Gå til innhold

3-åring jeg trodde var tørr...


alice

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har en gutt på tre år som sluttet med bleier for 2 mnd siden. Da han først bestemte seg for å slutte gikk det veldig greit og det var få uhell. Han fikk først kontroll på tissingen. Det var visst litt skummelt å bæsje på do, og i et par uker slet han med å rekke frem til doen i tide. Han sluttet med bleier om natten samtidig som han begynte å gå på do og det har helt til nå ikke vært noen uhell. Derfor ble jeg litt overrasket for et par dager siden da det viste seg at han hadde tisset i sengen. Nå har det skjedd 3 netter på rad og jeg blir litt usikker på hva jeg skal gjøre. Er det ikke litt rart at han begynner med dette nå? Hvordan bør jeg reagere? Vise at dette "ikke er lov" eller la det passere uten å gjøre noe nummer ut av det?

Når sier man at et barn er sengevæter?

Jeg håper problemet viser seg å være forbigående, men kommer sikkert til å la ham sove med bleie de neste nettene. Er det fremdeles slik at man mener sengevæting er knyttet til psykiske årsaker? Kan sjalusi evt. utløse noe sånt? Vi har en gutt til på 9 mnd.

Håper på svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min teori er at din sønn i forbindelse med bleie slutten ikke sov så tungt fordi han kanskje var bekymret for å tisse i sengen. Etterhvert som han skjønte at han klarte å mestre situasjonen, forsvant bekymringene og derfor sover han nå tyngre og våkner ikke når han må tisse. Jeg har mange ganger lest om at barn som har vært tørre begynner å tisse på seg igjen, men grunnen til dette har jeg aldri sett noe svar på, så derfor er det bare en teori jeg har. Uansett er det vel lite du kan gjøre med det, å si at "det ikke er lov" syntes jeg ikke du skal gjøre for du tror vel ikke han tisser i sengen med vilje? Sjalusi ville jeg ha utelukket i deres situasjon, for da hadde han vel ikke blitt tørr i det hele tatt om han ville ha bleie på som lillebror. Hva du skal gjøre? Jeg ville ha tatt det helt med ro og latt ham ha nattbleie om han ikke har noe i mot det. Han er alt for liten til å benevnes som sengevæter, det tror jeg man først blir karakterisert som etter at de har fylt 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til alice.Du har allerede fått noen gode råd. Først vil jeg starte med å si at det først er fra 5 års alder det snakkes om sengevæting. Din sønn er helt innenfor normalen.Barn blir oftest tørre på dagen først og litt senere på natten. Det er ikke uvanlig at 3 åringer bruker bleier på natten. Det som er veldig viktig er at dere ikke gir han for mye drikke på kvelden, og at han går på toalettet rett før han legger seg.Jeg ville foreløpig tatt dette helt med ro. Når det gjelder sjalusi, så er ikke det helt uvanlig, men det viser seg som regel i det man får småsøsken, og ikke så lenge etterpå. Se det litt an, og la han bruke bleie en stund til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Henger meg på svaret til Siren.

Mange barn sover litt lett for å forsikre seg om at de kjenner om de må tisse på natten. Her våknet vesla og ropte på oss om natten hvis hun måtte tisse.

Plutselig våknet hun ikke om natten lenger. Og da begynte hun også å tisse på seg etter å ha vært tørr i et par måneder.

Vi valgte da å sette henne på do/potte rett før vi la oss, og da holder hun seg tørr til morgenen. (sånn kl.7-9.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...