Gå til innhold

Er et godt liv ensbetydende med et langt liv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går mistet vi en venn av familien. Han måtte gi tapt for en sykdom som nesten ikke finnes i Norge. Etter seks uker i respirator måtte kroppen gi tapt.

Det er flere som sier at han var for ung til å dø, han hadde ikke ennå fylt 60. Men er målet å bli 80? Er det da det har gått som forventet? Eller kan man heller måle det i livskvalitet, se hva personen fikk ut av livet og heller tenke på det slik? Denne personen sparte ikke på noe. Alt han ønsket å gjøre, fikk han til. Han ventet ikke med å oppfylle drømmene til han ble pensjonist.

Kan man også ha hatt et bra liv og opplevd mye spennende selv om man aldri ble eldre enn 20? Eller er det for tidlig uansett?

Mange tanker som melder seg nå

Gjest winter breeze
Skrevet

Det høres ut som vennen din har hatt et flott og rikt liv. Man trenger ikke å ha et langt liv for å ha et godt liv. Mange ganger tror jeg det er omvendt. Jo eldre man blir jo mer ser man av verdens styggedom også. Om man har mulighet til å leve livet sitt på den måten man ønsker syns jeg man har hatt et godt liv.

Gjest jupiter og sol
Skrevet

Jeg er i femtiårene og uttrykker meg ofte slik. Likevel lever jeg som hver dag skulle være min siste, jeg sparer ikke penger og bryr meg ikke om arvingene. Jeg vil bare leve til jeg faller ned og bryr meg ikke om å legge noen år til livet mitt. Synes likevel at mennesker i min alder er for unge til å dø.

Skrevet

Først og fremst vil jeg kondolere..

Om man skal gå etter læren om psykologi og Maslows pyramide - om jeg nå husker riktig, så mener jeg å forstå at det går på livskvalitet.

Dette fordi man slår seg til ro med det at en skal dø når en kan se tilbake på og være fornøyd med det livet en levde.

Gjest Fred i sinnet
Skrevet

Ja...det er trist når noen av sine nærmeste forsvinner for godt...men du må kjenne på at savn er noe godt...

Om livet har vært godt eller ikke...det viktigste er at en i dødsøyeblikket har fred i sinnet...

Derfor mener jeg at det er viktig at alle jobber med at en har fred i sinnet hele tiden...for dødsøyeblikket kan komme når som helst...

Skrevet

I mitt hode er ikke et godt liv ensbetydende med et langt liv. Målet er å leve godt de årene man har. Det kan ikke være noe å trakte etter å bli 90 år hvis man ikke har det bra.

Skrevet

Ja...det er trist når noen av sine nærmeste forsvinner for godt...men du må kjenne på at savn er noe godt...

Om livet har vært godt eller ikke...det viktigste er at en i dødsøyeblikket har fred i sinnet...

Derfor mener jeg at det er viktig at alle jobber med at en har fred i sinnet hele tiden...for dødsøyeblikket kan komme når som helst...

Bra sagt!

Skrevet

Selvfølgelig ikke. Man sier det vel mer for å uttrykke at det var synd at personen ikke fikk leve lenger.

Skrevet

Jeg vil si at et liv er et liv - uansett hvor langt det er.

Hvordan livet har vært, avgjør om det har vært et "godt" liv. Og selv om noen sliter med sykdom, kan jo vedkomne selv føle at livet er godt, tross alt?

Dermed mener jeg veldig klart at et "godt liv" ikke er ensbetydende med et "langt liv".

Skrevet

Jeg vil si at et liv er et liv - uansett hvor langt det er.

Hvordan livet har vært, avgjør om det har vært et "godt" liv. Og selv om noen sliter med sykdom, kan jo vedkomne selv føle at livet er godt, tross alt?

Dermed mener jeg veldig klart at et "godt liv" ikke er ensbetydende med et "langt liv".

Enig. Jeg tror også det der er veldig personlig, andre kan mene og synse hva de vil om en person har hatt et godt liv eller ikke, er bare den personen som har levd livet som egentlig kan uttale seg mest riktig vel.

Skrevet

Selvfølgelig ikke. Man sier det vel mer for å uttrykke at det var synd at personen ikke fikk leve lenger.

Enig.

Skrevet

Uff, så trist! *klem*

Når man mister en av sine kjære, vil det veldig ofte føles for tidlig.. Det passer jo aldri...

Men man kan et godt og rikt liv uansett hvor lenge man lever.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...