Gå til innhold

Nyfødt gutt, navn

Gjest helt urteit

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

7

• Katt-ja

5

• cecily

5

• morsan

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Uff. *rister på hodet*

Jeg likte bedre navneloven slik den var før, da fikk man ikke lov til å kalle barna navn som kan bli en belastning for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal Liam uttales, tro? Rett fram, på norsk, eller engelsk Lajam?

Guttenavnet Brian, uttalt rett fram på norsk, er ganske fint. Men engelsk uttale; Brajan, på en norsk gutt, det blir bare teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Guttenavnet Brian, uttalt rett fram på norsk, er ganske fint. Men engelsk uttale; Brajan, på en norsk gutt, det blir bare teit.

Jeg ville uttalt Liam "Laiem", om jeg ikke hadde hørt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Liam er nå en ting, men synes ikke slike åpenbart utenlandske navn passer godt når ingen av foreldrene, etter hva jeg vet, har spesiell forbindelse med opprinnelseslandet.

Texas synes jeg heller ikke noe om....

Litt av en begrunnelse for navnevalget: ''- Liam er forkortelsen for William, og Texas, vel det passet til fødselen. Den var rimelig texas, sier Klemetsen til Her og Nå.''

Forøvrig bryr jeg meg egentlig ikke noe særlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Liam jeg en gang kjente (amerikaner) uttalte navnet sitt Liiam (nesten stum a, trykk på i).

Jeg ville nok uttalt navnet Liam - rett fram - på norsk.

Er pappan fra et annet land enn Norge, tenkte jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hele navn

Jeg tror det uttales som siste halvdel av William, kanskje med noe mer trykk på i-en enn i William.

Både på engelsk og på norsk.

Synes det er greit med forkortelser / kallenavn, men da synes jeg det er best at man får det fulle navnet "på papiret".

(Ikke i alle tilfeller, selvsagt, noen forkortelser blir etterhvert mye vanligere enn det opprinnelige / fulle navnet, og da blir det rart å gå tilbake til den firehundre år gamle høytyske opprinnelsen av navnet..)

Jeg liker både Alex og Sander, men synes begge kunne fått Aleksander i passet sitt. Det samme med Will og Liam jfr William.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var et kult navnevalg :)

Liam vet jeg om flere norske gutter som heter, så det blir nok etterhvert like vanlig som f.eks. Glenn eller Robin ;-)

Texas var nytt for meg. Tror ikke jeg ville brukt det selv, nei - men artig er det jo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liam er nå en ting, men synes ikke slike åpenbart utenlandske navn passer godt når ingen av foreldrene, etter hva jeg vet, har spesiell forbindelse med opprinnelseslandet.

Texas synes jeg heller ikke noe om....

Litt av en begrunnelse for navnevalget: ''- Liam er forkortelsen for William, og Texas, vel det passet til fødselen. Den var rimelig texas, sier Klemetsen til Her og Nå.''

Forøvrig bryr jeg meg egentlig ikke noe særlig ;)

Jeg tror nesten faren til gutten har utenlandsk opprinnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Liam jeg en gang kjente (amerikaner) uttalte navnet sitt Liiam (nesten stum a, trykk på i).

Jeg ville nok uttalt navnet Liam - rett fram - på norsk.

Er pappan fra et annet land enn Norge, tenkte jeg?

Jeg har alltid trodd at Liam uttales med i og ikke som Laiam (dette har jeg aldri hørt uttalt) - og det ser ut til at det er riktig:

http://en.wikipedia.org/wiki/Liam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. *rister på hodet*

Jeg likte bedre navneloven slik den var før, da fikk man ikke lov til å kalle barna navn som kan bli en belastning for barnet.

Hvorfor kan navnet bli en belastning for barnet? Jeg tror faktisk ikke dagens barn blir mobba pga navnet sitt. Dette var nok mer vanlig når vi var barn, nettopp fordi ingen våget seg på å gi barna orginale navn ;-)

Jeg tror nok det er vi voksne som har mest fordommer mht navn, så vi skal passe oss godt for ikke å overføre dette til barna våre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest har slått ham opp

Faren har et veldig norsk mellomnavn hvertfall, så han er ikke "helt utenlandsk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ah, ok, i så fall kan vel mye "tilgis".

Navnet hadde jo en viss schwung, men lukter litt for mye Hollywood for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren har et veldig norsk mellomnavn hvertfall, så han er ikke "helt utenlandsk".

Mulig han er halvt norsk? Ser ganske mørk ut tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ok, i så fall kan vel mye "tilgis".

Navnet hadde jo en viss schwung, men lukter litt for mye Hollywood for meg.

Hehe, men artig lell (bare litt vanskelig for oss jordnære nordboere å skjønne seg på) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...