frokost selv og sånt, det er liksom brødristeren hun ikke har brukt, men nå er det på tide gitt. ''det er liksom brødristeren hun ikke har brukt'' Skal ikke påstå barne mine er så selvdrevne, men åtteåringen har da ristet brøded selv et par år :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 ''det er liksom brødristeren hun ikke har brukt'' Skal ikke påstå barne mine er så selvdrevne, men åtteåringen har da ristet brøded selv et par år :-) Min også:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg er ikke så streng at jeg tvinger henne til å spise opp maten da hvis hun er mett, men jeg bærer bort det som ligger på spisebordet og hun må sitte der for å spise. Ikke gjøre andre ting. Jeg skal innrømme at jeg er litt streng, for jeg har skjelden latt ungene få lov til å spise i soafen forran tv`n. Det er helst for å unngå at jeg må frem med støvsugeren etterpå. Unntak skjer selvfølgelig og tenåringene har jeg ikke helt kontroll over lenger:-) Hos oss har vi også innprentet at spising skjer ved spisebordet, og ikke i sofaen, foraen TV'en eller på rommene deres. Mye av grunnen er jo at jeg ikke ønsker smuler og matrester over alt. Men synes uansett det er greit å ha den vanen. Unntaket er enkelte ganger i helgene når frokosten blir veldig sen - da hender det de får en skive foran TV'n! Men aldri kveldsmat ved TV'n, altså, der går grensen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg er akkurat som deg!:-P Irriterer meg grenseløst over sommel og sutring.... Eldstemann har nok lagt seg småsulten flere kvelder i det siste, iallefall... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hoppsideisi Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hos oss har vi også innprentet at spising skjer ved spisebordet, og ikke i sofaen, foraen TV'en eller på rommene deres. Mye av grunnen er jo at jeg ikke ønsker smuler og matrester over alt. Men synes uansett det er greit å ha den vanen. Unntaket er enkelte ganger i helgene når frokosten blir veldig sen - da hender det de får en skive foran TV'n! Men aldri kveldsmat ved TV'n, altså, der går grensen! Hvorfor er det så stor forskjell på frokost og kveldsmat foran tv? Jeg synes det er akkurat det samme. Hos oss spiser vi ved bordet på kjøkkenet og har unntaksvis spising foran tv på lørdager når vi har "lørdagskos" eller hvis barna vil se barnetv i helgene om morgenen. Ellers er alle måltider på kjøkkenet av den enkle grunn at jeg synes måltider skal inntas når man sitter sammen rundt et bord og kan snakke sammen og ikke glo på tv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg hadde reagert som deg Jeg er absolutt ikke tålmodig når det kommer til slik og vi diller ikke i forhold til hvilken brødskive som skal spises, pålegg, kaldt, varmt osv. Noen ganger spør jeg hva han vil ha, men resten av gangene spiser han det han blir servert eller ingenting. Så streng er jeg Men han får spise foran TVen om han vil, da. Så lenge vi ikke har dårlig tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg lager ikke annen mat til henne når hun selv har bedt om maten og fått den og somlet sånn at hun påstår den har blitt kald og hun ikke liker den etterpå nei. Hun er bortskjemt nok som det er. ) Syns ikke du er for streng jeg. Det der har med konsekvenslæring å gjøre og det er aldri en dum ting å få ordentlig på plass først som sist. Hun er jo stor nok til å lage seg noe annet selv, og den skiva er da ikke totalt uspiselig hvis hun er sulten nok. Så kan hun lage seg noe annet selv etterpå. Jeg har lite tålmodighet når det gjelder dilling selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.