Gå til innhold

I dag må hun legge seg uten kveldsmat

Lillemus

Anbefalte innlegg

Det endte med at hun spiste brødskiva allikevel. Hun bare MÅ teste ut at jeg virkelig ikke gir etter, selv om det tar lang tid. Jeg fatter ikke at hun gidder, hun vet jo at jeg er sta som et gammelt esel! ;o)

Hvis du mener hun er bortskjemt nok fra før, så handler du helt rett her etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

14

• Katt-ja

6

• Mandolaika

5

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Godt å høre at jeg ikke er heeelt alene ;-)

Jeg kaster så mye annen mat - rester som står innerst i kjøleskap etc - at en skive i ny og ne ikke spiller den store rollen. Nå er det ikke ofte sånne situasjoner oppstår, da - "ungene" er store og vokst meg over hodet for lengst...

''Jeg kaster så mye annen mat - rester som står innerst i kjøleskap etc - at en skive i ny og ne ikke spiller den store rollen. ''

Bare et lite tips:

Kasting av mat er en av de aller største miljøsyndene vi gjør i den vestlige verden. Sparepærer o.l. er en dråpe i havet i forhold... (Det krever utrolig mye energi å produsere mat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvorfor er det så stor forskjell på frokost og kveldsmat foran tv?

Jeg synes det er akkurat det samme. Hos oss spiser vi ved bordet på kjøkkenet og har unntaksvis spising foran tv på lørdager når vi har "lørdagskos" eller hvis barna vil se barnetv i helgene om morgenen. Ellers er alle måltider på kjøkkenet av den enkle grunn at jeg synes måltider skal inntas når man sitter sammen rundt et bord og kan snakke sammen og ikke glo på tv.

''Hvorfor er det så stor forskjell på frokost og kveldsmat foran tv? ''

Mine barn har ikke standard frokost foran TV, men får unntaksvis en skive foran TV i helgene før den egentlige frokost (dvs. før foreldre har stått opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke du er for streng jeg. Det der har med konsekvenslæring å gjøre og det er aldri en dum ting å få ordentlig på plass først som sist.

Hun er jo stor nok til å lage seg noe annet selv, og den skiva er da ikke totalt uspiselig hvis hun er sulten nok. Så kan hun lage seg noe annet selv etterpå.

Jeg har lite tålmodighet når det gjelder dilling selv.

''Hun er jo stor nok til å lage seg noe annet selv, og den skiva er da ikke totalt uspiselig hvis hun er sulten nok. Så kan hun lage seg noe annet selv etterpå.''

Hun fikk ikke lage seg noe annet før den skiva var spist. :o) Surmulende og med noen krokodilletårer spiste hun skiva til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hun er jo stor nok til å lage seg noe annet selv, og den skiva er da ikke totalt uspiselig hvis hun er sulten nok. Så kan hun lage seg noe annet selv etterpå.''

Hun fikk ikke lage seg noe annet før den skiva var spist. :o) Surmulende og med noen krokodilletårer spiste hun skiva til slutt.

Ja, holder med deg i at hun måtte spise opp den først ja, hun hadde selv bedt om den og hun fikk det hun ba om, var hun selv som somlet.

Du ga deg ikke og det du har oppnådd (forhåpentligvis) er at hun har lært til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Jeg kaster så mye annen mat - rester som står innerst i kjøleskap etc - at en skive i ny og ne ikke spiller den store rollen. ''

Bare et lite tips:

Kasting av mat er en av de aller største miljøsyndene vi gjør i den vestlige verden. Sparepærer o.l. er en dråpe i havet i forhold... (Det krever utrolig mye energi å produsere mat)

Jeg kaster så lite mat som mulig... Men noe blir det helt uunngåelig i en familiehusholdning.

Og ellers er jeg riktig så miljøvennlig, ser du :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster så lite mat som mulig... Men noe blir det helt uunngåelig i en familiehusholdning.

Og ellers er jeg riktig så miljøvennlig, ser du :-)

''Og ellers er jeg riktig så miljøvennlig, ser du :-)''

Fint, det :-)

Her i huset er restemat veldig populært for skolebarna som kommer sultne hjem kl 13-14. Da raider de kjøleskapet for rester av kylling, pasta, kjøttkaker eller hva som helst annet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, holder med deg i at hun måtte spise opp den først ja, hun hadde selv bedt om den og hun fikk det hun ba om, var hun selv som somlet.

Du ga deg ikke og det du har oppnådd (forhåpentligvis) er at hun har lært til neste gang.

''Du ga deg ikke og det du har oppnådd (forhåpentligvis) er at hun har lært til neste gang.''

Hah! Hun der? Hun har å slekte på når det gjelder å være sta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Du ga deg ikke og det du har oppnådd (forhåpentligvis) er at hun har lært til neste gang.''

Hah! Hun der? Hun har å slekte på når det gjelder å være sta...

Ja, men du gjorde jo det der for å lære henne noe, poengtere noe, eller for å oppnå noe, du gjorde det jo ikke for å være ekkel eller lei mot henne. Og selv om du sikkert er sta selv og tror at hun aldri vil lære, så vet du jo rent intellektuelt sett hvordan ting henger sammen, så hun skjønner det der vet du. :-)

Uansett så ser hun at du ikke gir deg når du virkelig vil markere noe, kan være en god egenskap å ha med seg i mange sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du gjorde jo det der for å lære henne noe, poengtere noe, eller for å oppnå noe, du gjorde det jo ikke for å være ekkel eller lei mot henne. Og selv om du sikkert er sta selv og tror at hun aldri vil lære, så vet du jo rent intellektuelt sett hvordan ting henger sammen, så hun skjønner det der vet du. :-)

Uansett så ser hun at du ikke gir deg når du virkelig vil markere noe, kan være en god egenskap å ha med seg i mange sammenhenger.

Javisst - hun er en smart unge, men du verden så utspekulert hun kan være om det er noe hun har bestemt seg for eller vil oppnå. Jeg er overbevist om at hun vil klare seg bra her i livet - hun lar seg definitivt ikke overkjøre! *Hehe*

Men hun er en herlig unge altså, bare så det er sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst - hun er en smart unge, men du verden så utspekulert hun kan være om det er noe hun har bestemt seg for eller vil oppnå. Jeg er overbevist om at hun vil klare seg bra her i livet - hun lar seg definitivt ikke overkjøre! *Hehe*

Men hun er en herlig unge altså, bare så det er sagt!

Det er helt greit å være utspekulert for å nå sine mål, så lenge man ikke overkjører andre. At hun selv ikke lar seg overkjøre er veldig fint, og siden hun har deg som handlet slik, så lærer hun at hun ikke får overkjørt deg (og ikke alle andre) heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde reagert som deg :) Jeg er absolutt ikke tålmodig når det kommer til slik og vi diller ikke i forhold til hvilken brødskive som skal spises, pålegg, kaldt, varmt osv. Noen ganger spør jeg hva han vil ha, men resten av gangene spiser han det han blir servert eller ingenting. Så streng er jeg ;)

Men han får spise foran TVen om han vil, da. Så lenge vi ikke har dårlig tid.

Jeg er helt på linje med Glimtipper. I tillegg får de svært sjelden spise foran tv her.. Både fordi jeg synes det er greitt å bevare møblene pene, har ikke råd til å skifte dem ut hele tiden og jeg _hater_ inderlig sofaer med melke- og primflekker:-(

På den annen side så ser jeg det ikke slik at jeg tar fra guttene noe ved at de ikke får spise foran tv. Fokuserer heller på at vi har det trivelig sammen rundt spisebordet og får snakket sammen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

candyqueen_83

Jeg er helt på linje med Glimtipper. I tillegg får de svært sjelden spise foran tv her.. Både fordi jeg synes det er greitt å bevare møblene pene, har ikke råd til å skifte dem ut hele tiden og jeg _hater_ inderlig sofaer med melke- og primflekker:-(

På den annen side så ser jeg det ikke slik at jeg tar fra guttene noe ved at de ikke får spise foran tv. Fokuserer heller på at vi har det trivelig sammen rundt spisebordet og får snakket sammen:-)

Kan ikke skjønne hvorfor ikke de med barn eller dyr velger skinnmøbler jeg. Man gjør det jo så mye lettere for seg selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne hvorfor ikke de med barn eller dyr velger skinnmøbler jeg. Man gjør det jo så mye lettere for seg selv da.

...evt ha en tv-stue og en "pen-stue"---;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...evt ha en tv-stue og en "pen-stue"---;-)

Jeg har både tv-stue og en større stue men liker ikke melkeflekker i sofaen uansett hvor den måtte stå plassert;-) Og synes egentlig det er greitt at ungene lærer seg bordskikk. Vi voksne spiser heller aldri i sofaen (utenom snacks og kosemat en gang iblant) så det har faktisk aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både tv-stue og en større stue men liker ikke melkeflekker i sofaen uansett hvor den måtte stå plassert;-) Og synes egentlig det er greitt at ungene lærer seg bordskikk. Vi voksne spiser heller aldri i sofaen (utenom snacks og kosemat en gang iblant) så det har faktisk aldri vært noe problem.

''Vi voksne spiser heller aldri i sofaen ''

What??!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

candyqueen_83

''Vi voksne spiser heller aldri i sofaen ''

What??!! ;-)

Sjokkert jeg.. Vi spiser ALLTID i sofaen. Bruker aldri kjøkkenbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokkert jeg.. Vi spiser ALLTID i sofaen. Bruker aldri kjøkkenbordet.

Vi spiser som oftest ved kjøkkenbordet, men også svært ofte i sofaen:-) Deilig. det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bør lære at det er en tid for alt

Det virker som om at du hadde god oversikt over hva hun drev med, og at du er klar over at hun kan være på den måten.

Nå spiste hun skive til slutt men ikke før hun var kjei og lei, trist og sint, og du såpass oppgitt over det at du skriver om det her.

Neste gang bør det kanskje være en ide at du sørger for at jenta er klar til å spise når hun skal det.

Smeltet ost er ikke særlig bra hverken for bøker eller pc (hvis hun skulle ha funnet på å spise mellom gjøremålene) Og det smuler.

Det er jo bare å spørre om hun er klar for mat og si til henne at hun sitter pent og spiser til hun er ferdig. Og at bøker og andre ting må ligge mens hun spiser.

Utover det så synes ikke jeg det er problemer med å sitte i stua og spise, men det forutsetter jo at de som spiser der gjør det pent. Og at de spiser når det er spisetid for å få fjernet talerkner og sånn før det får gått mange timer.

Er datteren din såpass ustrukturert at hun ikke får tid til å spise når det er spisetid pga mange andre gjøremål så er kanskje det beste for henne å sitte på mer typiske matsteder, som f.eks. kjøkkenet. Da går hun fra gjøremålene og får i seg maten når hun skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...