Gå til innhold

Middagselskap - come dine with me...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett på noen repriser av "Come dine with me" på BBC Lifestyle - samme konseptet som middag kl halv åtte men uten kjendiser og uten kokk som kommenterer (antar det er samme konsept som det andre middagsprogrammet som gikk på norsk tv i høst, og som jeg ikke så)

Ganske artig å se hva folk mener om andre folks personlighet og kokekunster, ulike matvaner og -smak osv.

MEN:

Et par ting som slår meg, og som jeg gjerne hører eders kommentarer til:

1.

Svært mange (nesten alle?) serverer også hovedretten ferdig lagt opp på tallerken, ala restaurant-stil.

Jeg har jo lagt merke til at det i løpet av de siste par tiårene er ved selskapsservering ute har gått over fra at man blir servert fra fat til at alle har fått sin individuelle tallerken med ferdig dandert mat, men jeg blir litt overraskett over å se at såpass mange gjør dette også i middagsselskaper hjemme.

Legger dere opp hovedretten på individuelle tallerkener, eller setter dere fram/sender rundt maten slik at alle får forsyne seg selv?

Det kan jo bli veldig lekkert å få maten ferdig dandert, men når dette skjer i et hjem der verten/vertinnen selv skal spise, og uten hjelp av innleid kjøkkenhjelp, så ser jeg for meg at det blir vaanskelig å få til pene matpresentasjoner og samtidig servere _varm_ mat. Dessuten synes jeg det er en stor fordel at man selv får velge om man vil ha mer eller mindre poteter, grønnsaker, saus osv.

2.

En ting som flere av deltakerne har reagert negativt på, er at de får servert mat som er relativ enkel å lage. Det virker som om disse menneskene mener at dersom det ikke er komplisert og med betydelig egeninnsats, så "tells" det nesten ikke at maten er god...

Nå er neppe deltagerne i et slikt program representative for den jevne middagsgjest hos _venner_, men jeg stusser likevel over at det er _negativt_ at maten er enkel å lage.

Personlig liker jeg oftere retter som er "enkle", i den forstand at det er mer rene ingredienser uten for mye behandling (f eks er en helstekt oksefilét veldig godt og bedre enn dersom den er "prossesert" for mye, f eks skåret i og fylt med mye 'rart'.)

Likeså med desserter: Bedre med en dessert som er 'enklere' i smak og antall ingredienser/sammensetninger enn en superavansert dessert med for mange ingredienser (f eks paibunn med bærfyll og marengs på toppen og sjokoladesufflé bringebærcoulis på siden eller-hva-de-nå-lager-av-fancy-stuff - det må da holde med bare deler av dette?)

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Folk har blitt mer vant til å spise ute, dermed er det liksom ikke 'fint' nok å spise pizza eller annet når en har besøk. Noen kjører tre retter med fire glass drikke på en vanlig lørdagskveld. Jeg liker den stilen nyttårsaften feks., men selv da setter jeg inn ft på bordet.

Derimot hvis en er bare fire eller seks til bords, så er det jo greit å servere på tallerken også. Det blir ryddigere på bordet,og en kan jo bare sørge for å legge litt mer til de som en vet er storspisere. En koser seg jo litt med øynene også, så et lekkert pyntet bord blir fort skjemmet av halvfulle fat med rester på.

Husker da jeg var liten, da ba vi folk til god gammeldags kveldsmat da. Det var koselig. Og det på en lørdagskveld om så var. Det ble satt fram brød og det en hadde av pålegg. Og vi drakk te, husker jeg, med sitronskive. Det var litt stas. Så tok vel de voksne seg et glass eller fler når vi ungene la oss.

Skrevet

Du engasjerer deg, morsan?

For det først er enkel mat å servere/lage til når gjestene er der ikke nødvendigvis det sammesom enkel å forberede - de enkleste dessertene er de man kan bruke mye tid på på forhånd, og så kun lunke litt i ovn når den skal spises. Samme går for resten, er jeg redd....

En helstekt indrefilet er ypperlig - og enkel å lage, det er jo bare å brune den å kaste den inn i ovnen litt etterpå. Men om tilbehøret skal matche, og sausen skal være god, er det ingen enkel sak uansett - litt avhenging av ambisjonsnivået, da, alle trenger ikke lage rødvinsausen fra bunnen av....

Jeg er vinsnobb og har en mat- og vinelsker i vinsnobbkretsen, når vi er hos han serveres alltid maten ferdig dandert på tallerkenen. Bedre mat enn hos han får jeg ikke - enkelt og greit. Så vi hermer, med hell.

Skrevet

Folk har blitt mer vant til å spise ute, dermed er det liksom ikke 'fint' nok å spise pizza eller annet når en har besøk. Noen kjører tre retter med fire glass drikke på en vanlig lørdagskveld. Jeg liker den stilen nyttårsaften feks., men selv da setter jeg inn ft på bordet.

Derimot hvis en er bare fire eller seks til bords, så er det jo greit å servere på tallerken også. Det blir ryddigere på bordet,og en kan jo bare sørge for å legge litt mer til de som en vet er storspisere. En koser seg jo litt med øynene også, så et lekkert pyntet bord blir fort skjemmet av halvfulle fat med rester på.

Husker da jeg var liten, da ba vi folk til god gammeldags kveldsmat da. Det var koselig. Og det på en lørdagskveld om så var. Det ble satt fram brød og det en hadde av pålegg. Og vi drakk te, husker jeg, med sitronskive. Det var litt stas. Så tok vel de voksne seg et glass eller fler når vi ungene la oss.

Ja, pizza er ikke akkurat noe jeg ville servert i et litt finere selskap:-)

Flere retter er bare fint, men av enkelte i dette prgrammet får man inntrykk av at retter med lite "prossessuering" ikke er "bra nok". F eks var det en som hadde en forrett med salat og fisk - husker ikke helt - og en av de andre sa misfornøyd da hun på forhånd så menyen at "dette er da ikke noe vanskelig - det er jo bare å kjøpe ingrediensene og blande sammen".

Men det viktigste må da være at det er godt, med gode råvarer - ikke at kokken har brukt svært lang tid på å koke og steke?

Skrevet

Du engasjerer deg, morsan?

For det først er enkel mat å servere/lage til når gjestene er der ikke nødvendigvis det sammesom enkel å forberede - de enkleste dessertene er de man kan bruke mye tid på på forhånd, og så kun lunke litt i ovn når den skal spises. Samme går for resten, er jeg redd....

En helstekt indrefilet er ypperlig - og enkel å lage, det er jo bare å brune den å kaste den inn i ovnen litt etterpå. Men om tilbehøret skal matche, og sausen skal være god, er det ingen enkel sak uansett - litt avhenging av ambisjonsnivået, da, alle trenger ikke lage rødvinsausen fra bunnen av....

Jeg er vinsnobb og har en mat- og vinelsker i vinsnobbkretsen, når vi er hos han serveres alltid maten ferdig dandert på tallerkenen. Bedre mat enn hos han får jeg ikke - enkelt og greit. Så vi hermer, med hell.

Apropos vinsnobb: En av deltagerne hadde én bestemt vin som hun bare _måtte_ ha - uansett mat. Hun tok med seg denne vinen og "ga" den bort til verten/vertinnen, og sa senere at hun heller ville ha denne vinen enn den som vertskapet hadde valgt ut til maten!! *ha ha*

Mye rare folk...

Skrevet

''Husker da jeg var liten, da ba vi folk til god gammeldags kveldsmat da. Det var koselig. Og det på en lørdagskveld om så var. Det ble satt fram brød og det en hadde av pålegg. Og vi drakk te, husker jeg, med sitronskive. Det var litt stas. Så tok vel de voksne seg et glass eller fler når vi ungene la oss.''

Det hørtes ordentlig koselig ut :-)

Skrevet

Apropos vinsnobb: En av deltagerne hadde én bestemt vin som hun bare _måtte_ ha - uansett mat. Hun tok med seg denne vinen og "ga" den bort til verten/vertinnen, og sa senere at hun heller ville ha denne vinen enn den som vertskapet hadde valgt ut til maten!! *ha ha*

Mye rare folk...

Hehe, hun hadde ikke fått innpass hos meg...

Vi var i London i nyttårshelga, og så en episode av bbc (??)-versjonen - og den var ganske forskjellig fra 'fire stjernes middag'-saken som har gått her.

Uansett, ukjente mennesker plassert sammen for å lage mat til hverandre kan jo bli - eh - merkelig?

Skrevet

Hehe, hun hadde ikke fått innpass hos meg...

Vi var i London i nyttårshelga, og så en episode av bbc (??)-versjonen - og den var ganske forskjellig fra 'fire stjernes middag'-saken som har gått her.

Uansett, ukjente mennesker plassert sammen for å lage mat til hverandre kan jo bli - eh - merkelig?

Det er artigere å se på en njeg hadde trodd på forhånd, men ikke pga maten;-) I motsetning ttil de norske kjendisene, er disse folkene ekstremt frittalende - både om maten og om personene. Og med en del rare folk... F eks hun som satt og gjespet høyt og tydelig ved alle andres middagsselskaper....;-)

Men tilbake til dette med mat og selskaper og snobberier om du vil. Av og til kan jeg føle at ekstremt mye tid på å tilberede noe veldig superavansert kan være litt bortkastet. det kan bli litt dill-dall-pompen slash "keiserens nye klær" for mitt vedkommende. Ikke at man bare skal klaske sammen ting i hui og hast og masse prefabrikata - mat laget fra scratch med gode råvarer er jo som oftest bedre, men for mye stæsj og fiksfakserier tar ofte bort fokuset fra de gode råvarene, etter mitt syn.

Og så må man ta _settingen_ i betraktning. Er det en middagsinvitasjon eller er man f eks på ferie? I sistnevnte tilfelle vil ihvertfall jeg oppleve ganske mye mer enn å stå på kjøkkenet, mens andre kanskje ser på tidkrevende matlaging som den ultimate ferieopplevelsen.

Husker jeg leste en kronikk i et magasin, skrevet av Torgrim Eggen, der han prøvde å harselere over det å dele feriehus med noen som ville ha litt lettvint sommermat fordi det var så deilig på stranden, mens han helst ville bruke hele dagen på matmarkeder og påfølgende tilbereding. Jeg tenkte: Jammen glad jeg ikke skal på ferie med _han_!! :-D

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Flere retter er bare fint, men av enkelte i dette prgrammet får man inntrykk av at retter med lite "prossessuering" ikke er "bra nok". F eks var det en som hadde en forrett med salat og fisk - husker ikke helt - og en av de andre sa misfornøyd da hun på forhånd så menyen at "dette er da ikke noe vanskelig - det er jo bare å kjøpe ingrediensene og blande sammen".

Men det viktigste må da være at det er godt, med gode råvarer - ikke at kokken har brukt svært lang tid på å koke og steke?

Jeg synes det er stas med trerettere seg, og lekkert pyntet bord. Men måten skal for meg være så enkel og rask som mulig å lage. Og så kan en toppe det med å legge opp lekkert, enten det er på fat eller tallerknene.

Gjest Snobberi
Skrevet

hehe... Enig! Mat har utviklet seg som vin, det er noen som blir skikkelig snobbete. Ler meg ihjel av en vi kjenner som snuser og smaker på vin og skal være vinkjenner. Vi har lagt ut snøre for han flere ganger, og ler godt sammen etterpå, får han har jo lite peil egentlig.

Gjest Elextra
Skrevet

1. Når vi har middagsselskap settes stort sett hovedretten på bordet eller går rundt, og hver forsyner seg selv.

Forrettene danderes dog ofte på tallerkener. Har vi først middagsselskap er det nesten bestandig tre retter, enkelte ganger fire.

2. Ikke noe mål at rettene skal være kompliserte å lage - snarere tvert i mot. Det geniale er jo overraskende enkle vrier med nydelig resultat.

Gjest Elextra
Skrevet

Mye rare folk...

''Hun tok med seg denne vinen og "ga" den bort til verten/vertinnen, og sa senere at hun heller ville ha denne vinen enn den som vertskapet hadde valgt ut til maten!! ''

Haha, høres latterlig ut.

Hvis hun hadde litt greie på vin burde hun dessuten vite at mat og vin henger nøye sammen, og at det knapt finnes noen vin som passer godt til alt.

Skrevet

Mye rare folk...

Det _kunne_ jo selvsagt ha noe med å gjøre at hun hadde funnet _en_ vin hun tålte og at hun fikk migrene av de fleste andre typer, da... Men jeg har ikke sett programmet,- så jeg vet jo ikke hvordan det ble framstilt.

Skrevet

Det _kunne_ jo selvsagt ha noe med å gjøre at hun hadde funnet _en_ vin hun tålte og at hun fikk migrene av de fleste andre typer, da... Men jeg har ikke sett programmet,- så jeg vet jo ikke hvordan det ble framstilt.

Det var ikke slik hun sa det selv - hun sa direkte i kameraet uten de andre til stede at hun var veldig sær på type vin, og a måltidet nærmest ble ødelagt dersom hun ikke fikk akkurat den vinen hun likte.

Og uansett burde hun sagt at hun tok med en vin _til seg selv_ -ikke framstilt det som en gave til vertinnen.

Skrevet

1. Når vi har middagsselskap settes stort sett hovedretten på bordet eller går rundt, og hver forsyner seg selv.

Forrettene danderes dog ofte på tallerkener. Har vi først middagsselskap er det nesten bestandig tre retter, enkelte ganger fire.

2. Ikke noe mål at rettene skal være kompliserte å lage - snarere tvert i mot. Det geniale er jo overraskende enkle vrier med nydelig resultat.

Som jeg skulle sagt det selv:-)

En av deltagerne gjorde narr til kamerateamet over at en annen deltager hadde noe så "simpelt" og enkelt som tomat og mozarella! "At det gikk an, liksom" ;-)

Men hun fikk svært lav score fra de andre for den forretten hun selv laget, etter egenpåfunnet oppskrift: Inspirert av rullekaker, men omgjort til salt/krydret fmat ordi hun ikke var så begeistret for dessert selv: Man tager kjøttdeig av lam og glatter flatt ut, legger på et lag tynn omelett samt lettkokt spinat, rulles sammen til en "pølse" og stekes i folie i ovnen.

Det er jo ofte slik at det enkle er det beste:-)

hidi, the scorpion
Skrevet

Det var ikke slik hun sa det selv - hun sa direkte i kameraet uten de andre til stede at hun var veldig sær på type vin, og a måltidet nærmest ble ødelagt dersom hun ikke fikk akkurat den vinen hun likte.

Og uansett burde hun sagt at hun tok med en vin _til seg selv_ -ikke framstilt det som en gave til vertinnen.

''Og uansett burde hun sagt at hun tok med en vin _til seg selv_ -ikke framstilt det som en gave til vertinnen.''

Helt enig med deg! Synes mange av disse gjestene har vært utrolig uhøflige og ekstremt kresne...

Ellers liker jeg å se dette programmet (fritt for reklame, jippi;))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...