Gå til innhold

Hvor lenge kan man utsette en begravelse?

Anbefalte innlegg

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• candyqueen_83

4

• Bookworm

4

• frosken

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vanligvis, ved kistebegravelser, er begravelsen i løpet av en ukes tid etter dødsfallet. Hos min mor drøyde det i 11 dager pga økonomien til kommunen, de hadde ikke råd til varme opp kirkene mer enn 3 dager i uka. :o(

Skrevet

Vanligvis, ved kistebegravelser, er begravelsen i løpet av en ukes tid etter dødsfallet. Hos min mor drøyde det i 11 dager pga økonomien til kommunen, de hadde ikke råd til varme opp kirkene mer enn 3 dager i uka. :o(

Men hvis det har vært snakk om en ulykke hvor den avdøde var med og hvor andre familiemedlemmer ligger på sykehus, kan man utsette begravelsen noen uker da?

Skrevet

Men hvis det har vært snakk om en ulykke hvor den avdøde var med og hvor andre familiemedlemmer ligger på sykehus, kan man utsette begravelsen noen uker da?

Man kan jo høre med prest/begravelsesselskap om dette, men jeg har inntrykk av at det i slike tilfeller skjer begravelser selv om hardt skadde familiemedlemmer ligger på sykehuset og ikke kan delta.

I Norge er det en 8-dagersfrist for begravelse, men jeg husker at da Astrid Lindgren døde tok det en hel måned før begravelsen fant sted, så der har de tydeligvis helt andre regler.

Skrevet

Man kan jo høre med prest/begravelsesselskap om dette, men jeg har inntrykk av at det i slike tilfeller skjer begravelser selv om hardt skadde familiemedlemmer ligger på sykehuset og ikke kan delta.

I Norge er det en 8-dagersfrist for begravelse, men jeg husker at da Astrid Lindgren døde tok det en hel måned før begravelsen fant sted, så der har de tydeligvis helt andre regler.

Det er ingen situasjon jeg vet om personlijg, men jeg leste en artikkel om en familie som ble hardt skadet i en bilulykke. Det bør jo helst være noen i begravelsen også. Dumt om det bare er fjerne slektninger, fordi de nære fortsatt var på sykehus.

Hvor fort tror du kan man begraves fra man dør da?

Skrevet

tuller du? å herregud..

Skrevet

tuller du? å herregud..

Dessverre er det mitt ramme alvor. Det var rett og slett uverdig. 6 år siden nå, men det er vel ingen grunn til å tro at økonomien i Trondheim kommune er noe bedre i dag.

Gjest høstløv
Skrevet

Det er ingen situasjon jeg vet om personlijg, men jeg leste en artikkel om en familie som ble hardt skadet i en bilulykke. Det bør jo helst være noen i begravelsen også. Dumt om det bare er fjerne slektninger, fordi de nære fortsatt var på sykehus.

Regelen er at den døde skal begraves innen 8 dager fra dødsfallet.

Skrevet

Hvor fort?

Aner ikke. Så fort som det lar seg gjøre å ordne det praktiske.

Og her kommer det jo an på de generelle forventningene fra samfunnet også - er det "lagt opp til" at det skal ta rundt en ukes tid, så er det vel ikke så lett å få gjort det på kortere tid.

Hvis jeg ikke tar helt feil, så skal muslimer iht sin tro/skikk begraves innen 24 timer etter dødsfallet inntraff, og det tror jeg de stort sett klarer.

Skrevet

Hvor fort?

Aner ikke. Så fort som det lar seg gjøre å ordne det praktiske.

Og her kommer det jo an på de generelle forventningene fra samfunnet også - er det "lagt opp til" at det skal ta rundt en ukes tid, så er det vel ikke så lett å få gjort det på kortere tid.

Hvis jeg ikke tar helt feil, så skal muslimer iht sin tro/skikk begraves innen 24 timer etter dødsfallet inntraff, og det tror jeg de stort sett klarer.

husker at det var en slektning som ble begravet på under tre dager. Det hadde noe med at en del av familien bodde i USA og kunne ikke være i Norge så lenge pga flybilletter etc.

Skrevet

Dessverre er det mitt ramme alvor. Det var rett og slett uverdig. 6 år siden nå, men det er vel ingen grunn til å tro at økonomien i Trondheim kommune er noe bedre i dag.

trodde ikke det gikk an i disse dager...?

sjokka nesten jeg.

Skrevet

Ja, 8 dager, men det gies disp til å utsette begravelsen til dag 14 etter dødsfallet, i noen tilfeller.

Flere/lengre unntak finnes også, der brukes skjønn.

candyqueen_83
Skrevet

8 dagers frist? For bestemoren min tok det 14 dager.

Gjest høstløv
Skrevet

De døde ligger jo på kjølelager uansett.

Skrevet

En el annen her i tråden (Helmi?) la ut link til der reglene sto, og det er 8 dager som er hovedregelen, med mulighet for forlengelse.

Det kan jo være mange gode grunner for å vente lenger enn 8 dager, f eks dersom noen dør i jula og begravelsen finner sted første uke i januar.

Skrevet

trodde ikke det gikk an i disse dager...?

sjokka nesten jeg.

Det er vel "i disse dager" det er slik - sparekniven brukes i stadig fler tilfeller.

Skrevet

Den 8-dagersfristen tror jeg ikke noe på - kanskje som et utgangspunkt, men i mange tilfeller blir det snakk om obduksjoner og diverse utsettelser, så det kan ofte ta mye lenger tid før en kan gjennomføre en begravelse.

Skrevet

Den 8-dagersfristen tror jeg ikke noe på - kanskje som et utgangspunkt, men i mange tilfeller blir det snakk om obduksjoner og diverse utsettelser, så det kan ofte ta mye lenger tid før en kan gjennomføre en begravelse.

Du kan tro på hva du vil, men det er nå en fastsatt regel:-) Om den gjennomføres er en annen sak.

Det er vel ikke så fryktelig ofte det er obduksjon, er det vel?

Skrevet

Du kan tro på hva du vil, men det er nå en fastsatt regel:-) Om den gjennomføres er en annen sak.

Det er vel ikke så fryktelig ofte det er obduksjon, er det vel?

Det er jo ikke så fryktelig sjelden heller da...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...