Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal spandere på meg en ny kåpe! Har bare hatt én i mitt liv, og den gav jeg til Ukraina i høst - etter ca ti trofaste år. Den var mørk blålilla uten belte/innsving i livet. Litt kjip kan man si.

Så hvordan ser min nye kåpe ut da?

Svart er jo det safeste - ser for meg en lang kåpe, litt innsving, belte - store knapper..... Men hvor lang? Bruker jo ikke kåpe så ofte, men stort sett bare når jeg har skjørt/kjole.

Rødt er veldig stilig, men blir en lei av det? Jeg bruker jo som sagt ikke kåpe ofte, så en rekker kanksje ikke å bli lei?

Hva synes dere? Har dere tips om butikker eller modeller? Skal til Oslo snart, så da kan jeg evt handle der.

Skrevet

Hvis du bare skal ha én kåpe og den skal vare i ti nye år, ville jeg nok gått for sort! :-)

Persille1365381127
Skrevet

Svart er jo deifinitvt mest anvendelig, men jeg har en halvlang rød jakke som jeg er veldig glad i - og bruker til pent. Det er litt ok å se bra ut med ytterklær på også, og ikke bare gå i ett med mørket :)

Men jeg ville gått for en nesten fotsid kåpe, hvertfall godt nede på leggen, fortrinnsvis dobbeltknappet så det ikke trekker kald luft inn foran - og knapper til litt over midt på låret omtrent. Stor pelskrage eller hette, så du kan snøre den tett sammen i halsen - og ikke trenger lue om det er veldig kaldt. Hette er snillere mot fest-hår :)

Innsvinget i livet, ikke for trang så du ikke kan ha normale klær under, ikke for korte ermer når du strekker armene frem - og ikke for smal over ryggen. Litt a-formet "skjørt", så du ikke må trippe når du går - og kan gå i trapper uten å falle eller tråkke på den.

Og det var alt ;)

Skrevet

Svart er jo deifinitvt mest anvendelig, men jeg har en halvlang rød jakke som jeg er veldig glad i - og bruker til pent. Det er litt ok å se bra ut med ytterklær på også, og ikke bare gå i ett med mørket :)

Men jeg ville gått for en nesten fotsid kåpe, hvertfall godt nede på leggen, fortrinnsvis dobbeltknappet så det ikke trekker kald luft inn foran - og knapper til litt over midt på låret omtrent. Stor pelskrage eller hette, så du kan snøre den tett sammen i halsen - og ikke trenger lue om det er veldig kaldt. Hette er snillere mot fest-hår :)

Innsvinget i livet, ikke for trang så du ikke kan ha normale klær under, ikke for korte ermer når du strekker armene frem - og ikke for smal over ryggen. Litt a-formet "skjørt", så du ikke må trippe når du går - og kan gå i trapper uten å falle eller tråkke på den.

Og det var alt ;)

Takk for mange gode tips! Mye her jeg ikke har tenkt på....

Men krage og hette - er ikke det litt mye "turaktig" da? Jeg går alltid med jekke m/ hette til vanlig om vinteren, og tenkte at det trenger en ikke når en skal pynte seg.... Men jeg ser jo at det er praktisk!

Persille1365381127
Skrevet

Takk for mange gode tips! Mye her jeg ikke har tenkt på....

Men krage og hette - er ikke det litt mye "turaktig" da? Jeg går alltid med jekke m/ hette til vanlig om vinteren, og tenkte at det trenger en ikke når en skal pynte seg.... Men jeg ser jo at det er praktisk!

Jo, men ikke sånn vanlig jakke-hette. Jeg mener en sånn stor hette, som blir liggende som en krage når du har den av.

Alternativt en stor pelskrage, ikke sånn vanlig jakke-krage, men en pen krage i en farge som bryter med kåpe-fargen (og kanskje er den tilsvarende rundt ermene, mansjettene) - som du kan stramme rundt halsen så du ikke må ha skjerf f.eks.

Skrevet

''etter ca ti trofaste år.''

Du er verre enn min mor Prust! *s*

Jeg har også lyst på en kåpe. Jeg har lyst på en halvlang, trang (innsvinget) knallrød kåpe med sorte knapper...

Men, det var de pengene da! ;p

Så jeg syns du skal gå for en rød en. Og håpe du går lei før det er gått ti nye år. Hihi! ;p

Skrevet

Jo, men ikke sånn vanlig jakke-hette. Jeg mener en sånn stor hette, som blir liggende som en krage når du har den av.

Alternativt en stor pelskrage, ikke sånn vanlig jakke-krage, men en pen krage i en farge som bryter med kåpe-fargen (og kanskje er den tilsvarende rundt ermene, mansjettene) - som du kan stramme rundt halsen så du ikke må ha skjerf f.eks.

Hmmmmm... ser det ikke helt for meg. Men takk for tips - så skal jeg tenke på deg når jeg vandrer rundt i butikkene!

Skrevet

''etter ca ti trofaste år.''

Du er verre enn min mor Prust! *s*

Jeg har også lyst på en kåpe. Jeg har lyst på en halvlang, trang (innsvinget) knallrød kåpe med sorte knapper...

Men, det var de pengene da! ;p

Så jeg syns du skal gå for en rød en. Og håpe du går lei før det er gått ti nye år. Hihi! ;p

He - he :-)

Husker du da vi hadde trudeopptelling her på DOL - da jeg kunne skilte med ei truse kjøpt i 1995?

Ja - kanskje jeg skulle gå for rød kåpe :-)

Jeg synes forresten mamme har flere fine kåper....Hun tar også vare på dem lenge, men de er fine, men ikke innsvinget, så jeg skal IKKE spørre om å få låne dem :-D

Persille1365381127
Skrevet

Hmmmmm... ser det ikke helt for meg. Men takk for tips - så skal jeg tenke på deg når jeg vandrer rundt i butikkene!

Kragen blir litt som dette; http://www.media.allerinternett.no/php/obj.phpi?o=2240253&w=187&frame=0&ee=1161724800. Ikke helt hva jeg mener, men ganske likt :)

Med en annen farge og litt mer lengde, så kunne denne faktisk vært omtrent bra. Men uten belte da...

Her er artikkelen: http://www.kk.no/342871/kaape-klassikere

Skrevet

He - he :-)

Husker du da vi hadde trudeopptelling her på DOL - da jeg kunne skilte med ei truse kjøpt i 1995?

Ja - kanskje jeg skulle gå for rød kåpe :-)

Jeg synes forresten mamme har flere fine kåper....Hun tar også vare på dem lenge, men de er fine, men ikke innsvinget, så jeg skal IKKE spørre om å få låne dem :-D

Hahahah, du er hvertfall miljøvennelig! Det er mer enn hva jeg kan skryte på meg på trusefronten! *kjøpte meg et nytt sett i dag* ;p

En kåpe bør være innsvinget ja, det er jeg helt enig med deg i.

Moro på shopping i Oslo da, de har jo endel butikker og varer der som ikke vi har her. :0)

Skrevet

Hahahah, du er hvertfall miljøvennelig! Det er mer enn hva jeg kan skryte på meg på trusefronten! *kjøpte meg et nytt sett i dag* ;p

Moro på shopping i Oslo da, de har jo endel butikker og varer der som ikke vi har her. :0)

Jepp :-)

Gleder meg til å kunne rusle rundt uten å skulle rekke hjem til barnehage og middag - det er en av fordelene med å reise med jobben og reise alene.

Skrevet

Jepp :-)

Gleder meg til å kunne rusle rundt uten å skulle rekke hjem til barnehage og middag - det er en av fordelene med å reise med jobben og reise alene.

Du må kose deg masse. Shoppe litt for meg også! ;p

Har ikke vært i Oslo siden sist sommer... Men var himla gøy!

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Om kåpa bør være innsvinget kommer vel helt an på kroppen inni kåpe adet! hehe... Er det ei rund trulte inni, så er nok ikke innsvinga det aller peneste alltid.

Skrevet

Om kåpa bør være innsvinget kommer vel helt an på kroppen inni kåpe adet! hehe... Er det ei rund trulte inni, så er nok ikke innsvinga det aller peneste alltid.

Nei, kanskje du har rett... Men vil ikke en rund person bare se rundere ut om det ikke er innsvinget da? Litt innsving, men uten å være trang kanskje?

Skrevet

Og det var alt ;)

''Men jeg ville gått for en nesten fotsid kåpe''

Det har jeg aldri klart å finne! ;-)

''fortrinnsvis dobbeltknappet så det ikke trekker kald luft inn foran ''

Lurt av hensyn til varmen, men dersom kåpebæreren er veldig barmfager synes jeg dobbeltkneppet kan gjøre at man ser veldig bred ut, nesten litt firkantet.

''og knapper til litt over midt på låret omtrent. ''

Nok en ting jeg synes vi ser sjelden. Kneppinga avsluttes ofte litt for høyt, synes jeg.

Persille1365381127
Skrevet

Lurt av hensyn til varmen, men dersom kåpebæreren er veldig barmfager synes jeg dobbeltkneppet kan gjøre at man ser veldig bred ut, nesten litt firkantet.

Nok en ting jeg synes vi ser sjelden. Kneppinga avsluttes ofte litt for høyt, synes jeg.

Enig i alt! :)

Skrevet

De litt lavere finner nok lettere fotside kåper :-)

Skrevet

Nei, kanskje du har rett... Men vil ikke en rund person bare se rundere ut om det ikke er innsvinget da? Litt innsving, men uten å være trang kanskje?

'' Men vil ikke en rund person bare se rundere ut om det ikke er innsvinget da? Litt innsving, men uten å være trang kanskje?''

Jeg mener du har rett. I alle fall sier speilbildet mitt at jeg ser mye rundere ut med en kåpe/jakke som er rett i fasongen enn en som er litt innsvinget i livet. Jeg kjøper helst gensere og jakker med såkalt damefasong om det finnes i den modellen jeg vil ha ja.

Skrevet

De litt lavere finner nok lettere fotside kåper :-)

Å finne en fotsid kåpe vil jeg tro er det minste problem. Men da er den ikke i nærheten av å være passe oventil heller. ;o)

Skrevet

'' Men vil ikke en rund person bare se rundere ut om det ikke er innsvinget da? Litt innsving, men uten å være trang kanskje?''

Jeg mener du har rett. I alle fall sier speilbildet mitt at jeg ser mye rundere ut med en kåpe/jakke som er rett i fasongen enn en som er litt innsvinget i livet. Jeg kjøper helst gensere og jakker med såkalt damefasong om det finnes i den modellen jeg vil ha ja.

Ja, jeg vil tro det er mye finere! :0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...