Gå til innhold

Å få med seg ungen hjem fra barnehage

Gjest Kjekt at hun trives, men...

Anbefalte innlegg

Gjest Kjekt at hun trives, men...

er ikke bare bare :)

tror hun har savnet barnehagen nå i ferien og må ta igjen det tapte :)

Det er ikke all snøen og problemer med parkering jeg gruer meg til når jeg henter henne, men hvor lang tid jeg må bruke for å få henne hjem.

Det er jo SÅ gøyt i barnehagen...

så hun protesterer villt når jeg vil ha henne med meg, ok så får hun leke litt...

men vi skal jo hjem og ha middag, så til slutt ender det med at jeg må bære henne md meg med tvang. Hun er 1 1/2 år og veldig bestemt ung dame :)

med det resultat at hun gjør seg stiv i kroppen og hylgriner illsint.

Vanskelig å få på henne yttertøyet og enda verre å få henne i bilstolen der hun gjør seg stiv som en stokk.

Så når jeg har kjørt et lite stykke roer hun seg...

argh... noen andre som har opplevd dette? Håper det bare er midlertidig nå, at hun har savnet barnehagen.

Det er mye kjekt å leke med der ja, men hun har masse leker hjemme og, omtrent samme utvalget som der....

om ikke mer ;-)

Så hvordan får hentingen til en mer hyggelig opplevelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

9

• hidi, the scorpion

9

• Mrs. Wallace

5

• morsan

3

Kjenner til problemet :)

Måten jeg løste det på var å komme i barnehagen, gi meg til kjenne, og si at jeg nå gikk i garderoben for å pakke tingene. Når jeg kom tilbake måtte barnet bli med meg for å kle på seg.

Da har jeg varslet om at barnehagedagen snart er over, og hun får litt tid til å forberede avskjeden.

Når jeg så kom tilbake, var jeg streng på at barnet skulle bli med. Ikke noe dikkedarier. Ble barnet sint, så hjalp ikke det. Da bar jeg barnet med meg.

Påkledningen prøvde vi å gjøre hyggelig, men samarbeider ikke barnet - så foregår det med skrik og skrål - sånn er det bare.

Dette fungerte veldig bra med jentene mine, som hadde en slik periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilsen barnehageansatt.

Hvis du ikke klarer å ta opp kampen selv slik som jubalong selv sier, (dessverre ser vi for ofte at foreldre diller og daller og gjør dermed ungen mer utfordrende..) ja, da ber du personalet om hjelp.

Ring 5 minutter før du ankommer barnehagen og la personalet kle barnet ferdig til henting. Da kan du gå umiddelbart og barnet klarer ikke å slå seg så vrang på vei ut.

Barnet vil vanligvis kun prøve seg noen ganger så er det hele over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

''Så hvordan får hentingen til en mer hyggelig opplevelse?''

Vil du ha en hyggelig opplevelse eller hente barnet ditt?

Jeg har ingen tro på dikking og dakking. Når jeg hentet mine barn, så visste de at det nyttet ikke "å få lov til å leke lenger"...

Selvfølgelig forsøkte de seg, men jeg gjorde kort prosess, hente/ kledde på barnet uansett hvor høyt lydnivået måtte være! Hadde stort sett aldri problemer!

Denne nymotens ting om at barn må ville for å lære, er noe spebarn fant på:(

Vær bestemt, "nei, Ole, nå skal vi hjem!" og selvsikker, "dette bestemmer mamma, ikke du!"

Stemmen din, er ditt viktigste verktøy, så bruk den omhyggelig, og ikke bare hyggelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

''Så hvordan får hentingen til en mer hyggelig opplevelse?''

Vil du ha en hyggelig opplevelse eller hente barnet ditt?

Jeg har ingen tro på dikking og dakking. Når jeg hentet mine barn, så visste de at det nyttet ikke "å få lov til å leke lenger"...

Selvfølgelig forsøkte de seg, men jeg gjorde kort prosess, hente/ kledde på barnet uansett hvor høyt lydnivået måtte være! Hadde stort sett aldri problemer!

Denne nymotens ting om at barn må ville for å lære, er noe spebarn fant på:(

Vær bestemt, "nei, Ole, nå skal vi hjem!" og selvsikker, "dette bestemmer mamma, ikke du!"

Stemmen din, er ditt viktigste verktøy, så bruk den omhyggelig, og ikke bare hyggelig!

,,men av og til er det veldig rettferdig overfor barnet å la ham eller henne få avslutte det de holder på med. Man merker jo fort når de prøver å hale det ut, men jeg ville heller ikke likt å bli avbrutt midt oppi noe, og kommandert bort.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

,,men av og til er det veldig rettferdig overfor barnet å la ham eller henne få avslutte det de holder på med. Man merker jo fort når de prøver å hale det ut, men jeg ville heller ikke likt å bli avbrutt midt oppi noe, og kommandert bort.

:-)

Men du er ikke et barn!

Et barn skal lære mange vanskelige ting, om man lærer de lettvinte måter, så vil de alltid ty til det letteste!

Jeg har aldri hatt tro på slike måter, men det er jo min mening. Har heller aldri hatt slike problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Niccola

Men du er ikke et barn!

Et barn skal lære mange vanskelige ting, om man lærer de lettvinte måter, så vil de alltid ty til det letteste!

Jeg har aldri hatt tro på slike måter, men det er jo min mening. Har heller aldri hatt slike problemer.

Jeg snakker ikke om å lære dem å snike seg unna, jeg mente å poengtere at det noen ganger er snakk om respekt for sine barns prosjekter å la dem gjøre seg ferdig npr de er midt oppi noe. Innen rimelighetens grenser da, som jeg skriver - man merker når de begynner å hale det ut, og da settes også grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henting i barnehage vil ofte ikke innebære en hyggelig seanse ;-)

Jo hyggeligere du prøver å være (med å dikke og smiske), jo verre vil det nok bli... Vær bestemt!

Møt henne med et smil og en kos (om hun vil ha) og si bestemt at nå skal hun kle på seg og dere skal hjem. Kommer hun ikke, så henter du henne. Hun vil hyle, skrike og sparke, men du må vise at dette ikke påvirker deg.

Du kler på henne så godt du kan og tar henne med ut i bilen. Hvis hun nekter å ta på bilbeltet, så setter du deg godt til rette i setet ditt og tar fram avisen og begynner å lese. Da skjønner hun at dette kommer til å bli så kjedelig at hun lar deg ta på henne beltet allikevel. Gi deg ikke om det skulle ta en time første dagen. Neste dag har hun skjønt at du aldri gir deg uansett ;-)

Minstemor har aldri vært problematisk å hente i barnehagen, men de to eldste derimot.... En gang nekta en av ungene å ta på støvler (snø ute) og jeg lot henne gå i sokkene. Hun ble selvsagt klissvåt og hylte pga dette. Jeg minnet henne på at hun valgte det selv ;) Niåringen min husker dette fortsatt og ler av at hun var så sta :))

Eldstejenta mi ble så sinna en gang jeg måtte dra henne ut i bilen. Hun tenkte hardt for å finne noe å provosere meg med, så hun utbrøt: "Da tisser jeg i buksa!". Jeg sa at det var bare å skifte selv når hun kom hjem. Hun tissa faktisk i buksa og var rimelig sur når hun måtte skifte alt når vi var vel hjemme. Det gjentok seg iallefall ikke ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om å lære dem å snike seg unna, jeg mente å poengtere at det noen ganger er snakk om respekt for sine barns prosjekter å la dem gjøre seg ferdig npr de er midt oppi noe. Innen rimelighetens grenser da, som jeg skriver - man merker når de begynner å hale det ut, og da settes også grensen.

Enig med deg.

Det blir en parallellen til at man sier i fra til barnet som er nitidig konsentrert om legobygging at det er middag om fem minutter, og at leken da må settes på pause:-) Det er forskjell på å ha en viss respekt for at også barn vil ha et lite forvarsel og de å la dem ta over styringa totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Om mine barn var på slutten av et prosjekt, og det _ikke_ gikk ut over de ansattes tid, så kunne jeg vente.

Ellers aldri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg vet faktisk ikke hvordan en gjør det hyggelig. Her ender det som regel alltid med litt hyl og skrik, selv om jeg/vi gjør det samme hver bidige dag. Han vet at når vi kommer så skal han hjem, men benytter hver anledning til å stikke av inn i avdelingen igjen. At jeg leter etter en vott eller blir spurt om noe av personalet gir mer enn god nok anledning til å rive seg løs.

Men vi har aldri gitt oss til å bli i barnehagen for å vente. Når vi er ferdigpakket så skal vi hjem, sånn er det bare.

Men jeg skal innrømme at noen ganger frister det med å hente først når barnehagen stenger, for det er ikke alltid jeg klarer å la være å bli hissig av denne daglige kranglingen.

Leggetid, derimot, den går som regel bra - bare for å trekke fram noe positivt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Tja, jeg vet faktisk ikke hvordan en gjør det hyggelig. Her ender det som regel alltid med litt hyl og skrik, selv om jeg/vi gjør det samme hver bidige dag. Han vet at når vi kommer så skal han hjem, men benytter hver anledning til å stikke av inn i avdelingen igjen. At jeg leter etter en vott eller blir spurt om noe av personalet gir mer enn god nok anledning til å rive seg løs.

Men vi har aldri gitt oss til å bli i barnehagen for å vente. Når vi er ferdigpakket så skal vi hjem, sånn er det bare.

Men jeg skal innrømme at noen ganger frister det med å hente først når barnehagen stenger, for det er ikke alltid jeg klarer å la være å bli hissig av denne daglige kranglingen.

Leggetid, derimot, den går som regel bra - bare for å trekke fram noe positivt ;-)

''Her ender det som regel alltid med litt hyl og skrik, selv om jeg/vi gjør det samme hver bidige dag.''

Selvfølgelig, for dere følger samme skjema hver dag. Han vet hva dere vil gjør.

Neste gang så overser dere skrik, bare ta han med! Dere bestemmer da over deres barn? Eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trådstarter

Jo hyggeligere du prøver å være (med å dikke og smiske), jo verre vil det nok bli... Vær bestemt!

Møt henne med et smil og en kos (om hun vil ha) og si bestemt at nå skal hun kle på seg og dere skal hjem. Kommer hun ikke, så henter du henne. Hun vil hyle, skrike og sparke, men du må vise at dette ikke påvirker deg.

Du kler på henne så godt du kan og tar henne med ut i bilen. Hvis hun nekter å ta på bilbeltet, så setter du deg godt til rette i setet ditt og tar fram avisen og begynner å lese. Da skjønner hun at dette kommer til å bli så kjedelig at hun lar deg ta på henne beltet allikevel. Gi deg ikke om det skulle ta en time første dagen. Neste dag har hun skjønt at du aldri gir deg uansett ;-)

Minstemor har aldri vært problematisk å hente i barnehagen, men de to eldste derimot.... En gang nekta en av ungene å ta på støvler (snø ute) og jeg lot henne gå i sokkene. Hun ble selvsagt klissvåt og hylte pga dette. Jeg minnet henne på at hun valgte det selv ;) Niåringen min husker dette fortsatt og ler av at hun var så sta :))

Eldstejenta mi ble så sinna en gang jeg måtte dra henne ut i bilen. Hun tenkte hardt for å finne noe å provosere meg med, så hun utbrøt: "Da tisser jeg i buksa!". Jeg sa at det var bare å skifte selv når hun kom hjem. Hun tissa faktisk i buksa og var rimelig sur når hun måtte skifte alt når vi var vel hjemme. Det gjentok seg iallefall ikke ;-P

Så godt å høre at jeg ikke er den eneste som sliter :)

Hun trives jo hjemme og, så det er ikke at hun trives bedre på barnehagen enn hjemme.. men en blir jo frustrert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Her ender det som regel alltid med litt hyl og skrik, selv om jeg/vi gjør det samme hver bidige dag.''

Neste gang så overser dere skrik, bare ta han med! Dere bestemmer da over deres barn? Eller ikke?

Og hvor skrev jeg at han fikk viljen sin ved å hyle og skrike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

"Da tisser jeg i buksa!"

Jøss, jeg må jo si det tross alt var fantasifullt.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis midlertidig.....min eldste datter hylte når jeg gikk fra henne og hylte når hun ble hentet i ca tre år men jeg tok henne selvsagt med under hyl og skrik men hun ga seg ikke fordet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Men kjære vene, hun skriver jo at hun er konsekvent og at barnet må være med uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at jeg ikke er den eneste som sliter :)

Hun trives jo hjemme og, så det er ikke at hun trives bedre på barnehagen enn hjemme.. men en blir jo frustrert :)

Klart hun trives hjemme også :) Hun vil bare sjekke om hun kan klare å få overtaket på deg ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...