Gå til innhold

Barnehagen stengt

Glimtipper

Anbefalte innlegg

Tenkte det ville more dere hardbarkede nordmenn at barnehagen er stengt i dag - fordi det har snødd i natt. Det er snø på bakken, dermed sendes nå alle barna og de voksne hjem, skoler stenger, busser går ikke, arbeidsplasser holder knapt åpne (30 % dukket opp på sambos jobb i dag) og butikker holder stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

11

• morsan

10

• jubalong70

4

• annegunn

3

Mest aktive i denne tråden

Kanskje det er i England man skulle bodd :-)

Eller - hvis man først skulle flyttet på seg, hadde jeg nok valgt noe sydligere enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Hvor mye snø er det kommet, og har det blåst i fonner?

Min søster i Danmark skrev e-mail mandag morgen, og fortalte om at hun hadde kjørt på jobb i snøvær, og at det lå 5 cm snø på bakken, da hun kom på jobb. Hun lurte svært på hvordan vi fikk brøytet veier og gårdsplasser, når det kom 30 cm i løpet av 1 døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye snø er det kommet, og har det blåst i fonner?

Min søster i Danmark skrev e-mail mandag morgen, og fortalte om at hun hadde kjørt på jobb i snøvær, og at det lå 5 cm snø på bakken, da hun kom på jobb. Hun lurte svært på hvordan vi fikk brøytet veier og gårdsplasser, når det kom 30 cm i løpet av 1 døgn.

Noen centimeter, bare. Problemet er nok ikke brøyting, men manglende vinterdekkpå biler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje mangel på brøyteutstyr = unntakstilstand? Hvor mye snø er det kommet?

Bare noen centimeter, men første gangen i år det har lagt seg på bakken overhodet. Problemet er nok i hovedsak at tilnærmet ingen har vinterdekk eller dekk som overhodet egner seg til snøvær.

Stakkars sambo som uansett går til jobben må dukke opp uansett og jobbe tre ganger så hardt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje det er i England man skulle bodd :-)

Eller - hvis man først skulle flyttet på seg, hadde jeg nok valgt noe sydligere enn det...

Bare fint å bo her om du er en av de som kan slippe unna med å bli hjemme. For oss som bor i gåavstand til jobben (les: sambo), så blir det bare ekstra slit og tre ganger så mye jobb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i London i begynnelsen av februar i fjor - den dagen det kom mer snø enn på 18 år. Riktig morsomt - ihvertfall i ettertid.

Egentlig skulle jeg ønske barnehagen var stengt her også, det er -30 grader der jeg jobber, og jeg skulle gjerne sluppet å gå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i London i begynnelsen av februar i fjor - den dagen det kom mer snø enn på 18 år. Riktig morsomt - ihvertfall i ettertid.

Egentlig skulle jeg ønske barnehagen var stengt her også, det er -30 grader der jeg jobber, og jeg skulle gjerne sluppet å gå ut.

Ja, sant det. Men det kan bli dyrt i lengden når de trekker deg i lønn for hver dag du må være borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Humrer* Hos meg var det -20 i morrest, men siden ungene ikke kom hjem igjen regner jeg med at skolen holdt oppe som vanlig. :o)

Hos min kjære var det -28, men hørte ikke noe annet enn at alt var i gjenge der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Humrer* Hos meg var det -20 i morrest, men siden ungene ikke kom hjem igjen regner jeg med at skolen holdt oppe som vanlig. :o)

Hos min kjære var det -28, men hørte ikke noe annet enn at alt var i gjenge der også.

Ja, slik fungerer det ikke her, nei. Her stopper livet opp om snøen legger seg ;)

Men nå må de snart tilpasse seg, for det er andre år på rad de har dette problemet. De burde nok vurdere vinterdekk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slik fungerer det ikke her, nei. Her stopper livet opp om snøen legger seg ;)

Men nå må de snart tilpasse seg, for det er andre år på rad de har dette problemet. De burde nok vurdere vinterdekk osv.

Hah - engelskmenn kommer aldri til å innrømme offisielt at de har ordentlig vinter...

(Jeg skriver med vilje ikke "briter", for i Skottland er det vel litt annerledes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har hørt at det er rimelig kaos der når det kommer snø!

Hadde i fjor besøk av en fra London tror jeg det var som var partner med vårt firma, og jeg kjørte han fra restauranten og til hotellet hans.

Han fortalte da om kaos i hjemlandet og at de ikke er forberedt på snøvær. Det brøytes f.eks. bare på hovedveiene og helt håpløst å komme seg på jobb.

Han hadde aldri kjørt bil i så tett snøvær og på glatta, slik jeg gjorde den kvelden. Han var imponert over at jeg torde å kjøre bil i slikt vær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hah - engelskmenn kommer aldri til å innrømme offisielt at de har ordentlig vinter...

(Jeg skriver med vilje ikke "briter", for i Skottland er det vel litt annerledes.)

Åh, er det en skam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har hørt at det er rimelig kaos der når det kommer snø!

Hadde i fjor besøk av en fra London tror jeg det var som var partner med vårt firma, og jeg kjørte han fra restauranten og til hotellet hans.

Han fortalte da om kaos i hjemlandet og at de ikke er forberedt på snøvær. Det brøytes f.eks. bare på hovedveiene og helt håpløst å komme seg på jobb.

Han hadde aldri kjørt bil i så tett snøvær og på glatta, slik jeg gjorde den kvelden. Han var imponert over at jeg torde å kjøre bil i slikt vær!

Ja, her får de ingen opplæring i kjøring i snøvær. Veiene er riktignok fullt kjørbare fremdeles, men det er ikke alle som tør, siden de ikke har passende dekk til dette føret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, er det en skam?

Neida, jeg mente det ikke sånn. Men man kan få inntrykk av at mange der helst vil tro at de kalde, sure dagene bare er unntakstilfeller som vil forsvinne av seg selv hvis man ignorerer dem. Tenker på at påkledningen og boligoppvarmingen deres har en viss "hutrefaktor". Men jeg påstår selvsagt ikke at alt / alle er like dårlig.

Jeg har aldri vært lenge i England om vinteren, så ikke ta meg for alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg mente det ikke sånn. Men man kan få inntrykk av at mange der helst vil tro at de kalde, sure dagene bare er unntakstilfeller som vil forsvinne av seg selv hvis man ignorerer dem. Tenker på at påkledningen og boligoppvarmingen deres har en viss "hutrefaktor". Men jeg påstår selvsagt ikke at alt / alle er like dårlig.

Jeg har aldri vært lenge i England om vinteren, så ikke ta meg for alvorlig.

Hehe :)

Oppvarmingen kan jeg forøvrig skrive under på at trenger en oppdatering. Vi har forskanset oss på spisestua/lekerommet i dag med pledd, lag-på-lag påkledning og varm drikke. Dette til tross for at vi spanderer 1000 kroner måneden på elektrisitet- og gassregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja er det ikke herlig?

Vi har akkurat besøk av svigerfar fra London. Han var helt sjokkskada da andreklassingen vår i går kom hjem med lapp der det sto at skolen skulle feire det nydelige vinterværet (nydelig med masse snø og stabilt nær minus 10 - Svært uvanlig vestlandsvær!) med å være ute en hel dag og ake, gå på ski og skøyte.

De andre engelske gjestene våre reiste hjem til UK i forgårs med koffertene fulle med ullsokker og ullundertøy. De har sett lyset når det gjelder hvordan man kan holde seg varm. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest her er det også kaldt nå

Hehe :)

Oppvarmingen kan jeg forøvrig skrive under på at trenger en oppdatering. Vi har forskanset oss på spisestua/lekerommet i dag med pledd, lag-på-lag påkledning og varm drikke. Dette til tross for at vi spanderer 1000 kroner måneden på elektrisitet- og gassregningen.

Vi får det heller ikke varmt i hele huset nå hvis vi ikke er hjemme og fyrer med ved hele formiddagen. Varm drikke er tingen :-)

Men jeg synes ikke dere betaler så velig mye i strøm/gass-regning?

Vi hadde over dobbel så høy regning som hjemme i Norge det året vi bodde i UK. Og en gjennomsnittshusholdning i Norge bruker 16000 i strøm (vi bruker mye mer men har et veldig gammelt hus).

Så jeg ville trodd et tilsvarende forbruk som en gjennomsnitts norsk familie, i UK ville kostet 2-3 ganger så mye som det dere betaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja der ser du. Så på FB-profilen til ei jeg kjenner som bor i London (hun er norsk) - fortalte at uni var stengt i dag pga snø - det lå å lese mellom linjene at hun syntes kanskje ikke det var det helt store problemet, men det er klart at det er forskjellige erfaringer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...