Gjest Tatjana Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 :-) Sånn apropos: Hver gang "alle" harselerer over engelskmenn (eller andre nasjonaliteter for den del) som ikke takler det å kjøre på vinterføre, så tenker jeg på kaoset som oppstår ved det første snøfallet her i Norgen _hver_høst_. Folk kjører av veien, sklir rundt på glatta, kommer seg ikke på jobb, kaos på veiene, idetheletatt. Og vi bor i Norge - vi _vet_ at det kommer snø, vi _vet_ at det blir kaldt og glatt, likevel skjer dette. Så har vi egentlig noen grunn til å sette oss på vår høye hest? (Nei, Glimtipper, jeg vet at du ikke gjorde det altså. Jeg måtte bare få sagt det.) ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Det er en ting at det er kaldt assa, men hvor i alle dager bor du hen? Hørte om bussene ja, men sånt skjer i kulda, kjipt å vente ute i evigheter - håper folk hadde kledd seg godt. Jeg går ikke ut uten boblebukse og lue jeg nå! ) Ungene er ute i podens barnehage i 3 kvarter ca. God dress, gode støvler og kuldekrem så går det fint, ungene er aktive og leker i snøen, sunt med litt frisk luft, så lenge det ikke går under 20- da... Da blir det vondt å puste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Vi får det heller ikke varmt i hele huset nå hvis vi ikke er hjemme og fyrer med ved hele formiddagen. Varm drikke er tingen :-) Men jeg synes ikke dere betaler så velig mye i strøm/gass-regning? Vi hadde over dobbel så høy regning som hjemme i Norge det året vi bodde i UK. Og en gjennomsnittshusholdning i Norge bruker 16000 i strøm (vi bruker mye mer men har et veldig gammelt hus). Så jeg ville trodd et tilsvarende forbruk som en gjennomsnitts norsk familie, i UK ville kostet 2-3 ganger så mye som det dere betaler? Vi har ikke hus, kun leilighet. Og 1000 kroner er uten at vi noen gang får det varmt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 6. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2010 Det er en ting at det er kaldt assa, men hvor i alle dager bor du hen? Hørte om bussene ja, men sånt skjer i kulda, kjipt å vente ute i evigheter - håper folk hadde kledd seg godt. Jeg går ikke ut uten boblebukse og lue jeg nå! ) Ungene er ute i podens barnehage i 3 kvarter ca. God dress, gode støvler og kuldekrem så går det fint, ungene er aktive og leker i snøen, sunt med litt frisk luft, så lenge det ikke går under 20- da... Da blir det vondt å puste. Vi bor i England. Her har det bare falt litt snø, ikke noe ekstremt i det hele tatt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 :-) Sånn apropos: Hver gang "alle" harselerer over engelskmenn (eller andre nasjonaliteter for den del) som ikke takler det å kjøre på vinterføre, så tenker jeg på kaoset som oppstår ved det første snøfallet her i Norgen _hver_høst_. Folk kjører av veien, sklir rundt på glatta, kommer seg ikke på jobb, kaos på veiene, idetheletatt. Og vi bor i Norge - vi _vet_ at det kommer snø, vi _vet_ at det blir kaldt og glatt, likevel skjer dette. Så har vi egentlig noen grunn til å sette oss på vår høye hest? (Nei, Glimtipper, jeg vet at du ikke gjorde det altså. Jeg måtte bare få sagt det.) ;-) Det er vel stort sett i Oslo det blir nasjonal krise når snøen kommer? *humre* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Det er vel stort sett i Oslo det blir nasjonal krise når snøen kommer? *humre* Hvis det er 1% idioter som kjører til jobben fordi de regner med at snøen forsvinner i løpet av dagen og antakelsen ikke stemmer, blir det atskillig mer kaos på et sted med mye trafikk der det er lange køer også på en normaldag, enn på et mindre sted. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 ROFL!!!! Her er det -27, en halvmeter snø og rim på innsiden av vinduene i barnehagen. Men selvsagt er barna der likevel 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 ROFL!!!! Her er det -27, en halvmeter snø og rim på innsiden av vinduene i barnehagen. Men selvsagt er barna der likevel Det er ikke en halvmeter snø inne i barnehagen da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 ROFL!!!! Her er det -27, en halvmeter snø og rim på innsiden av vinduene i barnehagen. Men selvsagt er barna der likevel ''en halvmeter snø og rim på innsiden av vinduene i barnehagen'' *fnis* - lurte litt på den, ja! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 ''en halvmeter snø og rim på innsiden av vinduene i barnehagen'' *fnis* - lurte litt på den, ja! Så det for sent, og regnet med at det kom til å komme noen kommentarer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Det er ikke en halvmeter snø inne i barnehagen da... Jubalong da, nå skuffa du. Trodde du hadde _skikkelige_ vikingunger jeg. Ser for meg unger som graver innelekene fram fra snøen, he he 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Jubalong da, nå skuffa du. Trodde du hadde _skikkelige_ vikingunger jeg. Ser for meg unger som graver innelekene fram fra snøen, he he Hi, hi - de er glade i å være ute, men det får da være måte på 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Hvis det er 1% idioter som kjører til jobben fordi de regner med at snøen forsvinner i løpet av dagen og antakelsen ikke stemmer, blir det atskillig mer kaos på et sted med mye trafikk der det er lange køer også på en normaldag, enn på et mindre sted. Jejeje, I know 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Ja, her får de ingen opplæring i kjøring i snøvær. Veiene er riktignok fullt kjørbare fremdeles, men det er ikke alle som tør, siden de ikke har passende dekk til dette føret. De viste fra England på Dagsrevyen idag Så ut som det var litt kjøreproblemer der, ja 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caloni Makaroni Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 De fleste land: "Det har snødd opptil flere cm det siste døgnet, skoler og barnehager holdes derfor stengt." I Norge: "Det har krøpet ned til -20 i løpet av natten, de minste barnehagebarna får sove inne i dag" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Ja, her får de ingen opplæring i kjøring i snøvær. Veiene er riktignok fullt kjørbare fremdeles, men det er ikke alle som tør, siden de ikke har passende dekk til dette føret. Da er det i grunnen like greit at de lar være å kjøre:-) Jeg skjønner at dem som ikke er vant til snø ikke behersker kjøring på slikt føre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg hørte på 1730 på P4 tidligere i dag, og der var det et lite innslag med ordføreren på Røros, som sa at der var alle skoler og barnehager åpne til tross for 40 kuldegrader:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Vi bor i England. Her har det bare falt litt snø, ikke noe ekstremt i det hele tatt Husbonden ble rammet av snøfall på hele 2-3 cm i London en gang. Da sto tube'n, og da han spurte hva som skjedde, fikk han til svar at det var "wrong kind of snow"...;-) Lurer på hva som er rette typen snø? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Neida, jeg mente det ikke sånn. Men man kan få inntrykk av at mange der helst vil tro at de kalde, sure dagene bare er unntakstilfeller som vil forsvinne av seg selv hvis man ignorerer dem. Tenker på at påkledningen og boligoppvarmingen deres har en viss "hutrefaktor". Men jeg påstår selvsagt ikke at alt / alle er like dårlig. Jeg har aldri vært lenge i England om vinteren, så ikke ta meg for alvorlig. ''Tenker på at påkledningen og boligoppvarmingen deres har en viss "hutrefaktor". '' Jeg har samme inntrykk, dog uten voldsom vintererfaring fra England:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Det er kanskje mangel på brøyteutstyr = unntakstilstand? Hvor mye snø er det kommet? Mangel på brøyteutstyr kan jo være en svært god grunn til problemer i land/på steder der det sjelden kommer noe særlig snø. Det blir litt som at det ikke er så vanlig med air con i private hjem i Norge...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.